ORIGINAL_ARTICLE
تبیین رابطه مدیریت دانش و چابکسازی یگانهای آجا
دانش موجب افزایش بهرهوری در سازمان و خروج آن از رکود و رخوت است و چابکسازی در سطح سازمان یکی از پایههای افزایش بهرهوری مدیریت دانش است. چابکی سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای قدرتمند شناخته میشود که لازمۀ محیطهایی با عدم قطعیت و یا تغییرات زیاد را داراست .از آنجا که کارکنان، دانش و مهارت آنان سرمایه اصلی هر سازمان محسوب میشود، میتوان انتظار داشت که فراهم آوردن بستر مناسب جهت فعالیتهای مدیریت دانش در شکست یا موفقیت سازمان چابک نقش بهسزایی دارد. در این مقاله، شکلی از همگرایی این دو از این نظر که ابعاد آنها قویاً با یکدیگر ارتباط نزدیکی خواهند داشت، مورد ارزیابی و استدلال قرار گرفته تا بیان گردد عناصر، ابعاد و فرایندهای مدیریت دانش در چابکسازی یگانهای آجا موثر است. یکی از یگانهای آجا بهعنوان نمونه انتخاب و مطالعه شد همچنین وضعیت چابکی و مدیریت دانش در آنها (با کمک پرسشنامه) مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری 120 نفر و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 60 نفر تعیین گردید. بررسی و تجزیه و تحلیل حاصل از دستاوردهای این مقاله حاکی از وجود ارتباط میان ابعاد و مولفههای پیادهسازی مدیریت دانش با ابعاد و مولفههای چابکسازی یگانها میباشد.
https://www.qjmst.ir/article_22397_b869d177ba67d73916f01754775db2ef.pdf
2014-09-01
5
28
چابک سازی
مدیریت دانش
اطلاعات نظامی. همکاری متقابل
شهریار
سیمچی
shahryarsimchi@yahoo.com
1
- کارشناس ارشد مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
LEAD_AUTHOR
منابع:
1
آذر داود، 1389، مدیریت دانش و نوآوریهای فناورانه در آجا، اولین همایش مدیریت دانش در آجا، مجموعه مقالات همایش، دافوس آجا.
2
بات گانت دی، مترجم: ایرانشاهی محمد، 1382، مدیریت دانش در سازمان ها: بررسی تأثیر متقابل فناوری، فنون و انسان، علوم اطلاعرسانی، دوره 18، شماره دوم.
3
بینام، 1382، هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارزیابی علم و فناوری، اولین ارزیابی کلان.
4
جعفرنژاد احمد، شهائی بهنام، 1386، مقدمهای بر چابکی سازمانی و تولید چابک، کتاب مهربان.
5
حسنزاده محمد، 1385، بررسی زیرساخت مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
6
خاکی غلامرضا،1379، روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی، انتشارات مرکزی تحقیقات علمی کشور.
7
خزایی سعید، 1384، مرکز پژوهشی علوم و فناوری دفاعی، مدیریت دانش در عرصه نظامی.
8
داناییفرد حسن، الوانی سید مهدی، آذر عادل، 1387، روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، انتشارات صفار، اشراقی.
9
قانعیراد، امینی محمد، 1382، ناهمزمانی دانش، روابط علم و نظامهای اجتماعی، اقتصادی در ایران، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
10
Ashrafi, Noushin., et al. (2005). A Framework for Implementing Business Agility through Knowledge Management Systems. Proceedings of the Seventh IEEE International Conference on E-Commerce Technology Workshops, 116-121.
11
Barsky, N., Marchant, G. (2000). The most valuable resource: measuring and managing intellectual capital. Strategic Finance Magazine , 58-62.
12
Becker, Franklin. (2001). Organisational agility and the knowledge infrastructure. Journal of Corporate Real Estate. 3: 1, 28-37.
13
Cao, Q., Dowlatshahi, S. (2005). Impact of alignment between virtual enterprise and info tech on business performance in an agile manufacturing. Journal of Operations Management, 23, pp. 531-550.
14
Correia Ann. M, Sarmento anabela, Knowledge management: key competences and skills for innovation and competitiveness, (2003) The technology and HRM conference on the dual interaction between technology and human resource, France. 2003, 19-21 may
15
Cowan Robin and paal Gert V. D., (2000), Innovation Economy, publication no. Eur 17023 of the commission of European communities Luxembourg, 43pp
16
Davenport Thomas H., (2004), Some Principles of Knowledge Managemant
17
Davenport, T., Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, MA,.
