2024-03-28T17:16:07Z
https://www.qjmst.ir/?_action=export&rf=summon&issue=34120
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2008-191X
1400
17
57
نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در مؤلفههای احصاء شده قدرت ملی
امیر
نیازمند
قدرت ملی کشورها عمدتاً محصول کنشها و واکنشهای اجزای تشکیلدهنده آن، و دارای ابعاد گوناگون نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... است. در این پژوهش نقش آجا در مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و نرم قدرت ملی بررسی شده است. جامعه آماری شامل500 نفر از کلیه فرماندهان و مسئولین و اساتید در سطوح عالی آجا است که بهمنظور اعتبارسنجی، تعداد20 نفر خبره بهصورت هدفمند قضاوتی، و جهت تکمیل نمودن پرسشنامهها، تعداد 80 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی انتخاب شد. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی با رویکرد آمیخته (کمی- کیفی) است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آجا یکی از بزرگترین سازمانهای کشور بوده و در ابعاد گوناگون نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زمینه اعتلای قدرت ملی را فراهم میآورد. نقش ارتش در سیاست، یک نقش مستقیم نیست و نباید بیش از این گسترش یابد و این بهترین راهبرد برای حفظ ارتش و دور نگهداشتن آن از قیلوقالهای ناپایدار سیاسی است. آجا ظرفیت تأثیرگذاری اقتصادی را دارد، اما به دلایلی از این ظرفیت استفاده مطلوب صورت نگرفته است. معیار نهایی قدرت ملی، توانمندی نظامی است. درواقع ایفای نقش نظامی، وظیفه ذاتی و اصلی آجا بوده و سایر نقشها، نقش جانبی و فرعی هستند. نقش آجا در مؤلفه نرم قدرت ملی قابلتوجه و مهم است ولی به نظر میرسد تا تأثیرگذاری مطلوب فاصله زیادی دارد.
قدرت ملی
مؤلفه اقتصادی
مؤلفه سیاسی
مؤلفه فرهنگی
مؤلفه نرم
مؤلفه نظامی
2021
11
22
5
29
https://www.qjmst.ir/article_246633_329f8591072755ba3f25b06e0501e92c.pdf
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2008-191X
1400
17
57
بررسی تأثیر سبک زندگی کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران بر میزان تعهد سازمانی آنان (مطالعه موردی: کارکنان منطقه یکم امامت نداجا)
حمید
کریمی
نبی الله
دهقان
محمدرضا
محمدی گودرزی
یکی از سرمایههای بسیار مهم در هر سازمانی، نیروی انسانی آن سازمان است و موفقیت یا شکست هر سازمان تا حدود زیادی به عملکرد نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. سبک زندگی بهعنوان عاملی مؤثر بر رفتار کارکنان، تسهیلکننده تعهد سازمانی آنها است. در نیروهای مسلح که با مقوله حیاتی امنیت و دفاع از جامعه سروکار دارند و برونداد فعالیت کارکنان این سازمانها، تولید امنیت و ایجاد بازدارندگی در مقابل دشمنان است، ارزش سرمایه انسانی متعهد و متدین بیشتر نمایان میشود. این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر سبک زندگی بر میزان تعهد سازمانی کارکنان آجا انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان منطقه یکم امامت نداجا در سال 1398 بودند که از بین آنها تعداد 350 نفر با استفاده از روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان داد که: بین بُعد نگرشها و گرایشها، بُعد فعالیتها، بُعد روابط انسانی با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود داشته و بُعد اموال تنها با تعهد مستمر رابطه معنادار دارد و این متغیر با سایر ابعاد تعهد سازمانی در این تحقیق فاقد رابطه معنادار است. درنتیجه سبک زندگی بر تعهد سازمانی کارکنان منطقه یکم امامت نداجا تأثیر مستقیم و مثبتی داشته و بین این دو متغیر یک رابطه قوی برقرار است و بر این اساس، تقویت سبک زندگی در ابعاد بیانشده به افزایش تعهد سازمانی کارکنان آجا منجر خواهد شد.
