رهیافت‌ها و راهبردهای مدیریت دانش با تاکید بر اتاق‌های فکر در آجا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد علوم سیاسی - مطالعات منطقه‌ای

2 کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی، مدرس دانشگاه افسری امام علی(ع)

چکیده

امروزه دانش سازمانی را با ارزش‌ترین سرمایه هر سازمانی می‌دانند. دانش سازمان‌ها به دو نوع دانش آشکار و دانش پنهان تقسیم می‌شود. که بیشترین سهم آن دانش پنهان است هنر سازمان‌ها در تبدیل این دانش به دانش آشکار است که این امر توسط مدیریت دانش آن سازمان صورت می‌پذیرد. ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت سی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تجارب ارزنده‌ای را با توجه به تنوع و گوناگونی تهدیدات به‌دست آورده است که لزوم خلق دانش جدید (تبدیل این دانش پنهان به دانش آشکار) و انتقال دانش با حرکت در مسیر دانش با توجه به تاکیدات مقام معظم فرماندهی کل قوا (مد ظله العالی) روز به روز احساس می‌شود. یکی از را‌ه‌ها در این سازمان‌ برای استفاده از تجربیات به عنوان خلق دانش و انتقال آن به نسل‌های جدید، مدیریت دانش در آن سازمان‌ است که با استفاده از رهیافت‌های مختلف می‌تواند صورت گیرد. این نوشتار در مقام نخست به تعریفی از مدیریت دانش ، راهبردها و رهیافت‌های مدیریت دانش پرداخته و سپس تعریفی از اتاق فکر و کار وی‍‍ژه‌های آن ارائه نموده است و در پایان بر این عقیده است که اتاق‌های فکر به عنوان ظرفیت‌های نیمه ساختاری در کنار ساختار‌های سلسله مراتبی نیروهای مسلح می‌تواند به عنوان یکی از رهیافت‌های کلیدی برای مدیریت دانش در ارتش جمهوری اسلامی ایران کمک نماید. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Approaches and Strategies of Knowledge Management; A Case Study: Thought Chambers in IRI Army

نویسندگان [English]

  • Asghar Zebarjad 1
  • Bizhan Heidarpur 2
1
2
چکیده [English]

The organizational knowledge is said to be the most valuable capital in any organization today. Organization knowledge is divided into two types of explicit and implicit knowledge, which has the greater share. The important thing is to transform implicit knowledge to explicit knowledge and it is done through knowledge management. Within thirty years of the Islamic Revolution, the Islamic Republic of Iran Army has gained invaluable experience regarding the diversity of threats. This requires generating new knowledge (turning implicit knowledge to explicit knowledge) and its turnover by moving on the knowledge path, considering the emphasis made by the Supreme Leader. One way of using experience as new knowledge and transferring it to the next knowledge is knowledge management in the organization. This can be done through different approaches. This paper will define knowledge management and its approaches and strategies in the first place, and then, will define thought chambers and its special tasks. Finally, this paper claims that the thought chambers, as semi-structural potential along with hierarchical structures of the armed forces, can assist the knowledge management of the IRI Army as one of the key approaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • Thought Chamber
  • Knowledge
  • Explicit Knowledge
  • Implicit Knowledge
  • IRI Army