دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
53
2020
11
21
سنجش میزان آمادگی سازمانی جهت پیادهسازی مدیریت دانش (مورد مطالعه: یک دانشگاه نظامی)
5
29
FA
محمد رضا
فتحی
استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
reza.fathi@ut.ac.ir
محمد رضا
صادقی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
rsadeqi@ut.ac.ir
ابوالفضل
خسروی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
khosravi_a@ut.ac.ir
10.22034/qjmst.2020.240246
در دهههای اخیر، مدیریت دانش، به یک الزام رقابتی در سازمانها تبدیل شده است. باوجوداین، اگر زیرساختهای مناسب برای پیادهسازی چنین فرآیندی فراهم نباشد، حاصلی جز شکست و اتلاف منابع در پی نخواهد داشت. بنابراین ضروری است سازمانها قبل از هر اقدامی، عوامل مؤثر در آمادگی پیادهسازی مدیریت دانش را شناسایی نمایند. در همین راستا، هدف اصلی این تحقیق، سنجش میزان آمادگی سازمانی جهت پیادهسازی مدیریت دانش در یک دانشگاه نظامی است. نوع پژوهش ازنظر مبانی فلسفی اثبات گرایانه، به لحاظ هستیشناسی واقعگرایانه و ازنظر جهتگیریهای اصلی، یک پژوهش کاربردی است. ازاینرو ابتدا ادبیات مرتبط مرور گردید و سپس بر اساس یک مدل مفهومی جامع از عوامل، پژوهش صورت گرفت. درنهایت میزان آمادگی این عوامل در یک دانشگاه نظامی با استفاده از آزمون میانگین یک جامعه موردسنجش قرار گرفت و اولویت و ارجحیت آمادگی هر عامل موردبحث قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصله، عامل مدیریت بهعنوان مؤثرترین سازه در آمادگی پیادهسازی مدیریت دانش شناخته شد. همچنین مشخص شد که عامل منابع انسانی بیشترین آمادگی و ساختار دانشگاه کمترین آمادگی را در پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه موردمطالعه دارند.
دانش,مدیریت دانش,آمادگی سازمانی,دانشگاه نظامی
https://www.qjmst.ir/article_240246.html
https://www.qjmst.ir/article_240246_350ee2495f26c3795795b52081821b06.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
53
2020
11
21
ارتقاء بهرهوری تمرینات صحرایی گردانهای پدافند هوایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
31
56
FA
شهاب
رستمی
0000-0002-1347-9183
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
sh.rostami38540@gmail.com
علی
نیازی
0000000199628954
رئیس دانشکده جنگ دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
niaziali22@yahoo.com
مسعود
سرودی
0009-0001-1103-9109
دانشجوی دکتری دانشگاه علوم و استراتژیک دانشگاه دفاع ملی، تهران، ایران
m.soroudi98@sndu.ac.ir
10.22034/qjmst.2020.240876
گردانهای پدافند هوایی در شرایط رزم و تمرینات صحرایی (آزمایش نوع سوم) بایستی با مسئولیت عمل کلی، در تیپهای مستقل نزاجا سازماندهی و مأموریتهای محوله را انجام دهند. ازاینرو هدف اصلی پژوهش بررسی چگونگی ارتقاء بهرهوری تمرینات صحرایی گردانهای پدافند هوایی نزاجا است. با توجه به ماهیت موضوع، این پژوهش از نوع کاربردی و روش اجرای آن توصیفی با رویکرد آمیخته است. جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و کتابخانهای و با استفاده از اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه محقق-ساخته انجام شد. جامعه آماری پژوهش برابر با 200 نفر است، که با استفاده از فرمول کوکران، حجم جامعه نمونه تعداد 130 نفر محاسبه شد. یافتههای تحقیق در سطح خطای پنج درصد نشان داد که برگزاری آزمون دانش نظامی، انجام تیراندازی سلاحهای انفرادی و اجرای آزمون نیرومندسازی قبل از اجرای آزمایش گردان در پادگان سرزمینی، باعث ارتقاء بهرهوری تمرینات تاکتیکی گردانهای پدافند هوایی نزاجا میشود. همچنین، انتخاب توانمند ستاد طرحریزی، رعایت تقدم در تهیه طرحها، اختصاص و اجرای اهداف آموزشی به برنامه زمانبندی، اختصاص دادن منابع از طریق تأمین نمودن منابع آمادی قبل از مرحله اجرا و اجرای تیراندازی سلاحهای پدافندی در هنگام اجرای تاکتیک عملی، موجب ارتقاء بهرهوری تمرینات تاکتیکی گردانهای پدافند هوایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران میشود.