سبک زندگی
تعهد سازمانی
ارتش جمهوری اسلامی ایران
2021
11
22
31
54
https://www.qjmst.ir/article_246634_ec22e314a4321bfb6982e7d13b12563d.pdf
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2008-191X
1400
17
57
بررسی تطبیقی تحولات مفهومی قدرت در نظریه روابط بینالملل و جنگ در نظریههای نظامی
عبداله
مرادی
عباس
خیراتی
تأملات نظری در دانش روابط بینالملل مبتنی بر مفهوم محوری «قدرت» شکل گرفته و همچنین کاربست قدرت، عینیترین رفتار در سیاست خارجی دولتهاست. بااینحال با ورود به دوران جهانیشدن، قدرت در مفهوم، ابعاد، ابزارها، حتی مبانی و گفتمانها دچار تحول شده است. متناظر با این روند، «جنگ» نیز در نظریههای نظامی دچار تحولاتی در ابزارها، هدف و ... شده است. لذا به نظر میرسد مطالعه تطبیقی میان دو مفهوم قدرت و جنگ در رویکردهای مربوطه، میتواند ضمن توسعه دانش نظری، درک راهبردی از فضای امنیتی-دفاعی پیشرو را نیز ارتقا دهد. بر این اساس این پژوهش با هدف «بررسی تطبیقی تحول مفهوم جنگ در نظریات نظامی با تحول در مفهوم قدرت در روابط بینالملل» انجام شد. نوع پژوهش «توسعهای» و روش مورداستفاده ترکیبی از «تبینی-مقایسهای» است. نتایج پژوهش نشان داد که در تحول مفهومی قدرت و جنگ، میتوان یک خط سیر انباشتی و متناظر را شناسایی کرد که طی آن «جنگ هیبریدی» در تناظر با مفهوم «قدرت هوشمند» مفهومسازی میشود. در یک تحول پارادایمی نیز میتوان تناظر دیگری را میان «قدرت پسامدرن» در نظریه روابط بینالملل و «جنگ شناختی» در نظریههای نظامی، ترسیم کرد.
قدرت
جنگ
امنیت
نظریههای جنگ
روابط بینالملل
2021
11
22
55
83
https://www.qjmst.ir/article_246635_b80b8ba9f1a41c7cb843fdd2258670fa.pdf
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2008-191X
1400
17
57
عوامل عمده مؤثر بر طرحریزی عملیات نظامی در جنگ آینده با رویکرد کلاسیک
حسین
دادوند
حمید
حسن پور
تورج
زین الدین
طرحریزی نظامی فرآیند تصمیمگیری است که با دریافت مأموریت شروع و مجموعه فعالیتهای فرمانده و ستاد با در نظر گرفتن منابع و راههای کار، جهت تهیه طرحها یا دستور عملیاتی و وصول به هدفهای تعیینشده انجام میشود. طرحریزی درواقع نقشه راه عملیات نظامی برای رسیدن به هدف است. از این رو این پژوهش با هدف شناسایی عوامل عمده مؤثر بر طرحریزی عملیات نظامی در جنگ آینده با رویکرد کلاسیک انجام شد تا فرانمای قابلاتکا جهت طراحی نظامی ارائه شود و فرماندهان، افسران ستاد و طراحان عملیات از آن بهره ببرند. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی است که با رویکرد آمیخته انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد از تعداد 108 نفر پژوهشخواندگان، 4/94 درصد از جامعه نمونه معتقدند ابعاد اصول جنگ، توان رزمی، قواعد اساسی رزم، سامانههای رزم زمینی، هنر جنگ و خلاقیت و نوآوری با مؤلفهها و شاخصهای مربوطه در طرحریزی عملیات نظامی در جنگ آینده با رویکرد کلاسیک اثرگذارند.
طرحریزی
عملیات نظامی
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
کلاسیک
جنگ آینده
2021
11
22
85
112
https://www.qjmst.ir/article_246637_f865aa6fe0ed4208999123952fe7303f.pdf
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2008-191X
1400
17
57
اثربخشی آموزش مؤلفههای مبتنی بر هوش اخلاقی بر روی تعهد سازمانی کارکنان نظامی
سجاد
پناهی فر
یونس
کاکاوند
نیروی انسانی از مهمترین سرمایههای یک سازمان بوده که داشتن مؤلفه تعهد سازمانی میتواند آن سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری نماید. برای ارتقاء تعهد سازمانی در نیروی انسانی مطالعات بسیاری انجام شده که در این میان به نقش هوش اخلاقی، بهعنوان عامل تأثیرگذار و مهم، کمتر توجه شده است؛ بنابراین در این مطالعه اثربخشی آموزش مؤلفههای مبتنی بر هوش اخلاقی بر روی تعهد سازمانی کارکنان یکی از یگانهای نیروهای مسلح بررسی شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 60 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند؛ سپس آموزش مؤلفههای هوش اخلاقی برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه اجرا شد و گروه کنترل از هیچگونه آموزشی برخوردار نشدند. در این پژوهش از پرسشنامه تعهد سازمانی استفاده شد و دادههای بهدستآمده به شیوه تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش اخلاقی بر روی مؤلفههای تعهد سازمانی (تعهد عاطفی با 69/55F= و 001/0P=، تعهد مستمر با 38/54F= و 001/0P= و تعهد هنجاری با 05/43F= و 001/0P=) کارکنان نظامی بود. یافتههای پژوهش نشان داد که کاربرد آموزش مؤلفههای هوش اخلاقی در فضای کار برای کارکنان میتواند در ارتقاء مؤلفههای هوش اخلاقی و همچنین افزایش آگاهی و بالا بردن تعهد سازمانی آنها مؤثر باشد.