18
Davis,T.(1996). Managing knowledge-work support functions. Journal of General Management,68-86.
19
Dess, G., & Picken, J. (2000). Changing roles: leadership in the 21st century. Organizational Dynamics , 28, 18-34.
20
Dove, Rick. (1999). Knowledge Management + Response Ability. Paradigm Shift International, http: //www.parshift.com.
21
Earl, M.J. (1999). Opinion: what is a chief knowledge officer?. Sloan Management Review, Vol. 40 No.2, pp.29-38.
22
Geraint, J. (1998). Share strength: developing a culture of knowledge sharing. People Management , 44-47.
23
Goldman, S. L., Nagel, R. N., Preiss, K. (1995). Agile Competitors and Virtual Organizations: Strategies for Enriching the Customer. New York: Van Nostrand Reinhold.
24
Greengard, S. (1998). Will your culture support KM?. Workforce , pp. 93-94.
25
Gunasekaran, A. (1999). Agile manufacturing: a framework for research and development. International Journal of production Economics , 87-105.
26
Hasanali, F. (2002). Critical Success Factors of Knowledge Management. Hasanali,F., (2002), “Critical Success Factors of Knowledge Management.
27
Hornby, A. S., (2000). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English, Sixth Edition, Oxford University Press.
28
Hsieh, C., Yang, H., Lin, B. (2002). Roles of knowledge management in online procurement systems. Industrial Management & Data Systems , 365-370.
29
http://www.mccombs.utexas.edu/kman/kmprin.htm
30
Hung, Y.C., Huang, S.M., Lin, Q.P., Tsai, M.L. (2005). Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry. Industrial Management & Data Systems; 105(2), pp.164-83.
31
King, A. W., & Zeithalm, C. P. (2003). Measuring organizational knowledge: A conceptual and methodological framework. Strategic Management Journal , 763–772.
32
Levy, Meria., Hazzan, Orit. (2009). Knowledge management in practice: The case of agile software development, Proceedings of the 2009 ICSE Workshop on Cooperative and Human Aspects on Software Engineering table of contents, 60-65.
33
M.Gauvin and B.Waruszynski Canadian Military journal, Spring (2003). PP. 35-40.
34
Moffett, S., McAdam, R., & Parkinson, S. (2003). An empirical analysis of knowledge management applications. Journal of Knowledge Management , 23, 6-26.
35
Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York, NY,.
36
O’Brien, O., Crauise, R. (1995). Employee involvement in performance improvement: a consideration of tacit knowledge, commitment and trust. Employee Relations , p. 110.
37
Pérez-Bustamante, Guillermo. (1999). Knowledge management in agile innovative organizations. Journal of Knowledge Management, Volume 3 · Number 1, pp. 6–17.
38
Ryan, S. D., Prybutok, V. R. (2001). Factors affecting knowledge management technologies: a discriminative approach. Journal of Computer Information Systems , 41, pp. 31-7.
39
Sharifi, H., Ismail, HS., Reid, I. (2006). Achieving agility in supply chain through simultaneous “design of” and “design for” supply chain, Journal of Manufacturing Technology Management: 17 (8), pp. 1078-1098.
40
Tsourveloudis, N.C., Valavanis, K.P. (2002). On the measurement of enterprise agility. Journal of Intelligent and Robotic Systems, pp. 329–342.
41
Ulrich, D. (1998). Intellectual capital ¼ competence commitment.Sloan Management Review,15-26.
42
Wild, R. H., Griggs, K. A., Downing, T. (2002). A framework for e-learning as a tool for knowledge management. Industrial Management & Data Systems , 102, 371-80.
43
Youssef, M. A. (1992). Agile manufacturing: a necessary condition for competing in global markets. Industrial Engineering, pp. 18-20.
44
Yusuf, Y., Sarhadi, M., Gunasekaran, A. (1999). Agile manufacturing: the drivers, concepts and attributes. International Journal of production economics , 33-43.
45
Zhang, David Z. (2010). Towards theory building in agile manufacturing strategies – case studies of an agility taxonomy. International Journal of Production Economics.
