TY - JOUR ID - 246638 TI - ارزشیابی اثربخشی آموزش در دانشگاه افسری امام علی (ع) بر اساس الگوی EFQM (با تمرکز بر 5 حوزه توانمندساز) JO - علوم و فنون نظامی JA - QJMST LA - fa SN - 2008-191X AU - قربانی, رضا AU - عباسیان, حسین AU - آراسته, حمیدرضا AU - زین‌آبادی, حسن رضا AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. AD - استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 57 SP - 161 EP - 189 KW - ارزشیابی KW - مطلوبیت KW - آموزش KW - دانشگاه KW - الگوی EFQM DO - 10.22034/qjmst.2021.535329.1570 N2 - این مطالعه با هدف ارزشیابی اثربخشی آموزش در دانشگاه افسری امام علی (ع) بر اساس الگوی EFQM با تمرکز بر 5 حوزه توانمندساز انجام شد. نوع پژوهش توسعه‌ای - کاربردی و روش آن، پیمایشی- توصیفی است؛ تعداد 943 پرسشنامه محقق‌ساخته که با توجه به مؤلفه‌های مذکور در "نظامنامه سیستم ارزشیابی اثربخشی آموزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران" طراحی، و روایی و پایایی آن به ترتیب توسط خبرگان و آلفای کرونباخ به تأیید رسید، به تفکیک بین 5 نوع کاربر (استادان، رئیسان گروه‌های آموزشی، کارکنان علمی-پژوهشی و فرماندهان یگان‌های عملیاتی) به‌صورت تمام‌شمار و (دانشجویان) تصادفی توزیع شد. مجموع امتیاز گویه‌های مربوط به هر حوزه و مندرج در پرسشنامه‌ها مبین وضعیت نسبتاً مطلوب برای 5 حوزه توانمندساز الگوی EFQM (فرماندهی و مدیریت، استادان، دانشجویان، برنامه و فرایند یاددهی-یادگیری) بود. بی‌تردید آگاهی از وضعیت حوزه‌های آموزشی دانشگاه از طریق یک الگوی استاندارد جهانی، به آگاهی سازمان از نقاط قوت و ضعف خود و حرکت در مسیر پیشبرد اهداف، کمک شایانی خواهد کرد. بازنگری در برخی اصول و شیوه‌های اجرا در سازمان ارتش به‌واسطه قدمت آن، بیش از دیگر ارگان‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد.  UR - https://www.qjmst.ir/article_246638.html L1 - https://www.qjmst.ir/article_246638_4d1b18922ffb5f12456fea9181642762.pdf ER -