شناسایی و اولویت‌بندی راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی، تهران، ایران.

2 استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

3 دانش‌آموخته دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران (پژوهشگری)، تهران، ایران.

10.22034/qjmst.2023.550285.1882

چکیده

امروزه همه ما در یک جامعه رسانه‌ای شده زندگی می‌کنیم. استفاده از رسانه در حوزه‌های مختلف گسترش‌یافته و به ابزاری موثر و کارآمد در حوزه فرهنگ نیز تبدیل شده است. در همین‌راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای کارکنان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و کمک به سیاستگذاری در این حوزه انجام پذیرفته است. این پژوهش از نظر هدف تحقیق کاربردی، از نظر رویکرد آمیخته (کیفی - کمی) و از نظر روش توصیفی - تحلیلی بود. با مطالعات کتابخانه‌ای، راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای گرد‌آوری و در اختیار تعداد 30 نفر از خبرگان و متخصصان در حوزه سواد رسانه‌ای (که به‌‌شکل هدفمند و قضاوتی انتخاب شدند) قرار گرفت و با بهره‌گیری از تکنیک دلفی در دو دور، از آن‌ها خواسته شد ضمن تایید یا رد راهکارهای شناسایی‌شده، راهکارهای پیشنهادی خود را نیز ارائه نمایند. در ادامه (با هدف اولویت‌بندی راهکارها) راهکارهای شناسایی‌شده مرحله کیفی، با طراحی پرسشنامه محقق‌ساخته در اختیار 20 نفر از همان خبرگان قرار گرفت و نهایتا اولویت‌بندی 44 راهکارها نیز انجام شد. براساس نتایج تحقیق، راهکارهای«برگزاری دوره‌های تخصصی و ویژه برای تولیدکنندگان محتوای سواد رسانه‌ای، نیازسنجی علمی و کارشناسی کارکنان ع س در حوزه سواد رسانه‌ای و سپس برنامه‌ریزی و سیاستگذاری متناسب با نیازسنجی و فراهم‌نمودن زیرساخت‌های مورد نیاز سواد رسانه‌ای» به‌ترتیب بالاترین رتبه را کسب نموده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Policy Compilation Identifying and prioritizing strategies to improve media literacy among the employees of the Islamic Republic of Iran Army

نویسندگان [English]

  • Seyed Mehdi Hosein Golafshan 1
  • Mohammad Akraminea 2
  • Yaser Sheykhveysi 1
  • kianoush Kiakojori 3
1 Ph.D. in Policy sciences, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof. AJA Command & Staff University,Tehran, Iran
3 Ph.D. in Social sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Today, we all live in a media-driven society. The use of media has expanded in various fields and has become an effective and efficient tool in the field of culture. The current research has been carried out with the aim of identifying and prioritizing strategies to improve media literacy among the employees of Aja political ideological organization. In terms of the purpose of this research, it was an applied research, in terms of a mixed approach (qualitative-quantitative) and in terms of a descriptive-analytical method. Through library studies, strategies to improve media literacy were collected and provided to 30 experts and specialists in the field of media literacy, and by using the Delphi technique in three rounds, they were asked to confirm or reject the identified strategies and their proposed solutions. also provide In the following (with the aim of prioritizing solutions), the identified solutions of the qualitative stage were given to 20 of the same experts by designing a researcher-made questionnaire, and finally 44 solutions were prioritized. Based on the results of the research, the solutions of "holding specialized and special courses for media literacy content producers, scientific and expert needs assessment of the staff in the field of media literacy, and then planning and policing in accordance with the needs assessment and providing the infrastructure needed for media literacy" have won the highest rank, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aja
  • Media
  • Media literacy
  • Political Ideological Organization