46
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و بررسی عوامل کلیدی موفقیت در استقرار مدیریت دانش در صنعت هوانوردی
مدیریت دانش به عنوان مهمترین وظیفه سازمان برای مدیریت و استفاده از منابع حیاتی و همچنین به عنوان رویکردی نوین برای بهرهبرداری و توسعه داراییهای غیرملموس سازمان معرفی میشود که اجرای موفق آن در سازمان مستلزم فراهمسازی بسترهای فکری، مهارتی و علمی خاص است. هر سازمانی عوامل کلیدی خاص خود را جهت استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش دارد. دغدغه سازمانها این است که این عوامل را شناسایی و به آنها توجه کنند تا در موفقیت مدیریت دانش پیش قدم باشند. این تحقیق از لحاظ طبقهبندی بر مبنای هدف یک تحقیق کاربردی و از جنبه زمانی، مقطعی و از لحاظ طبقهبندی بر حسب روش یک تحقیق پیمایشی است که به شناشایی و بررسی عوامل کلیدی موفقیت در استقرار مدیریت دانش در صنعت هوانوردی میپردازد. نتایج تحقیق نشان داد که 6 عامل توانمندسازی کارکنان، ساختار دانش، فرهنگ حمایتی، درگیر شدن کارکنان، زیرساخت سیستمهای اطلاعاتی، و الگوبرداری عوامل بحرانی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت مورد بررسی بشمار میروند که برای استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش مستلزم توجه به آنها است.
https://www.qjmst.ir/article_22398_79da74fb2f5630d09db05274770187d7.pdf
2014-09-01
29
46
مدیریت دانش
استقرار مدیریت دانش
صنعت هوانوردی
توانمندسازی کارکنان
محمد
موسی خانی
mosakhani@ut.ac.ir
1
- دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
عبدالله
وثوقی نیری
a.vosoughi@yahoo.com
2
- دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
منابع
1
آذر، عادل و منصور مومنی. (1385). آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری). تهران: انتشارات سمت.
2
البدوی، امیر و رضا شفاعی. (1381). "مقدمهای بر راهکارهای ایجاد سازمانهای یادگیرنده در ایران"، دانش مدیریت، شماره 57، تابستان، ص 27-5.
3
بابایی, علی اکبر و خلیلی عراقی، مریم و یقین لو، مهرانگیز.( 1381) "توانمندسازی کارکنان سرمایه گذاری بیجایگزین"، تدبیر 29.
4
بازرگان،عباس،سرمد،زهره،حجازی،اله،(1385)روشهایتحقیقدرعلوم رفتاری
5
جعفری، مصطفی و کلانتر، سید کیانوش،(1382) مدیریت دانش در سازمان،مجله تدبیر، شماره ۱۴۲.
6
رهنورد، فرجاله. (1378). "یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده"، مجله مدیریت دولتی، شماره 43، ص 22-11.
7
ساعدی، مهدی؛ یزدانی، حمیدرضا (1388). " ارائه مدلی برای پیادهسازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایران خودرو"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره1، شماره 2، بهار و تابستان1388، ازصفحه67 تا84
8
سنج، پیتر. (1385). پنجمین فرمان؛ خلق سازمان یادگیرنده. ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
9
Akhavan, P. and Jafari, M. “Critical issues for knowledge management implementation at anational level”, journal of information and knowledge management systems, Vol. 36 No. 1, pp.52-66, 2006.
10
Bhatti, W.A., Zaheer, A., and Rehman, K.U., (2011). “The Effect of Knowledge Management Practices on Organizational Performance: A Conceptual Study.” African Journal of Business Management Vol. 5(7), pp. 2847-2853.
11
Cantner, U., joel, K., Schmidt. (2009), ”The use of knowledge management by German innovators“, Journal of Knowledge Management, VOL. 13, NO. 4, pp. 187-203.
12
Chang, M.Y., Hung, Y.C., Yen, D.C., and Tseng.P. “The research on the critical success factors of knowledge management and classification framework project in the Executive Yuan of Taiwan Government”, SienceDirect. 2008.
13
Chong, S.C. “Critical Success Factors to Knowledge Management Implementation:A Holistic Approach”, Faculty of Business and LawMultimediaUniversity, Jalan Ayer Keroh Lama, 75450 Melaka, 2006.
14
Chong, S.C. and Choi. Y.S. “Critical Success Factors in the implementation of knowlwdge management”, Journal of Knowledge management Practice, 2005.
15
Cohen, S. and Backer, N. (1999), “Making and mining intellectual capital: method or madness?”,
16
Cross, R., “Technology Is Not Enough: Improving Performance by Building Organizational Memory,” Sloan Management Review, Volume 41, Number 2, 2000
17
Dastranj Mamaghani, N. Akhavan, P. Saghafi, F. (2011), ”Investigating Organizational Readiness of Knowledge Management Implementation by Considering Knowledge Management Effective Success Factors“, Iranian Research Institute For Science and Technology, Vol.26, No.3, pp. 493-517.
