TY - JOUR ID - 22327 TI - مدل انتخاب و تخصیص بهینه پروژه‌های آموزشی و پژوهشی آجا با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی JO - علوم و فنون نظامی JA - QJMST LA - fa SN - 2008-191X AU - ولی‌وند زمانی, حسین AU - پرتوی, محمدتقی AU - ایجابی, ابراهیم AD - استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا AD - دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 10 IS - 29 SP - 5 EP - 23 KW - ارتش جمهوری اسلامی ایران KW - فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی KW - تحلیل اهمیت- عملکرد KW - انتخاب و تخصیص پروژه DO - N2 - ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک سازمان نسبتاً بزرگ به‌طور مستمر در زمان صلح و یا جنگ پروژه‌هاپروژه‌ها و طرح‌های مختلفی را در حوزه‌هایحوزه‌های آموزشی و پژوهشی برنامه‌ریزیبرنامه‌ریزی و اجرا می‌نمایدمی‌نماید. این قبیل پروژه‌هاپروژه‌ها و طرح‌ها در قالب تحقیقات صنعتی، نظری، مطالعات گروهی، تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، در مراکز دانشگاهی و دفاتر مطالعاتی آجا برنامه‌ریزیبرنامه‌ریزی و اجرا می‌گردندمی‌گردند. از اهداف کلان ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مختلف آن تخصیص و اجرای بهینه طرح‌ها و پروژه‌هاپروژه‌ها به‌گونه‌ای است ککه ضمن تحقق اهداف سازمانی را به شیوه‌ای مطلوب و بدون صرف منابع اضافی و ییا نادییده گرفتن ساییر محدودیت‌ها برآورده سازد. در تخصیص و اجرایی پروژه‌هاپروژه‌ها باییستیی معییارهایی متعددیی همچون عوامل عملیاتی، پشتیبانی، مالیی، تککنیکییکی و فنی، مدییرییتیی، محییطیی و سازمانیی مدنظر قرار گییرند. در ایین مقاله به‌منظور استخراج مدل مناسب انتخاب، تخصیص و اجرایی طرح‌ها و پروژه‌هایپروژه‌های آموزشی و پژوهشی از نظرات ککارشناسان خبره و متخصص در سطح مراکز دانشگاهی آجا استفاده شده است. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و استخراج مدل مناسب از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) استفاده گردید در این بخش مشخص گردید که عوامل و نیازمندی سازمانی بالاترین اهمیت را در تخصیص بهینه دارا می‌باشدمی باشد. به منظور تعیین روایی مدل استخراج شده از روش تحلیل اهمیت عملکرد (IPA) استفاده گردید در این قسمت نیز مشخص گردید که پروژهای که در ده سال گذشته عملکرد مناسب داشتند؛ عوامل معیارهای آن از اهمیت بالایی مطابق مدل برخوردار بودند. در پایان با تائیید پیشنهادهای برای اجرایی نمودن مدل استخراج شده ارائه گردیده است. UR - https://www.qjmst.ir/article_22327.html L1 - https://www.qjmst.ir/article_22327_9b247bb2a6482d77531dc268cae99b1a.pdf ER -