%0 Journal Article %T بهینه‌سازی روش نگهداری و تعمیر سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران %J علوم و فنون نظامی %I دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران %Z 2008-191X %A پرتوی, محمدتقی %A محمدی تودشکی, محمد رضا %A جان پرور, محمدتقی %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 18 %N 60 %P 59-81 %! بهینه‌سازی روش نگهداری و تعمیر سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران %K نهاجا %K سامانه %K نت %K دستگاه راه‌انداز هواپیما (ای پی یو) %K مولد فشار هیدرولیک (میول) %R 10.22034/qjmst.2022.529743.1532 %X توان رزمی نیروی هوایی و پرواز هواپیماهای شکاری و ترابری وابستگی شدیدی به حاضربکاری سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما دارد و در صورت آماده نبودن این سامانه‌ها، هواپیماهای شکاری و اکثر هواپیماهای مسافربری و ترابری قادر به پرواز نمی‌باشند. هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر مؤلفه‌های نظارت و بازرسی، کارکنان فنی و تجهیزات بر بهینه‌سازی روش نت سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما بوده و سؤال عمده پژوهش، میزان تأثیر عوامل (نظارت و بازرسی، کارکنان فنی و تجهیزات) بر بهینه‌سازی روش نگهداری و تعمیر سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما در نهاجا چقدر است؟ که بر این اساس نوع پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی با رویکرد آمیخته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه فرماندهان صاحب‌نظر و مسئولان بخش تجهیزات پشتیبانی زمینی هواپیما در یکان‌های نهاجا بوده که با احتساب ضریبی برابر 120 نفر می‌باشند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته تحت عناوین نظارت و بازرسی، کارکنان فنی و تجهیزات صورت پذیرفته است. جهت بررسی رابطه موجود میان متغیر مستقل و متغیرهای تابع از آزمون ضریب همبستگی خی دو استفاده شده است. در سطح معنی‌داری پنج درصد، صحت فرضیه‌های پژوهش مورد تائید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مؤلفه نظارت و بازرسی بیشترین تأثیر را بر بهینه‌سازی روش نت سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما در نهاجا دارد. %U https://www.qjmst.ir/article_697424_8f24b5d68ea9aebfbda82043f1236d25.pdf