18
Davenport, T.H., De Long, D.W., and Beers, M.C. “Successful Knowledge Management Projects”, University of Texas at Austin, 1998.
19
Davenport. and Klahr, P. (1998),“Managing customer support knowledge”, California Management Review, Vol. 40 No. 3, pp. 195-208
20
Gupta, J.N.d. & Sharma, S.K. (2004),"Creating knowledge Based organizations", Idea Group Publishing,pp. 1-15
21
Hung, Y.C., Huang, S.M., Lin, Q.P., and Tsai, M.L. “Critical factors in adopting aknowledge management systemfor the pharmaceutical industry”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 105 No. 2, pp.164-83, 2005.
22
Jennex, M.E., Knowledge Management Success in an Engineering Firm. Engineering Management Review, 2013. 2(3).
23
Karabag,Atila. "Critical barrier and success factors for implementing knowledge management in organization".CEMS Doctoral Seminar. June, 2010.
24
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610
25
Luis, Carlos. "Influence of Critical Success Factors of Knowledge Management on the Innovation Performance of Colombian Organizations". June 1-4, 2010.
26
Marr, G. & Schiuma, A. Neely (2002), "Assessing Strategic Knowledge Assets in E-Business", International Journal of Business Performance Management. 4, (2–4), 279–295
27
Martensson, M.(2000),“A criticalre view of knowledge management as a management tool”, Journal of Knowledge Management, Vol. 4 No.3.
28
Mathi, K. “Key Success FactorsForKnowledge Management”, University Of Applied Sciences/ FH KEMPTEN, Germany, 2004.
29
Miller, D. Droge, C. (1986) " Psychological and traditional determinants of structure", Administrative science quarterly, Vol. 31, pp: 539-60.
30
Nordin. M, Pauleen. D, Gorman. G. E. (2009), Investigating KM antecedents: KM in the criminal justice system, Journal of knowledge Management, vol. 13, No. 2
31
Rowley,J. (1999), What is km, library management,vol20,No8.
32
Seemann P., De Long D, Stucky S, Guthrie E. (1999), "Building Intangible Assets: A Strategic Frame Work for Investing in Intellectual Capital PAKeM99 Proceedings", The Practical Application Company Ltd.
33
Sun, P. (2010), ” Five critical knowledge management organizational themes“, Journal of Knowledge Management, VOL. 14, NO. 4, pp. 507-523.
34
Wen, Y. (2009), ”An effectiveness measurement model for knowledge management“, Knowledge-Based Systems 22, PP. 363–367.
35
Wong, K.Y. “Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 105 No. 3, pp. 261-79, 2005.
36
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش جنگ سایبری در جنگهای آینده
روند رو به رشد تحول و پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات و کاربرد گسترده آن در عرصه فضای مجازی و استفاده از ابزار و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط، بر روشها و فنون نبردها تاثیر داشته و شکل جدیدی از جنگ را پدید آورده است. الزام نیروهای مسلح کشورها بهره برداری از آخرین دستاوردهای فناوری را امری حیاتی نموده است از این رو شناخت صحیح و ورود به موقع در عرصه های نوین دفاعی همواره یکی از دغدغه های طراحان و بازیگران حوزه راهبرد و دفاع میباشد. در این مقاله الگوهای کشورهای صاحب فناوری در فضای مجازی بین تجهیزات ارتباطی ، مخابراتی، شبکههای رایانه ای و سیستم مبتنی بر رایانه مورد مطالعه قرار گرفته و فضای سایبر و و فرصتها و تهدیدهای آن در جنگ آینده بررسی شده است نتیجه مقاله حاکی از این است که جنگ سایبری به اندازه کنشهای عینی میادین نبرد جدی است . در این راستا اقدامن لازم برای کاهش نسبی آسیب پذیری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در برابر حملات سایبری پیشنهاد میشود
https://www.qjmst.ir/article_22399_91a5ee4d01310922aa11d794ac20e945.pdf
2014-09-01
47
74
جنگ سایبر
اطلاعات
ارتباطات رایانهای
شبکه
ایرج
بختیاری
eraj_baktiar@yahoo.com
1
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
LEAD_AUTHOR
منابع:
1
آذر داود، مسلمی حسین؛ شناخت تهدیدات فضای سایبری و پدافند از آن، تهران، انتشارات دانشگاه فرماندهی و ستاد، 1393
2
باقری، محمد حسن، جنگ آینده از منظر آماد و پشتیانی، فصلنامه علوم و فنون نظامی ، شماره 11، 1384
3
بل، دیوید، درآمدی بر فرهنگ های سایبر،ترجمه مسعود کوثری وحسین حسنی، تهران انتشارات جامعه شناسان، 1389
4
پور ابراهیمی محمدرضا، پدافند ملی سایبر، دانشگاه عالی دفاع ملی، 1392
5
"جنگ سایبری: روش ها، نیروها و سلاح های کشتار جمعی"، بیارد کلمنس ، میلیتاری ریویو، شماره 79، سپتامبر 1999
6
حفظنیا محمدرضا، جغرافیای سیاسی فضای مجازی، انتشارات سمت، تهران، 1390.
