دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
52
2020
08
22
بررسی رابطه هویتسازمانی و عملکرد شغلی کارکنان سازمان های نظامی (مورد مطالعه: کارکنان یک دانشگاه نظامی)
5
28
FA
میثم
توکلی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، دانشگاه صنعتی شریف و مدرس دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران.
tavakolemeysam@gmail.com
فرهاد
هادی نژاد
استادیار گروه مدیریت دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
farhad_hdng@yahoo.com
پویا
جهان بین
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.
pouyan.jahanbin@yahoo.com
10.22034/qjmst.2020.46531
هویتسازمانی یکی از عوامل مهمی است که میتواند در بهبود عملکرد شغلی کارکنان نقش مهمی داشته باشد. این موضوع در سازمانهای نظامی به دلیل نقش محوری نیروی انسانی و پیچیدگی و سختی ذاتی موجود در مأموریت آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است و دانشگاههای نظامی به دلیل تأثیری که در تربیت و آموزش کارکنان و بدنه اصلی این سازمانها دارند، نقشی حیاتی در این مسیر ایفا میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هویتسازمانی و عملکرد شغلی کارکنان پایور دریکی از دانشگاههای نظامی است. لذا این تحقیق برحسب هدف کاربردی و از منظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 110 نفر از کارکنان پایور یک دانشگاه نظامی بوده که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه استاندارد هویتسازمانی چنی[1] و عملکرد شغلی پاترسون[2] است. جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از روش آلفای کرونباخ و بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و تحلیل واریانس در نرمافزار SPSS18 استفادهشده است. نتایج فرضیات پژوهش نشان میدهد که بین هویتسازمانی و مؤلفههای آن با عملکرد شغلی کارکنان پایور دانشگاه رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> <sup><sup>[1]</sup></sup>. Cheney<br /> <br /> <br /> <sup><sup>[2]</sup></sup>. Paterson
هویت سازمانی,عملکردشغلی,سازمان های نظامی
https://www.qjmst.ir/article_46531.html
https://www.qjmst.ir/article_46531_3e10cdcae40b4fe442fe9d254931f6e2.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
52
2020
08
22
بهبود امنیت سیگنالی رادار ثانویه با استفاده از فناوری طیف گسترده دنباله مستقیم
29
50
FA
جعفر
خلیلپور
دانشیار دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، تهران، ایران.
j_khalilpour@yahoo.com
محمد
فرهمند راد
پژوهشگر دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، تهران، ایران.
zabbah333@gmail.com
10.22034/qjmst.2020.46532
رادارهای ثانویه ازجمله تجهیزات مهم در صنعت هوانوردی هستند. اساس کار این سامانهها استفاده از سیستم پرسش و پاسخ در فرکانس باند L جهت شناسایی هواپیما است. در این مقاله طراحی یک سامانه رادار ثانویه، بر اساس معماری طیف گسترده دنباله مستقیم پیشنهاد میشود که هدف اصلی از ارائه این طرح افزایش مقاومت سامانه در برابر اختلالهای نویزی و تجهیز سامانه رادار ثانویه به سیگنالهای LPI است. بدین منظور در طرح پیشنهادی دو مد مختلف کاری تحت عنوان مد Z1 و Z2 ارائه میشود. روش اجرای عملی طرح بر اساس معماری طیف گسترده دنباله مستقیم بر پایه مدولاسیون BPSK است که سنکرون سازی اولیه آن بر اساس پالایه منطبق و سنکرون سازی نهایی به روش Split Bit (همانند لینک 16) انجام میشود. در مد Z1 (بهعنوان مد نرمال سامانه) با ارسال یک کلمه 32 بیتی بهره پردازشی dB 9/14 حاصل میشود. همچنین در طراحی مد Z2 (که بهعنوان مد ذخیره) با ارسال کلمه 16 بیتی، بهره پردازشی dB 03/21 حاصلشده است. مد Z2 جهت استفاده در محیط نویزی در نظر گرفتهشده است. نتایج حاصل از تحلیل سامانه نشان میدهد که در مد Z2 اثر اختلال به میزان 39/9 برابر نسبت به سامانههای مشابه موجود کاهش مییابد. نوآوری طرح پیشنهادی تبدیل رادار ثانویه به یک رادار با احتمال شنود پایین و مقاوم در برابر اختلال نویزی است.
