دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
3
6
2006
11
22
The Analytical Process Dynasty
سلسله فرآیند تحلیلی
7
19
26973
FA
عباس
مشرفی زنوزی
Journal Article
2017
08
21
تصمیم گیری یکی از مهمترین مشخصههای انسانی است و هر فرد در طول شبانه روز تصمیم های فراوانی اتخاذ می کند. برخی از این تصمیم ها اهمیت چندانی نداشته و برخی دیگر از اهمیت بالایی برخوردار هستند/ هر چه مسئولیت و اختیارات انسان بیشتر باشد تصمیمگیری اهمیت بیشتری خواهد داشت و از آنجا که اتخاذ تصمیم صحیح و به موقع می تواند تاثیر بسزائی در زندگی شخصی و اجتماعی انسانها داشته باشد ضرورت وجود یک تکنیک قوی که بتواند انسان را در این زمینه یاری کند کاملاً محسوس میباشد.
یکی از کارآمدترین این تکنیکها فرایند تحلیل سلسله مراتبی <strong>(AHP)</strong> است که برای اولین بار توسط <strong>توماس ال</strong> <strong>ساعتی</strong> در سال 1980مطرح شد، این تکنیک بر اساس مقایسه های زوجی بنا نهاده شده و امکان بررسی سناریوهای مختلف را به مدیران میدهد. فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به علت ماهیت ساده و در عین حال جامعی که دارد مورد استقبال مدیران و کاربران مختلف واقع شده است.
https://www.qjmst.ir/article_26973_a739eff9e8893cdc6ec9e66a4a8ef42e.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
3
6
2006
11
22
Policy and Management: A Developmental Perspective
سیاست و مدیریت : دیدگاه توسعه گرا
20
37
26994
FA
محمد اقبال
پاک طینت
Journal Article
2017
08
21
از آن جا که ساختارها همواره در تغییر و دگرگونی هستند، رهیافت توسعه گرا در مطالعه سیاست، توجهش معطوف به فراگرد رشد و صنعتی شدن و تاثیر آن بر شکل و ماهیت خط مشی های حکومتی است. در هر تغییر و دگرگونی در جامعه، خواه ناخواه مسایل و معضلات جدیدی مانند مناقشه بر سر قدرت در سطح ملی و بین المللی بین حریفان و رقبا در سطوح مختلف پیش می آید. در این میان علاوه بر تدابیری که باید برای برقراری ثبات و تعادل در داخل جوامع اندیشید، به تنگناهای جامعه و نظام بین المللی نیز باید پرداخته شود.[1] در این مقاله پس از مقدمه ای نسبتاً کوتاه، تعریف توسعه، نقش دیوانسالاری دولتی در فراگرد توسعه، بهایی که باید در فرایند رشد و توسعه پرداخت کرد، نظریه های توسعه و بالاخره توسعه پایدار، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در پایان یک نتیجه گیری نسبتاً مبسوطی ارایه می گردد.
<br clear="all" />
1- کاظمی، سید علی اصغر، روش و بینش در سیاست، چاپ اول، 1374، ص243
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
3
6
2006
11
22
Typology of possible threats caused by the reduction of the social status of the military
گونه شناسی تهدیدات احتمالی ناشی از کاهش منزلت اجتماعی نظامیان
38
58
26996
FA
داوود
آقامحمدی
Journal Article
2017
08
21
درجوع کنید و شناخت منزلت اجتماعی نظامیان هر کشور و اعمال مدیریت مناسب بوسیله رهبران غیرنظامی و نظامی، می تواند در کنترل و کاهش تهدیدات احتمالی بر علیه آن کشور نقش مؤثری ایفاء نماید. متقابلاً، در صورت کم توجهی به این امر می توان انتظار افزایش تهدیدات (داخلی و خارجی) را داشت. نویسنده در این مقاله در نظر دارد پس از شناسائی و تعریف مفاهیم تهدید و منزلت اجتماعی، منشأ منزلت اجتماعی نظامیان، عوامل تأثیرگذار در افزایش یا کاهش آن را مورد بررسی قرار داده، و سپس، گونه شناسی تهدیدات اجتماعی ناشی از کاهش منزلت اجتماعی نظامیان را معرفی نماید.