7
· حسن بیگی ابراهیم، حقوق و امنیت در فضای سایبر، انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، 1388
8
· دوران ، بهزاد، تاثیر فضای سایبر بر هویت اجتماعی ،پایان نامه دکتری ، دانشگاه تربیت مدرس ، دانشکده علوم انساتی،1381
9
· شکوه حسن، اقتصاد ودفاع ملی(چارچوبی برای مطالعه)، فصلنامه مطالعات راهبردی شماره3، تهران، 1391
10
· شریفی هولاسو ، اسماعیل، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی ، تهران دانشگاه تربیت مدرس، 1387
11
· گلمنس بیارد، "جنگ سایبری: روش ها، نیروها و سلاح های کشتار جمعی" ، میلیتاری ریویو، سپتامبر 1999، شماره 79.
12
· صدری ، محمدرضا ، کروبی، محمد تقی، ابعاد حقوقی محیط سایبر در پرتو توسعه ملی ، تهران، انتشارات بقعه،1384
13
فصلنامه علوم و فنون نظامی، شمارههای 10و 11، انتشارات دافوس، تهران، 1384
14
نیروی هوایی و ماموریت فضای سایبر، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، مرکز آینده پژوهی علوم و فناوری دفاعی ، 1388
15
Joint Vision 2020, Washington, DC: The Joint Chiefs of Staff Office
16
http://www.gsc.army
17
http://www.Trojan Horse Attacks.htm
18
http://www.nanite , what is definition, nanomachines.htm
19
Charles Billo & Welton Chang, "Cyber Warfare an analysis of the means and motivations of selected nation states", Institute for security technology studies at Dartmouth College., November ; 2004
20
Jon Dougherty, "U.S. developing cyber-warfare capabilities, Threats range from teen hackers to sophisticated nation-states".
21
http://www.WorldNetDaily.com/ WorldNet Daily US developing cyber-warfare capabilities.htm
22
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین رابطه توانمندسازی روانشناختی کارکنان باقابلیت بلوغ سازمانی مطالعه موردی؛ گروه 55 توپخانه اصفهان
هدف کلی تحقیق حاضر تبیین رابطه توانمندسازی روانشناختی کارکنان رسمی باقابلیت بلوغ سازمانی آنان در پادگان گروه 55 توپخانه اصفهان میباشد. برای این منظور توانمندسازی روانشناختی بر اساس نظریه وتن و کمرون در 5 بٌعد احساس شایستگی، احساس خودمختاری، احساس مؤثر بودن،احساس معنیدار بودن و احساس اعتماد بررسیشده و قابلیت بلوغ سازمانی بر اساس الگوی بلوغ سازمانی کورتیس در4 بٌعد بلوغ عاطفی، بلوغ عقلی، بلوغ حرفهای و بلوغ اجتماعی بررسی شد. این تحقیق یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی دارد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان رسمی پادگان گروه 55 توپخانه اصفهان تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 172 نفر برآورد گردید و به روش نمونهگیری تصادفی انتخابشدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای است که با توجه به تعریف عملیاتی توانمندسازی روانشناختی وتن و کمرون و تعریف عملیاتی بلوغ سازمانی کورتیس تنظیم گردیده و پس از سنجش روایی و پایایی استفاده شد. پرسشنامهها جمعآوری و اطلاعات حاصل جمعبندی شد و با استفاده از روشهای آمار توصیفی، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل بیانگر آن است که بین توانمندسازی روانشناختی کارکنان باقابلیت بلوغ سازمانی آنان در پادگان گروه 55 توپخانه اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد.
