TY - JOUR ID - 699938 TI - طراحی الگوی اثربخش توانمندسازیِ روان‌شناختی کارکنان دانشگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تکنیک دلفی فازی (مطالعه‌ی موردی: دانشگاه فرماندهی و ستاد) JO - علوم و فنون نظامی JA - QJMST LA - fa SN - 2008-191X AU - محمدی, احمد AU - قاسمی, ابراهیم AU - محمدی, جواد AD - عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران. AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، آموزش و پرورش استان همدان، همدان، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 61 SP - 83 EP - 112 KW - توانمندسازی روان‌شناختی KW - دلفی فازی KW - دانشگاه فرماندهی و ستاد KW - ارتش جمهوری اسلامی ایران DO - 10.22034/qjmst.2022.532933.1553 N2 - کارکنان زمانی می‌توانند به‌خوبی از عهده وظایف محوله برآیند که از مهارت، دانش و توانایی لازم برخوردار بوده و اهداف سازمان را به‌خوبی بشناسند؛ ابزاری که می‌تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد فرآیند توانمندسازی روان­شناختی است. پژوهش حاضر به بررسی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های الگوی اثربخش توانمندسازیِ روان­شناختی کارکنان دانشگاه‌های آجا از دیدگاه خبرگان این سازمان پرداخت. پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر رویکرد، کیفی و ازنظر روش تحقیق، توصیفی اکتشافی بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش را همه‌ی خبرگان دافوس آجا در حوزه‌ی توانمندسازی روان­شناختی که غنی از اطلاعات بودند و بینشی عمیق نسبت به پدیده موردنظر داشتند تشکیل دادند. روش انتخاب مشارکت‌کنندگان هدفمند بود و انتخاب تعداد ایشان تا رسیدن به حد اشباع نظری، ادامه یافت (در این پژوهش، اشباع نظری در حد 10 خبره به دست آمد). ابزار سنجش، یک پرسش‌نامه‌ی 60 سؤالی نیمه ساختاریافته پژوهشگر ساخته بود که با بررسی یافته‌های پیشین، گردآوری و سپس به کمک فن دلفی فازی در دو مرحله، برای خبرگان ارسال و درنهایت 61 سؤال نهایی حاصل شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که الگوی اثربخش توانمندسازی روان­شناختی کارکنان دانشگاه‌های آجا، مشتمل بر 3 بعد فردی، سازمانی، فرا سازمانی و 12 مؤلفه‌ی صفات فردی، سلامت­ روان، اعتقادی، اخلاقی، توانایی‌های ویژه، راهبردهای مدیریتی، فرهنگ‌سازمانی، ساختار سازمانی، فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی، سیاسی–قانونی و فنآورانه است. UR - https://www.qjmst.ir/article_699938.html L1 - https://www.qjmst.ir/article_699938_93b26d0ee44d959c3d6b25f8edc3f946.pdf ER -