تاثیر فرهنگ سازمانی در جلوگیری از کژکارکردهای رفتار سازمانی کارکنان وظیفه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی-دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،مرودشت ،ایران

2 گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران.

چکیده

 فرهنگ سازمانی به دلیل ماهیت تاثیرگذاری قوی، می‌تواند نقش مهم و اساسی در کنترل درونی رفتارهای کارکنان ایفاء کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی در جلوگیری از کژکارکردهای رفتار سازمانی است. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد500 نفر از کارکنان وظیفه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) بوده که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران و روش نمونه‌گیری طبقه ای با اختصاص متناسب،‌220 نفر از آنان انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با‌ استفاده از دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (۲۰۰۰) و پرسشنامه سوء رفتار و پرخاشگری باس و پری (1992) جمع‌آوری شد که پایایی آنها بترتیب 81 درصد و 76 درصد بدست آمد. داده‌های جمع‌آوری شده به کمک روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره) و با بکارگیری نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و کژکارکردهای رفتار سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و فرهنگ سازمانی به طور معناداری می‌تواند کژکارکردهای رفتار سازمانی را پیش‌بینی کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Organizational Culture on Preventing Employees' Organizational BehaviorThe task of the air defense base of Khatam al-Anbia

نویسندگان [English]

  • Abbasali bazrafshan 1
  • Mozhgan amirianzadeh 1
  • reza zarei 1
  • Ahmad Abadallah 2
1 Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
2 Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran.
چکیده [English]

Organizational culture has a strong impact nature that can play an important role in internal control of employee behavior. The purpose of this study was to investigate the effect of organizational culture in preventing organizational behavior. The research population consisted of 500 staff members of Khatam-ol-Anbia Air Defense Base Station. 220 samples were selected using Cochran sampling formula and stratified sampling method. This research is a descriptive and correlational method. For this purpose, the required information was collected using two questionnaires of organizational culture (Denison, 2000) and Bass & Perry's Misbehavior and Aggression Questionnaire (1992). Their reliability was 81% and 76%, respectively. The collected data were analyzed by descriptive and inferential statistics (Pearson correlation test, multivariate regression) and analyzed using SPSS software. The research hypotheses were analyzed. Analysis of the data showed that there is a positive and significant relationship between organizational culture and organizational behavior, and organizational culture can significantly predict organizational behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Organizational culture"
  • "Tricks"
  • "Organizational Behavior"،Duty staff
  • Military organization
  • باغبانیان، عبدالوهاب، خمرنیا، محمد‌ (1390). بررسی رفتارهای انحرافی شغلی.
  • سعادت،اسفندیار(1385).مدیریت منابع انسانی،چاپ دهم،ص 306،تهران ،انتشارات سمت.
  • شاین،ادگار(1383)"مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری، ترجمه دکتر برزو فرهی بوزنجانی و شمس الدین نوری نجفی،سیمای جوان، تهران،ص 20.
  • شیربگی و همکاران ( 1392) درک و شناخت گونه های سوء رفتار سازمانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه کردستان، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال پنجم، شماره 9، صص 29-51.
  • ﻛﺎری ﻳﻮ ، روﺑﺮ (1382) ﻣﺪاﺧﻠـﻪ روان ﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ زودرس در ﭘﻴﺸـﮕﻴﺮی از رﻓﺘﺎرﻫـﺎی ﻣﺠﺮﻣﺎﻧــﻪ، ﻧﺠﻔــﻲ اﺑﺮﻧــﺪ آﺑــﺎدی، علی حسـﻴﻦ (1381). ﻣﺠﻠــﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘــﺎت ﺣﻘـوقی ﺷــﻤﺎره 36و35 ، ﺻص 49 -60 .   
  • فیست، جس و فیست، گریگوری (1384) ، نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، نشر روان.
  • قربانی، نیما (1384) ، سبک ها و مهارتهای ارتباطی، تهران، انتشارات تبلور
  • مقیمی، سیدمحمد. (1388). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی ، ترمه: تهران.
  • کوزر (1382) ، نظریه های جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات آگاه.
  • ﻣﺤﻤﺪی‌(1385). ﺣﻜﻤـﺖ ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﭘﺮﺧﺎﺷـﮕﺮی داﻧـﺶآﻣـﻮزان ﭘﺴـﺮ دوره آﻣﻮزش ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ اﺳﺘﺎن اردﺑﻴﻞ و وزارت آﻣﻮزش ، ﭘﺮورش، ﺷﻮرای ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺳـﺎزﻣﺎن آﻣـﻮزش و ﭘﺮورش اردﺑﻴﻞ ﺻﺺ ،60-47.
  • یادداشت تلخیصی آزاد (با اضافات)‌(1395)که از کتاب مجموعه مقالات اولین همایش ملی خشونت کلامی به کوشش گلرخ سعیدنیا و آزاده میرزایی توسط نشر نویسه پارسی منتشر گردیده استخراج شده است.
  • Ackroyd, S., & Thompson, P. (1999). Organizational misbehavior. London: Sage.
  • Andersson, L. M., & Pearson, C. M. (1999). Tit-for-tat? the spiraling effect of incivility in the workplace. Academy of Management Review, 24(3): 452-471.
  • Althazard, P. A., & Cooke, R. A. (2004). Organizational Culture and Knowledge Management Success: Assessing the Behavior–Performance Continuum. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences
  • Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459.
  • Bennett, R. J.; Aquino, K.; Reed, A., & Thau, S. (2005) The normative nature of employee deviance and the impact of moral identity. in P. E. Spector & S. Fox (Eds.), Counterproductive work behavior: Investigations of actors and targets, 1st
  • Collinson, D. L., & Ackroyd, S. (2005). Resistance, misbehavior, and dissent, in Ackroyd, S., Batt, R., Thompson, P. and Tolbert, P.S. (Eds.), The Oxford Handbook of Work and Organization, Oxford, Oxford University, pp. 305-326.
  • Deconinck, James B. (2010). “ The influence of ethical climate on marketing employees job attitudes and behavior “, Journal of Business Research, No.63, PP:384-391.
  • -Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D., & Cooper, C. L. (2003). The concept of bullying at work. In S. Einarsen (Ed.), Bullying and emotional abuse in the workplace: International perspectives in research and practice (pp. 3–30). London: Taylor and Francis.
  • -Franklin, L (2003) An introduction to workplace counseling, Mac Millan, Pal grave -  
  • -Ferguson, M. (2007). From bad to worse: a social contagion model of organizational misbehavior. dissertation submitted to the faculty of the graduate.
  • George, G.Gordon,) 1994 .1989( «Perdicating orporateperformance forme organizational culture», op. cit,
  • Harrington, D. , et al. (1995). Factors related to the recruitment retention of professionals from spesializer disciplines. Washington DC: Des.
  • Heller R. Managing change: Dorling Kindersley; (2009).
  • Herriot, P (2001) The employment Relationship, Rout ledge   Publication, London, USA, Canada.  
  • Smirich, L. (1983). Concepts of culture and organizational analysis.Administrative Science Quarterly Management Journal,35,1036,1056
 

