TY - JOUR ID - 246191 TI - شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر کیفیت آموزشی دوره کارشناسی دانشگاه‌های افسری آجا از دیدگاه دانشجویان (مورد مطالعه: یکی از دانشگاه‌های افسری آجا) JO - علوم و فنون نظامی JA - QJMST LA - fa SN - 2008-191X AU - حجازی, سیدشهاب‌الدین AU - بحرینی بهزادی, نیما AD - عضو هیئت علمیدانشگاه علوم دریایی امام خمینی، نوشهر، ایران. AD - مدرس دانشگاه علوم دریایی امام خمینی، نوشهر، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 56 SP - 51 EP - 76 KW - دوره کارشناسی KW - کیفیت آموزشی KW - دانشگاه‌های افسری آجا و الگوی ارزشیابی سیپ DO - 10.22034/qjmst.2021.525587.1511 N2 - پژوهش حاضر، به‌منظور شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش دوره‌ کارشناسی دانشگاه‌های افسری آجا از دیدگاه دانشجویان، با استناد به الگوی ارزشیابی سیپ انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل اساتید یکی از دانشگاه‌های افسری آجا بوده که 63 نفر از آنان در قالب «گروه‌های متمرکز» به شیوه هدفمند، و در بخش کمی نیز با استناد به جدول جرسی و مورگان، 256 نفر از دانشجویان این دانشگاه به‌ روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- تصادفی انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌های واقعی از «مطالعات میدانی» با استفاده از ابزار «مصاحبه نیمه‌ساختاریافته» و «پرسشنامه بسته» استفاده شد. با تحلیل محتوای کیفی مصاحبه‌ها، 150 عامل شناسایی که بر اساس آن، پرسشنامه‌ای با 114 گویه تنظیم و داده‌های استخراجی با استفاده از «آزمون T مستقل تک نمونه‌ای» با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. برابر نتایج به‌دست‌آمده از میان گزاره‌های شناسایی‌شده تنها 37 گویه به‌عنوان عوامل مؤثر معرفی و از میان آن‌ها گزاره‌های «تغذیه مناسب» و «ویژگی‌های شخصیتی فرماندهان دانشجویان» به‌عنوان مهم‌ترین عوامل انتخاب شدند. UR - https://www.qjmst.ir/article_246191.html L1 - https://www.qjmst.ir/article_246191_1f0d7d54a94ec9a89d8152cd39a9e561.pdf ER -