https://www.qjmst.ir/article_26996_c7eb9532dee9638a253cf3547062d6f7.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
3
6
2017
08
21
Network-centric warfare
جنگ شبکه محور
58
76
26999
FA
اکبر
توکل
Journal Article
2017
08
21
امروزه مقوله جنگ شبکه محور برای عبور از محدودیت هایی که در جنگ های سکو محور و قدیمی وجود داشت مطرح گردیده است. امکان تعامل اطلاعاتی و عملیاتی بین واحدهای صف و ستاد در همه رده ها با بهره گیری از خصوصیات ذاتی شبکه به نحوی چشمگیر و به صورت نمایی افزایش یافته است. به این ترتیب سرعت، دقت، پایایی و وسعت میدان عمل جنگ افزارها به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در ضمن تحولی بنیادین در مفاهیم سنتی و سلسله مراتب فرماندهی و کنترل ایجاد گردیده است.
https://www.qjmst.ir/article_26999_a229d7fcf341d82a1cb9cf367a615e60.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
3
6
2006
11
22
The deterrent doctrine of the occupation regime of Quds
دکترین بازدارندگی رژیم اشغالگر قدس
77
91
27000
FA
احمد
صفری نژاد
Journal Article
2017
08
21
<strong>با ورود به قرن بیست و یکم ، دولت ، ملت ، یا نظامهای ملی با وجود به</strong> چالش کشیده شدن نقش امنیت ملی در نظام بین المللی ، هنوز هم مهمترین بازیگران این عرصه هستند و رویدادهای مهم جهان را نظام های ملی رقم می زند و به رغم ایجاد و گسترش نهادها و سازمانهای غیر دولتی در سطح ملی ، منطقه ای و خصوصاً بین المللی و تقویت نفوذ و قدرت آنان ، هنوز میان قدرت و نفوذ چنین سازمانهایی ، با وجود قدرت و نفوذ دولت ، فاصله قابل توجهی وجود دارد .[1]
اگرچه در حال حاضر ، با توجه به انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی ، آشنایی با پدیده ها و مسائل مختلف از جمله مسائل مرتبط با امنیت <br /> (ملّی و بین المللی) نسبت به گذشته آسانتر شده است ؛ اما شناخت دقیق که مستلزم تصمیم گیری صحیح و بموقع بوده و ضرورت اجتناب ناپذیر دولت ها و کشورها در جهان کنونی است ، مشکل تر و پیچیده تر شده است . در این خصوص شناخت دولتها و کشورها و آشنایی مستمر با اهداف ، سیاستها و برنامه های آنان به همراه توانمندی ها و آسیب پذیری هایشان ، از ابزار ضروری تصمیم گیری و تبیین برنامه های آتی هر کشور نسبت به دیگر کشورها یا مناطق مختلف جهان است .
<br clear="all" />
[1] . عبداللهی اسماعیل ، مهدی زیبایی ، برآورد استراتژیک رژیم اشغالگر قدس ، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر ایران تهران ، 1381 ص 1
https://www.qjmst.ir/article_27000_464bb204ef0f2a1a3892f9dea81ec070.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
3
6
2017
08
21
Knowledge about the German Army (Bundeswehr)
دانستنیهایی دربارة ارتش آلمان (بوندس وهر)
93
97
27004
FA
ناصر
فرشچی
Journal Article
2017
08
21
این مقاله ساختار ارتش آلمان (بوندس وهر) از نظر تاریخچه تشکیل و تعداد کارکنان نیروهای مسلح (کادر و وظیفه) زن و مرد و ماموریت و وظایف آنها و همچنین اصلاحات گسترده در ساختار آن را با توجه به وظایف جدید ناتو مورد بررسی قرار می دهد.