  • Lee, Hoon, S. Vaughn, Michael (2010) Organizational factors that contribute to police deadly force liability, Journal of Criminal Justice 38, pp193–206.
  • Meterko M, Mohr DC, Young GJ. Teamwork culture and patient satisfaction in hospitals. Medical Care. 2004;42(5):492-8.
 

  • Martinez, E. A., Beaulieu, N., Gibbons, R., Pronovost, P., & Wang, T. )2015(. Organizational Culture and Performance. The American Economic Review, 105)5(, 331-335.
 

  • Publisher: Elsevier science Direct Journal: Journal of Research in personali ty volume 46, Issue 5.October, 2012; 546-555.
 

  • Scheultz D, Schoultz ES.(١٩٩٨), The relationship between worker and equipment. New Jersey: Prentice-Hall
 

  • Smirich, L. (1983). Concepts of culture and organizational analysis. Administrative Science Quarterly Management Journal,35,1036,1056
  • Steven H. Appelbaum, Kyle J . Deguire and Marthieu Lay (2002)” The relationship of ethical climate to deviant workplace behavior”, Emerald Group Publishing Limited, No. 5, pp: 43-55
  • Slora, K. B. (1989). An empirical approach to determining employee deviance
  • base rates. Journal of Business and Psychology, 4,199-219.
  • Publisher: Elsevier-science Direct Journal: Journal of Research in personality volume 46
  • Wimbush, J. C. and J. M. Shepard (1994). “Toward on understanding of ethical climate:Its relationship to ethical behavior and supervisory influence”, Journal of Business Ethics , No. 13, PP:637-647.