دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
10
27
2014
05
01
نقش لجستیک در مدیریت نظامی و ارتباط آن با مدیریت زنجیره تأمین و پشتیبانی
5
27
FA
ابوالفضل
اشرفی
عضو هیأت علمی دانشگاه افسری امام علی(ع)
ashrafi1131@gmail.com
اصطلاح لجستیک؛ یعنی مدیریت سامانه های توزیع فیریکی که پیوند ناگسستنی با عملیات نظامی داشته و از زیر مجموعه های مدیریت نظامی محسوب می شود، اساسا منشا و خاستگاه نظامی دارد. با این وجود تعاریف، قلمرو و کاربرد دو اصطلاح «لجستیک یا تدارکات» و «مدیریت زنجیره تأمین و پشتیبانی» در زمره مباحث جنجالی بین صاحبنظران بوده است و نیل به فهم مشترک آنها، لازمه تقویت تعامل بین نهادها بویژه نهاد نظامی می باشد. در این راستا، محققان زیادی ضمن بررسی تعاریف مختلف، ماهیت کاربردی و فعالیتهای مندرج در هر کدام را از منظر کارکردهای مدیریتی بررسی کرده اند. در این راستا در این مطالعه، از دست اندر کاران فعال در عرصه های مختلف صنعت خواسته شده تا به سه سوال اساسی شامل چگونگی تعریف زنجیره تأمین، لجستیک و ارتباط این دو پاسخ دهند. تجزیه و تحلیل کمی-کیفی داده های حاصله ناظر بر عدم تمایز و همپوشانی آنها بوده و تعریف ارائه شده متأثر از تلقی دست اندر کاران از سازمان مربوطه می باشد. ازجمله نتایج حاصله از پژوهش حاضر که از تلفیق و تأیید آن با چند پژوهش علمی_تخصصی دیگر بوجود آمده، عبارت از این است که: واژه لجستیک، الزاماً به جریان فیزیکی کالا و مواد اشاره دارد و به جابجایی اطلاعات ارتباطی ندارد. زنجیرة تأمین نیز، شامل یک جریان لجستیکی است؛ در حالیکه حرفه لجستیک ناظر به برنامه ریزی، اجرا و کنترل جریان جابجایی کالا و خدمات است. وجه مشترک تعاریف این است که مدیریت زنجیره تأمین، نهایتاً به فرایند برنامه ریزی، کنترل جریان، ذخیره سازی کالاها و خدمات از نقطه مبدأ تا رسیدن به دست مشتری و مطابق با نیازهای آنها منجر می شود.
مدیریت زنجیرة تأمین,لجستیک,مدیریت نظامی
https://www.qjmst.ir/article_22354.html
https://www.qjmst.ir/article_22354_0e7e91e4ed8d34229aec545675b914ca.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
10
27
2014
05
01
بررسی نقش آمایش سرزمینی در امنیت جمهوری اسلامی ایران
29
48
FA
غلامرضا
طحانی
0000-0001-6126-0314
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
ch.staff@yahoo.com
برنامهریزی در دنیای امروز یکی از ابزارهای ساماندهی محیط جغرافیایی است. بهعبارت دیگر برنامهریزی بهصورت اصولی، نوعی تفکر در بارهی مسائل اقتصادی، سیاسی، دفاعی، اجتماعی و فرهنگی است و بهصورت قطعی جهتگیری آیندهنگری دارد؛ و بهگونه عمقی به روابط، اهداف و تصمیمات همهجانبه توجه دارد؛ و به شدت در زمینهی خطمشی و برنامه، جامعیت را میطلبد. اساس هر برنامهریزی فضایی، قانون آمایش سرزمین است. اقداماتی که برای انجام دفاع نظامی و آمادگی برای حفاظت مردم در مواقع رویاروییهای نظامی ضرورت پیدا میکند مستلزم درخواستهای عظیم فضا است. این انتظارات باید مورد توجه قرار گرفته و هماهنگ شوند. از اینرو توجه به مقتضیات دفاع غیرنظامی و نظامی در تدابیر و اقدامات مؤثر فضایی به عنوان امری بدیهی مورد تأیید قرار گرفته است. لذا یافتن راهی که منتهی به این هدف شود و اسباب و شرایطی را که خاص رسیدن به این هدف است ضروری است و آن جز در سایه مراعات ملاحظات امنیتی-دفاعی در مکانگزینیها امکانپذیر نیست. در این مقاله هدف از آمایش سرزمین در رابطه با بخش دفاع استقرار بهینهی واحدهای نظامی در فضا برای تأمین حداکثر قابلیت دفاع و حداقل آسیبپذیری میباشد. از آنجایی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفظ منابع حیاتی و دفاع سرزمینی را به عهده نیروهای مسلح گذاشته است و تأمین اهداف دفاعی و نظامی، پاسخگویی مناسب و به موقع به تهدیدات در چارچوب مبانی و اصول، جزو وظایف اصلی این نیرو میباشد این مقاله در پی تبیین رابطه بین آمایش سرزمین با معیارها و اصول امنیتی میباشد.