رادار ثانویه,طیف گسترده دنباله مستقیم,بهره پردازش,احتمال شنود پایین(LPI)
https://www.qjmst.ir/article_46532.html
https://www.qjmst.ir/article_46532_add021fcc33a8fc4241a83f0427b770c.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
52
2020
08
22
تأثیر عملکرد سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ج.ا ایران بر صورتبندی باورهای دفاعی کارکنان ارتش ج.ا ایران
51
75
FA
مرتضی
عزیزخانی
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی
mortezaazizkhani123@gmail.com
10.22034/qjmst.2020.46533
پژوهش حاضر، با هدف تبیین تأثیر عملکرد سازمان عقیدتی سیاسی بر باورهای دفاعی کارکنان ارتش ج.ا.ا انجام شده است. نوع پژوهش، توصیفی و موردی زمینهای است و برای جمعآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی و ابزارهای اسناد و مدارک، مصاحبه با صاحبنظران و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه موردمطالعه این تحقیق ارتش ج.ا.ایران و جامعه آماری آن، صاحبنظران و متخصصان حوزه فرهنگی و مدیریتی در ارتش ج.ا.ا ایران است. تعداد جامعه آماری 250 نفر برآورد شد و تعداد جامعه نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر تعیین شد. روایی پرسشنامه به روش صوری و با تأیید متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (872/0) تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا و در بخش کمی با آمارهای استنباطی انجام شد. یافتهها و نتایج نشان داد که عملکرد سازمان عقیدتی سیاسی با تقویت انگیزه دینی کارکنان، موجب تقویت ایمان و اعتقادات دینی-اسلامی شده و بر باورهای دفاعی کارکنان ارتش ج.ا.ا تأثیرگذار است.
کلمات کلیدی: باورهای دفاعی,عملکرد سازمانی,سازمان عقیدتی سیاسی ارتش
https://www.qjmst.ir/article_46533.html
https://www.qjmst.ir/article_46533_2689644cce75388974b7f5acf6cdae69.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
52
2020
08
22
نقش روحیه جهادی در واسطهگری دانش: مطالعه یکی از مراکز ساخت تجهیزات نظامی
77
105
FA
اصغر
محمدی فاتح
0000-0003-2159-1789
استادیار گروه مدیریت دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران.
amohammadi1360@yahoo.com
10.22034/qjmst.2020.46534
واسطه گران دانش، در مجموعهای از فعالیتهای رابطهای، تحلیلی و فن وارد میشوند تا توسعه و تسهیل روابط را به وجود آورند و گروهها و افراد را در خلق، جستجو و کاربرد دانش در عملیات کاری برای تجاریسازی آن یاری دهند. بنابراین، واسطهگری دانش در بخشهای مختلف کشور با هدف پیوند علم و عمل، صنعت و دانشگاه و محقق و کارگزار باید با یک نگرش و رفتار جهادی، آغاز شود تا امکان ارتباط صنعت و دانشگاه محقق شود. در پژوهش حاضر، از واسطهگری دانش، بهعنوان الگویی جدید برای تحلیل تعامل بین دانشگاه و صنایع نظامی، بهره گیری شده است. به همین منظور با توزیع و جمعآوری تعداد 165پرسشنامه مربوط به دو متغیر تحقیق، ابتدا ابعاد واسطهگری دانش و نگرش جهادی در یکی از مراکز تولیدات نظامی- دفاعی از طریق آزمون تی بررسی شد و سپس تأثیر روحیه جهادی کارکنان این مرکز نیز در واسطهگری دانش بین این مرکز و سازمانهای تحقیقاتی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شد. بر اساس یافتههای تحقیق، میزان تأثیر نگرش جهادی بر واسطهگری دانش، 35 درصد، و بر اساس آزمون تی تک نمونهای، سطح نگرش جهادی در این مرکز مناسب و سطح واسطهگری دانش نامناسب بود.
