مولفه‌های آمادگی شناختی دفاع سایبری در حوزه نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا/ تهران /ج.ا.ا

2 دانشگاه شهید ستاری

3 دانشکده امنیت ، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران ، ایران

10.22034/qjmst.2024.2018685.1994

چکیده

هدف: با توجه سرعت، تنوع و نوسان تهدیدات سایبری ، امکان ارائه آموزش به کارکنان سایبری برای هر سناریوی دفاعی، وجود ندارد. پژوهش حاضر با هدف احصاء مؤلفه‌های آمادگی شناختی دفاع سایبری در حوزه نظامی به منظور سازگاری و مواجهه موثر با تهدیدات سایبری انجام شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و رویکرد آن در جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها آمیخته است. در بخش کیفی از روش فراترکیب و تحلیل محتوا با کدگذاری باز، محوری و انتخابی و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های کمی از آمار توصیفی و برای ارزیابی برازش مدل مفهومی نظام آمادگی شناختی دفاع سایبری از روش تحلیل عاملی و نرم‌افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد که مفهوم آمادگی شناختی دفاع سایبری شامل دو مؤلفه کارکردهای اصلی اجرایی و کارکردهای شناختی سطح بالا با 11 زیر‌مؤلفه؛ حافظه، خودتنظیمی، انعطاف‌پذیری، تصمیم‌گیری، حل مسئله، گشودگی شناختی، فراشناخت، خلاقیت، انطباق‌پذیری، تفکر انتقادی است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی دربخش کمی نیز نشان داد مؤلفه‌های آمادگی شناختی دفاع سایبری دارای بار عاملی و تأثیر معنی‌داری برسازه‌های مربوطه هستند و داده‌های حاصل از این پژوهش با ساختار عاملی این مقیاس برازش مناسبی دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه سرعت، تنوع و نوسان تهدیدات سایبری ، امکان ارائه آموزش به کارکنان سایبری برای هر سناریوهای دفاعی، وجود ندارد. با احصاء مولفه‌های آمادگی شناختی و ارتقاء آن، می‌توان آموخت که در هر سناریوی تهدید و حمله سایبری چگونه با محیط سازگار شد و در مواجهه با چالش‌هایی که در واکنش به حادثه رخ می‌دهند، بسیار چابک‌تر و مؤثرتر بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Cognitive readiness components of cyber defense in the military field

نویسندگان [English]

  • Morteza Talebi 1
  • Hassan Mahjub 2
  • Mohsen Aghaee 3
1 Aja command and staff University/ Tehran/I.R.Iran
2 shahid sattati university
3 Faculty of Security, Supreme National Defense University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: Due to the speed, variety and volatility of cyber threats, it is not possible to provide training to cyber employees for every defense scenario. The current research was carried out with the aim of calculating the cognitive readiness components of cyber defense in the military field .
Methodology: This research is mixed in terms of its purpose, application and approach in data collection and analysis. In the qualitative part, meta-synthesis and content analysis method with open, central and selective coding and to analyze quantitative data from descriptive statistics and to evaluate the fit of the conceptual model of the cyber defense cognitive readiness system, factor analysis method and SmartPLS software were used
Findings: The results of the qualitative part of the research showed that the concept of cognitive readiness of cyber defense includes two components of main executive functions and high-level cognitive functions with 11 sub-components; Memory, self-regulation, flexibility, decision making, problem solving, cognitive openness, metacognition, creativity, adaptability, critical thinking. The results of the confirmatory factor analysis in the quantitative section also showed that the components of cyber defense cognitive readiness have a factor load and a significant effect on the related structures, and the data obtained from this research fits well with the factor structure of this scale.
Originality: The most valuable skill or characteristic for the cyber defense workforce is the individual's cognitive preparation, which often allows him to transfer his learning from one system or scenario to another without the need for retraining.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cyber defense cognitive readiness
  • cognitive readiness
  • defense readiness