آمایش,سرزمین,امنیت,مناطق مرزی
https://www.qjmst.ir/article_22355.html
https://www.qjmst.ir/article_22355_7b00b8255424b59bd61685c4d413682c.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
10
27
2014
05
01
بررسی تربیت نظامی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) از دیدگاه فرماندهان
49
66
FA
جعفر
حقیقت منش
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه امام علی(ع)
j.haghighatmanesh@qjmst.ir
ابراهیم
حاجی پور
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه امام علی(ع)
e.hagiahar@yahoo.com
سید حسین
آتشی
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه امام علی(ع)
atashi@tabrizu.ac.ir
سید روح الله
میراکبری
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه امام علی(ع)
s.r.mirakbari@qjmst.ir
تربیت نظامی، موضوع مهم و سرنوشت ساز و یکی از دغدغههای اصلی فرماندهان و مسئولین امور تربیتی در مراکز آموزش عالی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود. هدف این تحقیق بررسی مفهوم تربیت نظامی، روشها ، موانع و عوامل موثر در تربیت نظامی از دیدگاه فرماندهان گردانهای دانشجویی دانشگاه افسری امام علی (ع) میباشد. از این رو، پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و از استراتژی کیفی تئوری داده بنیاد استفاده شده است. برای انجام این تحقیق یازده نفر از فرماندهان گردانهای دانشجویی که سابقه بیشتری در رابطه با موضوع مطالعه داشتند به عنوان نمونه اولیه انتخاب شدند. با نمونههای مورد مطالعه مصاحبه و متن مصاحبه ثبت شد. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس مطالعه متن مصاحبه بوده و پس از استخراج مفاهیم و مضامین اولیه از روش اشتراوس و کوربین برای طراحی مدل تربیت نظامی دانشجویان استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیق، مفهوم تربیت نظامی از دیدگاه فرماندهان عبارت است از تغییر رفتار مستمر مبتنی بر ارزشها و ساختن جسم و پرورش روح که منجر به ارتقا سطح دانایی و توانایی، جامعه پذیری، سازگاری با محیط، اطاعت پذیری و ایجاد تعهد از طریق آموزش و فراگیری در فرد نظامی میگردد. همچنین روشها، موانع و عوامل موثر در تربیت نظامی دانشجویان طی مدلی ارائه شده است.