واگان کلیدی: " تمرینات صحرایی"," بهرهوری"," گردانهای پدافند هوایی"
https://www.qjmst.ir/article_240876.html
https://www.qjmst.ir/article_240876_d3b017e7df7065c684e63e2828a1e4aa.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
53
2020
11
21
چالش های پدافند هوایی برای کشف موشک های کروز
57
77
FA
جواد
عبدی
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی
javad.abdi58@gmail.com
پیمان
خرازیان
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی
pkharazian@yahoo.com
محمدتقی
پرتوی
دکتری تحقیق در عملیات دانشگاه تهران، استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
sabdi5951@gmail.com
10.22034/qjmst.2020.240944
با نگرش به مراحل اجرای مأموریتهای عملیاتی پدافند هوایی (شامل: کشف، شناسایی، رهگیری و درنهایت انهدام اهداف متخاصم) در این پژوهش چالشهای پدافند هوایی برای کشف موشکهای کروز موردبررسی قرار گرفته است. جامعهی موردمطالعه این تحقیق، اسناد، مدارک و صاحبنظران درزمینه سامانههای کشف و همچنین موشک کروز است. کلیه مسئولین نیروی پدافند هوایی آجا (که با سامانههای کشف و موشک کروز آشنایی کامل دارند) بهعنوان جامعهی آماری در نظر گرفته شد؛ البته، با توجه به طبقهبندی جامعه آماری، تعداد این جامعه با اعمال یک ضریب خاص 260 نفر، و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 121 محاسبه شد. نتایج حاصل، به روش تحلیل آمیخته تجزیهوتحلیل، و مشخص شد که موشکهای کروز همانند هر وسیله پرنده توسط رادارها قابل رهگیری هستند؛ اما به دلیل قابلیتها و فناوری بالای ساخت، ردیابی آنها اندکی سختتر است.
موشک کروز,کشف,پدافندهوایی
https://www.qjmst.ir/article_240944.html
https://www.qjmst.ir/article_240944_54836c2d3c9c65f114e247a4692628e0.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
53
2020
11
21
آسیب شناسی خدمت وظیفه در ارتقاء انسجام اجتماعی جمهوری اسلامی ایران
79
95
FA
حسین
کوهساریان
0009-0001-5510-7951
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی
h.kohsarian@gmail.com
10.22034/qjmst.2020.241612
این تحقیق کاربردی، با هدف شناخت آسیبهای خدمت وظیفه در ارتقاء انسجام اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، به صورت یک مطالعه توصیفی و با رویکرد آمیخته انجام شد. جامعه آماری شامل صاحبنظران مسائل نظامی در داخل و خارج آجا با حداقل 15 سال سابقه کار در امور فرماندهی، و کارکنان وظیفه نیروهای چهارگانه آجا با حداقل یک سال سابقه خدمت است. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه صاحبنظران 59 نفر، و حجم نمونه کارکنان وظیفه 384 نفر تعیین شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، آزمون تی استیودنت و آزمون پیرسون استفاده شد و درپایان مهمترین آسیبهای ساختار سازمانی خدمت وظیفه از جمله عدم توجه به دوره سربازی به عنوان کارگاه مدیریت منابع انسانی کشور برای شناسایی سلامت، توانمندیها، مهارتها و عدم تناسب الگوی فعلی خدمت سربازی با شرایط کشور، عدم تثبیت در قانون خدمت وظیفه و یا تعدد قانون مربوط به خدمت وظیفه عمومی و موارد دیگر احصا شد.
آسیبشناسی,خدمت وظیفه,ارتقاء,انسجام اجتماعی,آسیبشناسی سازمانی
https://www.qjmst.ir/article_241612.html
https://www.qjmst.ir/article_241612_cc594d4039f981816efad64ac9c14020.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
53
2020
11
21
بررسی موانع اجرای سامانه جامع آماد مکانیزه در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
97
121
FA
مرتضی
مخدومی
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی
m85312211@gmail.com
مجتبی
مسگر
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
10.22034/qjmst.2020.241621
هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع استقرار سامانه جامع آماد مکانیزه در نیروی زمینی است. تلاش شد با شناسایی موانع استقرار و بهکارگیری سامانه جامع آماد مکانیزه راهکارهای مناسب ارائه و زمینه استقرار سامانه جامع آماد مکانیزه فراهم شود. در راستای انجام یک تحقیق کاربردی با رویکرد آمیخته، در مرحله کیفی از روش دلفی و در مرحله کمی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی مطالعه از اسناد و مدارک و مصاحبه با صاحبنظران و در مرحله کمی پرسشنامه بود. جامعه آماری این پژوش را فرماندهان و مدیران ارشد و میانی و کارکنان و کارشناسان معاونت آماد و پشتیبانی و معاونت فاوا نزاجا و فرماندهی آماد و پشتیبانی تشکیل میدهند که به علت محدودیتهای آماری، در هر دو مرحله، نمونهگیری بهصورت غیر تصادفی و هدفمند انجام شد. نتایج نشان داد 1) ضعف بستر و شبکههای ارتباطی با میانگین4.3 بیشترین تأثیر را در بین موانع محیطی دارد؛ 2) اجرای طرح ثامنالائمه و تغییر ساختار پشتیبانی مرکز و پشتیبانی مناطق با میانگین 4.2 بیشترین تأثیر را در بین موانع سازمانی دارد؛ 3) ضعف بسترهای و زیرساخت سختافزار موردنیاز جهت عملیاتی نمودن این سامانه با میانگین 4.3 بیشترین تأثیر را در بین موانع فناورانه دارد.