واسطهگری دانش,دانش,نگرش جهادی,صنعت,دانشگاه
https://www.qjmst.ir/article_46534.html
https://www.qjmst.ir/article_46534_67fd17142fd686cd19889193ee316a24.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
52
2020
08
22
آسیبشناسی نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش( مطالعه موردی دانشگاه افسری امام علی(ع))
107
138
FA
حسین
اکبری
0000-0002-7765-6716
عضو هیات علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا و دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
akbari.ho@gmail.com
رضا
روشنی
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
r.roshani@gmail.com
مهرداد
اسکندری
گروه الکترونیک، دانشکده فنی و پرواز، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران ، ایران
mehrdad7585@yahoo.com
10.22034/qjmst.2020.46535
در راستای اهمیت نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت درآموزشعالی، این پژوهش باهدف آسیبشناسی این سامانه در دانشگاه افسری امام علی <sup>(ع)</sup>درسه سازه اعضای هیئتعلمی، دانشجویان و مدیریت برنامهریزی انجامشده است. روش تحقیق، مطالعه موردی و توصیفی است که با رویکرد ترکیبی انجامشده است. در این پژوهش نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت، اسناد و مدارک و آسیبهای مرتبط با آن جامعه موردمطالعه است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان و صاحبنظران در سطح دانشگاه افسری است که دارای سابقه خدمت قابلقبول (15 سال)، حداقل 5 سال خدمت مستمر در دانشگاه، سابقه داشتن مسئولیتهای آموزشی و معروفیت به صاحبنظر بودن در دانشگاه افسری هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 50 نفر تعیین شد. تعداد 74 مورد از آسیبهای این سامانه از طریق مصاحبه اکتشافی با خبرگان در جامعه هدف و بررسی اسناد و مدارک مرتبط بهصورت موضوعی شناسایی شد. آسیبهای بهدستآمده در قالب گویههای پرسشنامهی محقق-ساخته تنظیم و به جامعه نمونه ارائه شد. آزمون مدل اندازهگیری (تحلیل تائیدی) بهمنظور بررسی اعتبار افتراقی گویههای پرسشنامه با نرمافزار ایموس انجام شد و گویههایی که دارای بار عاملی کمتر از 1 بودند از مدل حذف شدند. در پایان، در مقوله اعضای هیئتعلمی 19 آسیب، مقوله مدیریت برنامهریزی آموزشی 21 و مقوله دانشجویان نیز 19 آسیب شناسایی شد.
ارزشیابی,تضمین کیفیت,مدیریت برنامهریزی آموزش,دانشگاه افسری امام علی(ع)
https://www.qjmst.ir/article_46535.html
https://www.qjmst.ir/article_46535_1106fd2df06d6500fb5a131f52cf62d5.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
52
2020
08
22
بکارگیری بهینه بُعد فیزیکی سامانه فرماندهی و کنترل در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
139
158
FA
مهدی
خانجانی
0009-0009-1816-914x
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی
m.khanjani10@yahoo.com
10.22034/qjmst.2020.46536
فرماندهی و کنترل و دانش مربوط به آن از کلیدیترین مفاهیم جنگ است. ایجاد و بهکارگیری سامانه فرماندهی و کنترل بخشی از راهبرد تقویت نیروی زمینی ارتش است. اگرچه این سامانه در سطح نیروی زمینی وجود دارد، امّا با توجه به تغییرات محیط عملیاتی نیاز به بهینهسازی منطبق با سطح تهدیدات جدید دارد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی- تحلیلی است. جمعآوری اطلاعات با مراجعه به اسناد و مدارک و به روش میدانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری، کلیه فرماندهان یگانهای عمده، کارشناسان ارشد عملیاتی و اساتید گروه زمینی دافوس آجا با حداقل جایگاه سرهنگی است. نتیجه حاصله از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که جهت بهکارگیری بهینه بُعد فیزیکی سامانه فرماندهی و کنترل در سطح نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بایستی تجهیزات، نیروی انسانی متخصص و تأسیسات را بهینه نمود.
بهینهسازی,سامانه فرماندهی و کنترل,نیروی زمینی ارتش
https://www.qjmst.ir/article_46536.html
https://www.qjmst.ir/article_46536_591a237356998ddf68d34fb2a1357193.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
16
52
2020
08
22
نقش هدایت فرماندهان در ارتقاء مدیریت دانش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
159
178
FA
مهدی
عباسی
کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی
mahdi76053@gmail.com
سعید رضا
متش
عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
saeedrezamatash50@gmail.com
10.22034/qjmst.2020.46537
هدف کلی این پژوهش تبیین چگونگی نقش هدایت فرماندهان در ارتقاء مدیریت دانش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. نوع پژوهش کاربردی، و روش اجرای آن توصیفی در قالب تجزیهوتحلیل آمیخته (کیفی و کمی)، است. جامعه آماری شامل 50 نفر از کارکنان پایور، دارای حداقل 15 سال سابقه خدمت، مدرک کارشناسی به بالا هستند که در مشاغل فرماندهی، آموزشی و ستادی خدمت میکنند. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که مؤلفهی هدایت فرماندهان، در ارتقاء مدیریت دانش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطح خیلی زیاد مؤثر و حمایت مدیران ارشد از طریق برانگیختن، ایجاد شبکههای دانش، راهنمایی و توسعه مهارتهای یادگیری در کارکنان و یافتن راههای برطرف ساختن موانع از عوامل مهم برای موفقیت و ارتقاء طرحهای مدیریت دانش در سازمان است.
مدیریت دانش,فرماندهی,هدایت و کنترل
https://www.qjmst.ir/article_46537.html
https://www.qjmst.ir/article_46537_9fbbeaa1dbeee5dbda8df2618fc1ea50.pdf