https://www.qjmst.ir/article_22400_eb5e72718a2c3b1afcd48b8fcea45cc4.pdf
2014-09-01
75
92
توانمندسازی
بلوغ سازمانی
نواحی فرایندی
سطوح بلوغ
فرزاد
فانی
farza.fani@qjmst.ir
1
- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
LEAD_AUTHOR
احمد
محمدی
ahmadmohammadi1217@gmail.com
2
- کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
AUTHOR
منابع
1
حسینی فولادی شیوا، یارمحمدیان محمدحسین، عجمی سیما(1388)، رابطه بین فرهنگسازمانی و بلوغ سازمانی کارکنان بیمارستانهای آموزش وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فصلنامه بیمارستان، سال هشتم، شماره 2، شماره مسلسل 32، صص 44-36.
2
بخشی، جواد، نایبی محمدامین، محمدی، الیاس(1389)، ارزیابی مدیریت منابع انسانی از طریق الگوی قابلیت PCMM در سازمانهای کوچک و متوسط، پژوهشهای مدیریت، ص 266-88.
3
حاتمپور، فرزانه، یارمحمدیان، محمدحسین، توکلی، ناهید، شمس، اسدالله(1390)، شناسایی نیازهای سطوح بلوغ سازمانی بر اساس(مدل بالندگی بلوغ قابلیت سازمانی کارکنان) در بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره هشتم، شماره ششم.
4
زعیمیپور، مهدی(1383)، بررسی تأثیر بازآموزی مهارتهای مدیریتی مدیران پرستاری بر توانمندسازی پرسنل پرستاری، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده علوم انسانی.
5
سلطانی ایرج(1387)، نقش الگوی سهبعدی بلوغ سازمانی در توسعه و تحول سازمان و اداری، اولین کنفرانس بهبود و تحول اداری، تهران، ص 220-204.
6
سید جوادی، مریم، خالصی، نادر، عبادی فرد آذر، فربد(1384)، بررسی کسب رهبری و بلوغ سازمانی در بیمارستانهای آموزش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، فصلنامه مدیریت سلامت، دوره 8، شماره 20، صص 106- 95.
7
عبدالهی، بیژن(1384)، توانمندسازی کارکنان، ابعاد و اعتبار سنجی بر اساس مدل معادلات ساختاری، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 35 و 36.
8
محمدی، محمد(1380)، ارزیابی راههای توانمندسازی کارکنان دانشگاه بیرجند، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده علوم انسانی.
9
مشرف، محمد، شاهین، آرش، طغیانی، مرتضی، میرآقایی، مجتبی(1388)، طراحی الگوی توانمندسازی روانشناختی کارکنان شرکت گاز اصفهان، سایت جامع مدیریت.
10
نادری، ناهید(1386)، بررسی دیدگاههای کارکنان، مدیران و سرپرستان شرکت پالایش نفت اصفهان در مورد افزایش توانمندیهای شغلی آنان از طریق آموزشهای ضمن خدمت، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی «ویژه مدیریت»، سال هفتم، شماره 27، صص 133- 113.
11
Curtis, B., Hefley, W, E., and miller, S. (2007). “Experiences Applying the People Capability Maturity model”. Pittsburgh A: software Engineering Institute Carnegie Mellon University. PP.135- 167.
12
Mullins, L., (1999). “Management and organizational Behavior”, London, Prentice – hall, PP. 343 – 347.
13
Spreitzer, Gretchen M., (1997). “Social Structural characteristics of Psychological, Empower ment”, Academy of management Review, Nol. 39, No. 2, PP. 483. 570.
14
Sigler, Tracey Honeycutt. Pearson Christine M., (2000). “Creates an Empowering culture: Examining the Relationship between organizational culture & Perception of empowerment”, Journal of Quarterly Management. P.12.
15
Weis, D. (2006). "The process of empowerment" Journal of Holistic Nursing. Vol 24, No.1, PP. 17- 24.
16
Colin, A, sharp,(2003). “An Organisational Evaluation Capability Hierarchy Model for self – diagnosis”, Evaluation Journal of Australia sia Vol.4.
17
Greasley, Key & King, Nicola (2005). “Employee Perceptions of Empowerment”, Emerald Group Publishing Limited, 27(4) , pp 351 – 368.
18
Hill, F & Huq, R (2004). “Employee empowerment: conceptualization, aims and outcomes". Total Quality Management Journal, Vol. 15, No. 8, PP. 1025-1041.
19
· Lampers. B. (2004). “10 strategies for staff empowerment”, Reston. Vol 4, Iss, G. P. 32.
