TY - JOUR ID - 34274 TI - مطالعه تطبیقی ابعاد و مؤلفه‌های فرایند یاددهی– یادگیری نظامی در مؤسسات آموزش عالی نظامی‌ِکشورهای اسلامی JO - علوم و فنون نظامی JA - QJMST LA - fa SN - 2008-191X AU - صالحی, پژمان AU - فضل الهی, سیف اله AU - خوشگفتار, علی اکبر AD - مدیریت آموزشی، مدیریت و علوم و تحقیات قم، قم، ایران. AD - مدیریت آموزشی، مدیریت و علوم و تحقیات قم، قم، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 14 IS - 44 SP - 25 EP - 50 KW - دانشگاه افسری نیروی زمینی ایران KW - دانشگاه افسری مالزی KW - انقلاب KW - علوم و فنون نظامی KW - یاددهی – یادگیری نظامی DO - N2 - با توجه به تهدیدهای گسترده‌، وجود دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نظامی در کشورهای اسلامی، می‌تواند نقش با اهمیتی در انتقال سواد و مهارت نظامی به دانشجویان و کارکنان ارتش‌های این کشورها داشته باشد. هدف مقاله حاضر مطالعه تطبیقی کشورهای اسلامی در حوزه یاددهی– یادگیری نظامی است که طی آن به صورت موردی دو کشور ایران و مالزی از منظر شاخص‌های یاددهی– یادگیری نظامی در بازه زمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) (به سال 1979 میلادی) و مقطع زمانی پس از انقلاب اصلاحات مالزی به رهبری ماهاتیر محمد ( به سال 1981 میلادی) مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر به سنجش و مطالعه وضعیت تعلیم و تربیت نظامی با توجه به شاخص‌های کلیدی یاددهی– یادگیری در دانشگاه افسری نیروی زمینی دو کشور پرداخته شده است. روش پژوهش حاضر نیز از نوع مطالعات اسنادی– تطبیقی و با بهره‌گیری از شیوه تحلیل محتوا و نیز روش پیمایشی است. نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان می‌دهد که پس از رخداد انقلاب اسلامی 1979 ایران و تقریباً مقارن با انقلاب اصلاحات مالزی توسط ماهاتیر محمد در سال، دستاوردهای یاددهی– یادگیری ایران در حوزه آموزش عالی نظامی چشم‌گیرتر بوده است. UR - https://www.qjmst.ir/article_34274.html L1 - https://www.qjmst.ir/article_34274_5a93cc991820bb73b81ff9a2f6ba6b47.pdf ER -