@article { author = {Rostami, Shahab}, title = {Identifying Effective Factors in Promoting Creativity and Innovation in the Military Academies of the Army of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {17}, number = {56}, pages = {5-28}, year = {2021}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {10.22034/qjmst.2021.520915.1475}, abstract = {Officer universities, as a training center for commanders, are one of the most important areas of development. Achieving this requires healthy, vibrant and highly motivated commanders and trainers. The main purpose of this study is to explain creativity and innovation in AJA officer universities. To measure creativity and innovation, a 12-item questionnaire of Dorji et al. Model with Likert scale was used. The statistical population of the study includes 140 employees of AJA military universities. Using stratified random sampling method and Cochran sampling formula, the sample population was 55 people. Analysis of the results of quantitative analysis (Chi-square test) at the level of five percent error (α = 0.05) showed that leadership style, organizational structure and organizational culture will promote creativity and innovation in AJA officer universities; Also, supportive style, flexible and organic structures, organizational climate and staff risk-taking in making changes in AJA officer universities are the most important factors in the emergence of creativity and innovation.}, keywords = {Leadership Style,Organizational Structure,Organizational Culture}, title_fa = {عوامل تأثیرگذار در ارتقاء خلاقیت و نوآوری دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {دانشگاه­های افسری به‌عنوان مهد آموزش‌وپرورش افسران و فرماندهان در سطح نیروهای مسلح به دلیل ارتباط مستقیم با انسان­ها یکی از مهم‌ترین حوزه­های توسعه­ به شمار می‎روند. تحقق این امر نیازمند فرماندهان و آموزش‌دهندگانی سالم، شاداب و باانگیزه کاری بالا است. ­هدف اصلی این پژوهش، تبیین خلاقیت و نوآوری در دانشگاه­های افسری آجا است. جمع‌آوری اطلاعات به دو روش میدانی و کتابخانه‌ای و با استفاده از اسناد و مدارک انجام شد. برای اندازه‌گیری سنجش خلاقیت و نوآوری،  از پرسشنامه 12 گویه‌ای مدل دورجی و همکاران با طیف لیکرت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 140 نفر از کارکنان دانشگاه­های افسری آجا است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقاتی و فرمول نمونه‌گیری کوکران، حجم جامعه نمونه 55 نفر تعیین شد. تحلیل نتایج حاصل از تحلیل کمی (آزمون کای دو) در سطح خطای پنج درصد (0.05=α) نشان داد که سبک رهبری، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی باعث ارتقاء خلاقیت و نوآوری در دانشگاه­های افسری آجا خواهد شد. همچنین، سبک حمایتی، ساختارهای منعطف و ارگانیک، جو سازمانی و ریسک­پذیری سازمان و کارکنان در انجام تغییرات در دانشگاه­های افسری آجا مهم­ترین عامل بروز خلاقیت و نوآوری هستند.}, keywords_fa = {"سبک رهبری"," ساختار سازمانی"," فرهنگ سازمانی"}, url = {https://www.qjmst.ir/article_246124.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_246124_4eba7536d9f01d6e4a3dd7194aa5e6e5.pdf} }