تربیت,تربیت نظامی,ویژگیهای افسر شایسته,عوامل موثر در تربیت نظامی
https://www.qjmst.ir/article_22356.html
https://www.qjmst.ir/article_22356_5007374c7ccafb3d44cb37960ab7591a.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
10
27
2014
05
01
نقش عوامل برون سازمانی در خودزنی و خودکشی کارکنان وظیفه یگان-های ارتش جمهوری اسلامی ایران
67
89
FA
علی اصغر
مسگر
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
ali.mesgar@qjmst.ir
مجیدرضا
طاهری
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
majid.taheri@qgmst.ir
جرایم خودزنی و خودکشی در ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با ارتشهای جهان و سایر بخشهای جامعه چشمگیر نیست ولی چون انسانها سرمایههای اصلی سازمانها و جوامع به شمار میروند و با علم به اینکه حتی یک نفر هم آمار بالایی برای جامعه است بررسی علل آن ضروریست، امروزه خودکشی در جوامع بشری خطری جدی تلقی شده و در دنیا یکی از ده علت مرگ محسوب میگردد، به طوریکه میزان آن روند افزایشی داشته و سازمانهای ذیربط درکشورهای مختلف درپی مهار آن میباشند، به همین دلیلاین مقاله برای بررسی نقش عوامل برون سازمانی در خودزنی کارکنان وظیفه یگانهای ارتش تهیه شده است و نگارندگان تحقیق با هدف تبیین عوامل برون سازمانی خودزنی و خودکشی و ارائه راهکارهای مقابله با آن ضمن جمعآوری اطلاعات بوسیله ابزارهای میدانی و کتابخانهای و تجزیه و تحلیل کمی و کیفی وضعیت موجود در یگانهای ارتش در سال1392 مورد بررسی قرار دادهاند. در تجزیه و تحلیل این تحقیق سعی شده است تأثیر عوامل برون سازمانی، (مشکلات اقتصادی، عوامل فرهنگی و ناهنجاریهای روانی (افسردگی)، ناهنجاریهای اجتماعی، مشکلات خانوادگی) که سر منشأ بسیاری از اقدام به خودکشی در سطح آجا میباشد بررسی شود. نتیجهگیری کلی حاصل از تحلیل دادهها حاکی از آن است که مولفههای مورد بررسی در متغیر مستقل عوامل برون سازمانی بر متغیر تابع یعنی خودزنی و خودکشی کارکنان آجا تأثیر زیادی داشته و در انتها برای شناسایی و تقلیل این جرم پیشنهادهایی ارائه گردیده است.
خودزنی,خودکشی,ناهنجاری,مقابله
https://www.qjmst.ir/article_22357.html
https://www.qjmst.ir/article_22357_1c6379bfa570a7e1ec9aa9308de8bf4c.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
10
27
2014
05
01
بررسی ارتباط بین حلقههای چرخه مدیریت دانش مطالعه موردی؛ دانشگاه افسری امام علی (ع)
91
104
FA
روح الله
فکوری
- عضو هیات علمی دانشگاه افسری امام علی(ع)
rohollah.fakouri@qjmst.ir
ایوب
امیری
- عضو هیات علمی دانشگاه افسری امام علی(ع)
ayyob.amiri@qjmst.ir
مهدی
اسماعیلی
- عضو هیات علمی دانشگاه افسری امام علی(ع)
mehdi.esmaeli@qjmst.ir
مرتضی
نظری
- کارشناس ارشد مدیریت دولتی
morteza.nazari@qjmst.ir
در سالهای اخیر، مدیریت دانش به عنوان موضوع مهم و حیاتی مورد توجه قرار گرفته است جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند که سازمانها با قدرت دانش میتوانند برتریهای بلند مدت خود را در عرصههای رقابتی حفظ کنند. در حقیقت، در عصر تحول و عدم اطمینانهای محیطی سازمانهایی موفق هستند که به طور مستمر به تولید دانش بپردازند. به طرز مناسب دانش را سازماندهی کنند و آن را در مجموعهی سازمان توسعه دهند و در فناوریها، محصولات و خدمات به کار گیرند .در این تحقیق سعی شده است تا میزان همبستگی بین حلقههای تشکیل دهنده چرخهی مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی (ع) مشخص شود. به این منظور، از مدل چهار حلقهای جاشپارا به عنوان چرخه مدیریت دانش استفاده شده و سه فرضیه و یک سوال تحقیقی مورد بررسی قرار گرفته است نتایج تحقیق نشان می دهد در حدود 36% از تغییرات خلق دانش با عامل سازماندهی دانش بیان میشود. عامل تبادل دانش بر خلق دانش اثر دارد که در حدود 41% از تغییرات خلق دانش با عامل تبادل دانش بیان میشود. عامل بهکار بستن دانش بر خلق دانش اثر دارد که در حدود 56% از تغییرات خلق دانش با عامل بهکار بستن دانش بیان میشود که نسبت به سایر متغیرها بیشترین سهم را دارد.
