TY - JOUR ID - 697424 TI - بهینه‌سازی روش نگهداری و تعمیر سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران JO - علوم و فنون نظامی JA - QJMST LA - fa SN - 2008-191X AU - پرتوی, محمدتقی AU - محمدی تودشکی, محمد رضا AU - جان پرور, محمدتقی AD - استادیار تحقیق در عملیات دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، تهران، ایران. AD - عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، تهران، ایران. AD - کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 60 SP - 59 EP - 81 KW - نهاجا KW - سامانه KW - نت KW - دستگاه راه‌انداز هواپیما (ای پی یو) KW - مولد فشار هیدرولیک (میول) DO - 10.22034/qjmst.2022.529743.1532 N2 - توان رزمی نیروی هوایی و پرواز هواپیماهای شکاری و ترابری وابستگی شدیدی به حاضربکاری سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما دارد و در صورت آماده نبودن این سامانه‌ها، هواپیماهای شکاری و اکثر هواپیماهای مسافربری و ترابری قادر به پرواز نمی‌باشند. هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر مؤلفه‌های نظارت و بازرسی، کارکنان فنی و تجهیزات بر بهینه‌سازی روش نت سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما بوده و سؤال عمده پژوهش، میزان تأثیر عوامل (نظارت و بازرسی، کارکنان فنی و تجهیزات) بر بهینه‌سازی روش نگهداری و تعمیر سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما در نهاجا چقدر است؟ که بر این اساس نوع پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی با رویکرد آمیخته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه فرماندهان صاحب‌نظر و مسئولان بخش تجهیزات پشتیبانی زمینی هواپیما در یکان‌های نهاجا بوده که با احتساب ضریبی برابر 120 نفر می‌باشند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته تحت عناوین نظارت و بازرسی، کارکنان فنی و تجهیزات صورت پذیرفته است. جهت بررسی رابطه موجود میان متغیر مستقل و متغیرهای تابع از آزمون ضریب همبستگی خی دو استفاده شده است. در سطح معنی‌داری پنج درصد، صحت فرضیه‌های پژوهش مورد تائید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مؤلفه نظارت و بازرسی بیشترین تأثیر را بر بهینه‌سازی روش نت سامانه‌های پشتیبانی زمینی هواپیما در نهاجا دارد. UR - https://www.qjmst.ir/article_697424.html L1 - https://www.qjmst.ir/article_697424_8f24b5d68ea9aebfbda82043f1236d25.pdf ER -