20
· Laschiger, K. S. finegan. J. (2005). “Using Empowerment to Build Trust and Respect in the workplace”, Nosecone. Vol23. N1. Pp6-13.
21
· Yoon, J. (2001). "The role of structure and motivation for workplace empowerment", Social Psychology Quarterly, Vol. 65, No. 2, PP. 195-206.
22
ORIGINAL_ARTICLE
نیروی دریایی شبکهمحور، راهبرد انتقال برای افزایش قابلیتهای عملیاتی
پیشرفت و توسعه فناوری در سلاحها و حساسههای نصبشده بر روی سکوهای (یگانهای شناور و پروازی) نیروهای دریایی، روزبهروز شرایط جدیدی را در دریا ایجاد میکند. قدرت کشف حساسهها، افزایش برد سلاحها و ماندگاری سکوهای پرتاب آنها در دریا باعثگردیدهاست امکانات بکار گرفتهشده در عملیاتهای دریایی در سطح و زیرسطح دریاها گسترش وسیعی داشته باشند. ازاینرو، امروزه شاهد گسترش صحنه نبرد در دریا بوده و بالطبع فرماندهان عملیاتی با شرایط خاص و پیچیدهای برای کسب و ارائه تصویر عملیاتی مواجهاند که در صورت عدم تبادل بهموقع و دقیق اطلاعات نیروهای خودی، دشمن و منطقهعملیات بین یگانهای عملکننده، موفقیت در عملیات و رسیدن به اهداف مأموریت با چالشهای بزرگ روبرو خواهد شد. با توجه به این موارد، این مقاله بر آن است راهبردهای شبکهمحور شدن و استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و شبکهای را برای افزایش قابلیتهای عملیاتی نیروی دریایی بررسی نماید.
https://www.qjmst.ir/article_22401_3b02752806714db27788be1527e2a290.pdf
2014-09-01
93
110
عملیات شبکهمحور
انتقال
فناوریاطلاعات
نیروی دریایی
پرویز
سلیمی پناه
khsalman1978@gmail.com
1
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
LEAD_AUTHOR
منابع
1
محمدی محمود و همکاران؛ نقش فناوری اطلاعات در جنگهای آینده، تهران، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی طرح فرا سازمانی فاوا نیروهای مسلح، 1385 ، ج اول و دوم
2
خامنهای سیدعلی، بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نیروی دریایی نیروی راهبردی در جمع فرماندهان نداجا، نشر دفتر پژوهشهای نظری و مطالعات راهبردی نداجا، تهران، 1389
3
Alberts, David S., John J. Garstka, and Frederick P. Stein. 2009. Network Centric Warfare: Developing and Leveraging Information Superiority. CCRP Publication Series, Department of Defense, Washington, D.C.
4
DAVID V. KALBAUGH, C4ISR for Future Naval Strike Groups, The National Academies Press, 2012 Washington, D.C.
5
Davis, Paul K., David Gompert, Richard Hillestad, and Stuart Johnson. 1998. Transforming the Force: Suggestions for DoD Strategy. RAND, Santa Monica, Calif.
6
Haig zsolt, network centric warfare and sensor fusion, national defense university, Budapest, Hungary, Nov 2011, vol2
7
Hundley, Richard. 2010. Past Revolutions, Future Transformations: What Can the History of Revolutions in Military Affairs Tell Us About Transforming the U.S. Military? RAND, Santa Monica, Calif
8
Naval Studies Board, National Research Council. 2007. Technology for the United States Navy and Marine Corps, 2000-2035: Becoming a 21st-Century Force, 9 volumes. National Academy Press, Washington, D.C.