https://www.qjmst.ir/article_27004_c6c6b2b39827bf32b8c429346b264ca5.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
3
6
2006
11
22
Causes of incompatibility of some of the personnel in the service environment
علل ناسازگاری بعضی از پرسنل پایور در محیط خدمت
98
104
27006
FA
ناصر
فرشچی
مجتبی
شهبازیان
Journal Article
2017
08
21
سازگاری پرسنل در محیط خدمتی برای نیروهای مسلح و خانواده های آنها از اهمیت بسزائی برخوردار بوده و سبب می شود که آمار جرائم و تخلفات به حداقل برسد. کاهش جرائم و تخلفات در نیروهای مسلح فرصت بیشتری را برای آموزش و افزایش توان رزمی فراهم می سازد.
این مقاله با نگاهی به مشکلات و ویژگی های فردی و همچنین امکانات سازمان، راه کارهایی برای تقویت سازگاری آنها با محیط ارائه می دهد.
https://www.qjmst.ir/article_27006_524638112d0cf656dbb397bf76c8f766.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
3
6
2006
11
22
Investigating the Motivational Factors in the Martyrdom of the Staff of the 23rd Division of Ranger, Nazaja
بررسـی عوامل انگیزشی در شهادت طلبی کارکنان لشـکر 23 تکاور نزاجا
106
115
27008
FA
نصرت
صفی پوریان
Journal Article
2017
08
21
انگیزه های شهادت طلبی از منظر جامعه شناسی، روان شناسی و فلسفه معاصر غربی که در تحلیل واقعیتها و حقایق مادی با مشکل مواجه است، قابل حصول و وصول نبوده و وجود فاصله ارزشی و فرهنگی ما بین عده ای از همین صاحبنظران علوم اجتماعی باعث شده است که آنها در توصیف نظرات خود درباره انگیزه های شهادت، قضاوت یک جانبه ای را ارائه داده و بدون در نظر گرفتن ریشه های آن در فلسفه حیات، هستی شناسی، آغاز شناسی، فرجام شناسی، بقاء طلبی، عشق و حماسه و عرفان این انگیزه ها را جزئی نگری و ابزاری بشمار آورند.
در این مقاله سعی شده است عوامل ایجاد انگیزه های شهادت طلبی در بین کارکنان لشکر 23 تکاور نزاجا از طریق دیدگاه های مشهور جامعه شناسی، روانشناسی، اجتماعی، دیدگاه های ادیان و فرهنگ های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
<strong> </strong>
https://www.qjmst.ir/article_27008_3206c750a56af34019e9e2b86e3bd6ca.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
3
6
2006
11
22
Formation of military strategy in the information age
تدوین استراتژی نظامی در عصر اطلاعات
117
138
27010
FA
Journal Article
2017
08
21
تدوین یک استراتژی نظامی ، منطقی و واقع نگر از حساسترین طرح های راهبردی یک کشور به حساب می آید و مهمترین نقش آن ایجاد و برقراری رابطه موثر بین سه موضوع مشخص ماهیت ، اهداف و هدایت جنگ در تدوین رهیافت و راهکار ، قبل از وقوع جنگ برای پیشبرد سیاست خارجی و همینطور سیاست دفاعی مقابله با تهدیدات احتمالی ، در جهت اهداف و منافع ملی میباشد . نقطه شروع هر برنامه و طرح استراتژیک منبعث از یک سیاست ملی است .سیاستی که بوسیله قانون اساسی و حتی رهبران ، روسا و فرماندهان کشورها خط مشی کلی آنها ترسیم می گردد که خود بیتاثیر از آرمانهای ملی یک ملت نیست، به تبع آن تدوین استراتژی نظامی نیز باید تابعی از سیاست ، منافع و آرمان های ملی باشد . که از این سه عامل ، دو عامل سیاست و منافع ملی به شدت وابسته به تحولات و دگرگونی های منطقه ای و جهانی می باشد .درک این تحولات و همگامی و همسویی با آنها کلید پایه گذاری موفق در تدوین یک استراتژی دفاعی و نظامی به شمار می رود .
https://www.qjmst.ir/article_27010_4a9123f142e8ca4a8a64b22271471c6b.pdf