TY - JOUR ID - 697434 TI - مطالعه تطبیقی سرفصل‌های آموزشی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشکده فرماندهی و ستاد نیروی زمینی ارتش خلق چین JO - علوم و فنون نظامی JA - QJMST LA - fa SN - 2008-191X AU - برونک, بهزاد AU - ایمانی, علی AD - کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران. AD - استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 60 SP - 167 EP - 194 KW - مطالعه تطبیقی KW - سیاست‌های آموزشی KW - دافوس ارتش ج.ا.ا KW - دافوس زمینی ارتش خلق چین DO - 10.22034/qjmst.2022.116162.1347 N2 - این پژوهش به تطبیق سرفصل­‌های آموزشی دافوس آجا و دافوس زمینی ارتش چین  می­‌پردازد. سرفصل دروس از ارکان اصلی هر نظام آموزشی است. بحث سرفصل‌های آموزشی در دافوس و روش آموزش و محتوا و متون آموزشی هر دانشگاه و یا دانشکده فرماندهی و ستاد مبتنی بر سیاست‌های آموزشی ارتش آن کشور تدوین می‌شود. بنابراین تطبیق سرفصل دروس آموزشی دافوس آجا و دافوس ارتش خلق چین از این جنبه دارای اهمیت است. سؤال اصلی پژوهش عبارت است از "مقایسه سرفصل‌های آموزشی دافوس ارتش جمهوری اسلامی ایران با سرفصل‌های آموزشی (دروس نظری، دروس عملی) دافوس ارتش خلق چین، چه مطلوبیت‌هایی ایجاد می­نماید؟" هدف اصلی تحقیق نیز ایجاد مطلوبیت برای سرفصل دروس آموزشی دافوس از طریق مقایسه سرفصل‌های آموزشی کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی(دافوس) ارتش جمهوری اسلامی با سرفصل‌های آموزشی دانشکده فرماندهی و ستاد نیروی زمینی ارتش خلق  چین و ارائه سرفصل‌های مناسب جهت دافوس آجا، روش پژوهش تطبیقی است. مطالعه تطبیقی یکی از روش‌های پژوهش است که در آن دو یا چند متغیر یا مورد در قیاس با یکدیگر بررسی می­‌شوند، با این هدف که با توصیف و تبیین اشتراک­‌ها و تفاوت­‌ها، بتوان به تفسیر­ها و احتمال تعمیم­‌های تازه دست‌یافت. در این تحقیق محقق ابتدا به تحلیل تطبیقی سرفصل دروس دافوس ارتش ج.ا.ا ایران با دافوس زمینی ارتش جمهوری خلق چین پرداخته و با توجه به سیاست‌های آموزشی دو ارتش، اقدام به پیشنهاد سرفصل دروس دافوس آجا نموده است، ازجمله مهم‌ترین این پیشنهاد‌ها نیز آموزش دروس مرتبط با طراحی یک عملیات مشترک با کشورهای دارای دیدگاه­‌های مشترک منطقه‌­ای با ج.ا.ا، توسط دافوس ارتش ج.ا.ا می­‌باشد. UR - https://www.qjmst.ir/article_697434.html L1 - https://www.qjmst.ir/article_697434_eb563b5a9906bb4e98f4834fa82b823d.pdf ER -