مدیریت دانش,خلق دانش,سازماندهی دانش,تبادل دانش,دانشگاه افسری امام علی(ع)
https://www.qjmst.ir/article_22358.html
https://www.qjmst.ir/article_22358_13611332b891cc67cf4bda14ce87239c.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
10
27
2014
05
01
فرهنگ سازمانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه میشل فوکو
105
129
FA
حجت الله
سراقی
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
hojat.soraghi@qjmst.ir
یاسر
خورشیدوند
- کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا
khorshidi.yaser@yahoo.com
حفظ نظم داخلی و صیانت از کشور در برابر تهاجم خارجی مهمترین کار ویژه نیروهای مسلح در هر کشوری بهحساب میآید؛ این نیروها باید در درون سازمان خود مظهر نظمی باشند که نویدبخش آن نظم برای جامعه هستند؛ البته این سخن بدان معنی نیست که نظم داخلی نیروهای مسلح در زیر لفافه نظم ظاهری مخفی شود. ازاینرو، حفظ شکل ظاهری نظم و آسیبشناسی پیوسته فرهنگ سازمانی این نیروها باید یکی از اولویتهای اصلی در پژوهشی نیروهای مسلح باشد. این پژوهش بر مبنای نظریهی «گفتمان قدرت و ضد قدرت» میشل فوکو استدلال میکند که قدرت بر سلسلهمراتب استوار است و در ذاتش ناگزیر میباید بر نظم تأکید بگذارد. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و روش جمعآوری دادههای کیفی-کتابخانهای، سه آسیب جدی در فرهنگ سازمانی نیروهای مسلح شناسایی شده است که عبارتند از: استخدام، آموزش و نظارت در دوران خدمت. بر اساس این فرضیه، با برنامهریزی دقیقتر در سه مرحله استخدام، آموزش و نظارت در دوران خدمت از طریق شناخت تغییرات مفهوم قدرت در دوران پسامدرن، میتوان تا حد زیادی نقاط ضعف فرهنگ سازمانی نیروهای مسلح را کاهش داد.
قدرت,فرهنگ,انضباط,فرهنگ سازمانی,میشل فوکو
https://www.qjmst.ir/article_22359.html
https://www.qjmst.ir/article_22359_2b0182d4e61ffd999179a1cc8927416e.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
10
27
2014
05
01
تبیین علل اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز در امنیت ایران، با تحلیل فرایند سلسله مراتبی AHP
131
162
FA
محمد
طایر
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
tahamohamad930607@gmail.com
خلیج فارس منطقهای ژئوپولتیکی است که از زمانهای گذشته در کشورهای جهان جایگاه والایی داشته است. تراکم کشورهای نفتخیز در این منطقه، اوضاع متشنج و ضعف داخلی کشورهای منطقه، متکی بودن به قدرتهای خارجی، مجاورت ژئوپولتیکی با شبه قاره هند و نیز تمایز عمده در بافت و ساختار سیاسی - اقتصادی خلیج فارس از ویژگیهای متمایز این منطقه در مقایسه با سایر مناطق ژئوپلتیکی جهان است، منطقه خلیج از زمان کشف و صدور نفت، و همچنین تحولات در نظامهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی درکانون توجه قدرتهای جهان مبدل کرده است. موقعیت حساس و استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه و وجود بحرانها و عدم ثبات سیاسی در کشورهای مجاور و وجود چالشهای سیاسی با همسایگان استراتژیک باعث به وجود آمدن تهدیدهایی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران میشود. ایالات متحده آمریکا بزرگترین تهدید فرامنطقهای است که حوزه نفوذ آن به این منطقه حساس و استراتژیک گسترده شده است. این مقاله در تبیین علل اهمیت خلیج فارس وتنگه هرمز برای امنیت ملی ایران و آمریکا است کهبا استفاده از روش AHP و مقایسه معیارهای موقعیت جغرافیایی، ذخایرعظیم نفت و گاز، بازارمصرف، نقش فرهنگی و ایدئولوژیکی، علل اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای امنیت ملی ایران وآمریکا تبیین می نماید.
خلیج فارس,ایران,آمریکا,امنیت,روشAHP
https://www.qjmst.ir/article_22360.html
https://www.qjmst.ir/article_22360_6c64fa3c96d99229d91d44cb96d8da01.pdf