. "سامانه جامع آماد مکانیزه"," موانع محیطی","موانع ساختاری " و " موانع فناورانه"
https://www.qjmst.ir/article_241621.html
https://www.qjmst.ir/article_241621_8937e2e8a17f7fa2a08ef24a5ea1cdf6.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
53
2020
11
21
رویکرد آینده پژوهانه در مدیریت منابع انسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ابتناء بر اندیشه های فرماندهی معظم کل قوا (مدظلّه)
123
144
FA
سعید
هداوند
0000-0001-5802-9082
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
hadavand.s@yahoo.com
10.22034/qjmst.2020.241700
ارتقای توان دفاعی و تقویت امنیت و اقتدار کشور، همگام با پیشرفت فناوری، نیازمند آن است که کارکنان وزارت دفاع با عزمی جدی و تلاشی فراگیر، با علوم و فناوریهای نوین که به دگرگونی در نوع جنگها و لزوم دفاع مؤثر منجر شده است آشنا شده و بهعنوان عاملی راهبردی، توان پاسخگویی هوشمندانه به تهدیدات موجود و آتی را کسب نمایند. در این پژوهش به روش تبیینی-تحلیلی و با ابتناء به اندیشههای فرماندهی معظم کل قوا و مراجعه به پایگاههای معتبر اطلاعاتی و بهرهگیری از منابع مستند کتابخانهای، بر ضرورت آیندهنگری در تربیت منابع انسانی کارآمد در نیروهای مسلح و بررسی رویکرد آیندهپژوهی در توسعه منابع انسانی، که تأثیر مستقیمی در افزایش توان و قابلیتهای ودجا در تأمین امنیت اجتماعی و حفاظت از منافع امنیت ملی دارد، پرداخته شد. بر مبنای بررسیهای انجامشده نتیجهگیری شد که در اندیشه فرماندهی معظم کل قوا، تنها مسیر مطمئن جهت افزایش قابلیتهای سازمانی، اتخاذ رویکرد پیشدستانه در مواجهه با تحولات محیطی است. بر این اساس، ودجا بهعنوان سازمانی انسانمحور، باید در کنشگری پیشدستانه و با پویش مستمر تحولات محیطی و فناوریهای نوین دفاعی بر میزان یادگیری و تواناییهای علمی و عملی کارکنان خود افزوده تا با پارادایمها و بحرانهای جدیدی که امکان خدمترسانی مناسب را دشوار میسازند مواجهه مؤثرتری داشته باشد.
توسعه منابع انسانی,آینده پژوهی,فرماندهی معظم کل قوا,وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
https://www.qjmst.ir/article_241700.html
https://www.qjmst.ir/article_241700_6a3bcd6f60a6a35d626fd78549c93bba.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
53
2020
11
21
تأثیر دانش پژوهی آموزشی بر عملکرد اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
145
173
FA
علی اشرف
سعیدی فرد
0000-0002-9983-347X
دانشجوی دکتری ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
alisaeidi55629@gmail.com
10.22034/qjmst.2020.241703
مفهوم دانشپژوهی و بهویژه، دانشپژوهی آموزشی، از مفاهیمی است که در دو دهه اخیر، در حوزه آموزش عالی، مورد توجه قرار گرفته است. اخیراً نیز قرار گرفتن این مفهوم در ماده یک آئیننامه ارتقای رتبه اعضای هیات علمی، توجه به این مسئله را وارد مرحله جدیدی کرده است<strong>. </strong>از این رو این پژوهش کاربردی، با روش توصیفی و رویکرد آمیخته و با هدف بررسی میزان تاثیر دانشپژوهی آموزشی بر عملکرد اساتید دانشگاه فرماندهی ستاد آجا انجام شد. جامعه موردمطالعه شامل کلیه اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا و جامعه آماری این پژوهش اساتید سازمانی دانشگاه بوده که با استفاده از فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95% و خطای قابل تحمل(d) 1/0 حجم نمونه 46 نفر محاسبه، و به علت همگن بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری ساده تصادفی استفاده شد. در این پژوهش در گام اول (کیفی) از طریق مصاحبه با خبرگان و صاحبنظران دادههای جمعآوری شده از اسناد و مدارک و مصاحبه دستهبندی، پردازش و تصمیمگیری (قضاوت) انجام گرفت و در گام بعدی (روش کمی) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته و میزان تأثیر دانشپژوهی آموزشی بر عملکرد اساتید این دانشگاه بررسی و در جهت ارتقاء عملکرد اساتید در مبحث دانشپژوهی آموزشی، پیشنهادات کاربردی ارائه شد.
دانش پژوهی آموزشی,عملکرد اساتید,مدیریت و رهبری آموزشی,برنامه ریزی آموزشی,دانشگاه فرماندهی و ستاد
https://www.qjmst.ir/article_241703.html
https://www.qjmst.ir/article_241703_aab569eeba8a9cdf6547e1cd1830dcd0.pdf