تعهد سازمانی"
" هوش اخلاقی"
" کارکنان نظامی
2021
11
22
113
136
https://www.qjmst.ir/article_247162_05677e47a83cd77234515344e495d953.pdf
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2008-191X
1400
17
57
عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش دانش آموزان فرماندهی آموزش تخصص های دریایی باقرالعلوم (ع) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
جواد
بوستانی
غلامرضا
نصیرپور
محمدحسین
حجتی نیا
این پژوهش کاربردی، به روش توصیفی، با رویکرد آمیخته و با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش دانشآموزان مرکز آموزش تخصصهای دریایی باقرالعلوم(ع) نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تعداد 318 نفر از خبرگان در امر تربیت و آموزش، فرماندهان و کلیه درجهداران با درجه ناو استوار یکمی به بالا بود که با استفاده از جدول آلفای کرونباخ و مورگان، حجم نمونه 174 نفر تعیین شد. نتایج نشان داد که عوامل: امکانات آموزشی، متون آموزشی، برنامهریزی آموزشی و ویژگیهای اساتید بر بهبود کیفیت آموزش دانش آموزان این فرماندهی مؤثرند.
آموزش
کیفیت
دانش آموزان
نیروی دریایی راهبردی
2021
11
22
137
160
https://www.qjmst.ir/article_246636_97b9375f915e464b420ccfdeeef463cb.pdf
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2008-191X
1400
17
57
ارزشیابی اثربخشی آموزش در دانشگاه افسری امام علی (ع) بر اساس الگوی EFQM (با تمرکز بر 5 حوزه توانمندساز)
رضا
قربانی
حسین
عباسیان
حمیدرضا
آراسته
حسن رضا
زینآبادی
این مطالعه با هدف ارزشیابی اثربخشی آموزش در دانشگاه افسری امام علی (ع) بر اساس الگوی EFQM با تمرکز بر 5 حوزه توانمندساز انجام شد. نوع پژوهش توسعهای - کاربردی و روش آن، پیمایشی- توصیفی است؛ تعداد 943 پرسشنامه محققساخته که با توجه به مؤلفههای مذکور در "نظامنامه سیستم ارزشیابی اثربخشی آموزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران" طراحی، و روایی و پایایی آن به ترتیب توسط خبرگان و آلفای کرونباخ به تأیید رسید، به تفکیک بین 5 نوع کاربر (استادان، رئیسان گروههای آموزشی، کارکنان علمی-پژوهشی و فرماندهان یگانهای عملیاتی) بهصورت تمامشمار و (دانشجویان) تصادفی توزیع شد. مجموع امتیاز گویههای مربوط به هر حوزه و مندرج در پرسشنامهها مبین وضعیت نسبتاً مطلوب برای 5 حوزه توانمندساز الگوی EFQM (فرماندهی و مدیریت، استادان، دانشجویان، برنامه و فرایند یاددهی-یادگیری) بود. بیتردید آگاهی از وضعیت حوزههای آموزشی دانشگاه از طریق یک الگوی استاندارد جهانی، به آگاهی سازمان از نقاط قوت و ضعف خود و حرکت در مسیر پیشبرد اهداف، کمک شایانی خواهد کرد. بازنگری در برخی اصول و شیوههای اجرا در سازمان ارتش بهواسطه قدمت آن، بیش از دیگر ارگانها لازم و ضروری به نظر میرسد.
ارزشیابی
مطلوبیت
آموزش
دانشگاه
الگوی EFQM
2021
11
22
161
189
https://www.qjmst.ir/article_246638_4d1b18922ffb5f12456fea9181642762.pdf