9
SWINDON, Wilts, REAL-TIME EXCHANGE OF TACTICAL DATA Joint Doctrine Pamphlet 2/01 (JDP 2/01), October 2007 edition, Shrivenham
10
UK. Network enabled capability, ministry of defense, 2011
11
ORIGINAL_ARTICLE
سیاستگذاری دفاعی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) با بهره-گیری از اندیشه نظامی مقام معظم رهبری
پژوهش حاضر متمرکز بر موضوعی است که "سیاستگذاری دفاعی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) با بهرهگیری از اندیشه نظامی مقام معظم رهبری"را تبیین مینماید.این پژوهش از نظر نوع، کاربردی است که تجزیه تحلیل آن به روش کیفی و تحلیلی (با تکیهبر تحقیق میدانی) انجامشده است. پشتیبانیهای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، نقش اساسی در سیاستگذاری دفاعی قرارگاه پدافند هوایی آجا ایفا نموده است که هدف از این تحقیق تبیین سیاستگذاری دفاعی این سازمان نظامی دفاعی با ابتناء بر اندیشه نظامی معظمله میباشد. قرارگاه پدافند هوایی مادامی در مأموریت محوله توفیق دارد که سیاستگذاری معقول و اثربخشی در عرصههای مدیریت منابع انسانی، بکارگیری فناوریهای نوین نظامی، افزایش توان نظامی و تدوین رهنامهای فراگیر و مؤثر قدرت پدافند هوایی داشته باشد. به نظر میرسد اثربخشی قدرت پدافند هوایی مرهون توسعه متوازن مؤلفههای قدرت در این حوزه است.آنچه در این راستا بهعنوان مسئله تحقیق مطرح میگردد این است که فرامین، رهنمودها و تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا در سیاستگذاری دفاعی در عرصههای (نیروی انسانی و مدیریت آن، فناوری نظامی و توان تجهیزاتی و رهنامه نظامی قرارگاه پدافند هوایی آجا) چگونه مؤثر بوده است در پایان سیاستهایاجراییوکاربردی در سه حوزه نیروی انسانی،تجهیزات و توان رزمی و همچنین رهنامه نظامی قرارگاه ارائه گردیده است.
https://www.qjmst.ir/article_22402_96e4a60e80c010e32eaacaeef4f0272a.pdf
2014-09-01
111
136
قرارگاه پدافند هوایی
مقام معظم رهبری
سیاستگذاری دفاعی
علی
ایمانی
setvatimani@gmail.com
1
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
LEAD_AUTHOR
منابع
1
ابراهیمی، محمدنبی؛ (1376) ارتش در کلام رهبر، تهران سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ج.ا.ا؛
2
احمدی- یوسف(1384)"استراتژی ناوگان هوایی نهاجا تا سال 1400"دانشگاه عالی دفاع ملی،
3
سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ج.ا.ا (1376) ارتش در نگاه رهبر، تهران: انتشارات آجا
4
سازمان عقیدتی سیاسی آجا، ارتش کلمه طیبه(1384) تهران: انتشارات آجا
5
آدمیت، فریدون(1385) اندیشه ترقی؛ تهران: انتشارات خوارزمی،
6
افلاطون، جمهور(ت:فواد روحانی)، (1374) تهران: انتشارات علمی،
7
ایمانی، علی؛ (1392) تبیین نقش مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا در حفظ، تقویت و اعتلای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)؛ تهران: طرح پژوهشی مرکز تحقیقات نظری آجا؛.
8
برایسون، جان ام؛ (1378) برنامهریزی استراتژیک در سازمانهای غیرانتفاعی(ت:)؛ تهران: نشر مدیریت دولتی؛
9
بیتعب، عبدالرضا (1380) سیستمهای پدافند هوایی؛ انتشارات دانشکده پدافند هوایی اصفهان، تیرماه
10
پورشاسب، عبدالعلی(1385)"تعیین و تدوین دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران در دهه اول قرن بیست و یکم"، دانشگاه عالی دفاع ملی ،
11
حسینینیک، سید عباس(1377) قانون اساسی ج.ا.ا؛ تهران: نشر میزان،
12
حقیری، علیاصغر(1384) فرماندهی و کنترل؛ دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش ج.ا.ا
13
خامنهای، سیدعلی(1390) انسان 250 ساله؛ تهران: مرکز صهبا؛
14
ستاریخواه، علی(1385) تدوین دکترین راهبردی و عملیاتی پدافند هوایی کشور با تأکید بر تهدیدات هوایی آمریکا؛ تهران: قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص)؛
15
صحیفه امام(1378) تدوین و تنظیم: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)؛ تهران: سازمان انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
16
رضاییان، علی(1387) اصول مدیریت؛ تهران: سمت؛
17
رستمی، محمود(1378) فرهنگ اصطلاحات و واژههای نظامی، تهران، انتشارات ایران سبز.
18
کالینز،جان.ام( 1373)استراتژی بزرگ (اصول و رویهها) (ت: کورش بایندر)، تهران:دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
19
فربد، ناصر(1383) نقش ارتش در تحولات تاریخی ایران؛ تهران: انتشارات کومش؛
20
قرآن کریم(1372) ترجمه: استاد الهی قمشهای، تهران: انتشارات رشیدی،
21
طباطبایی، محمدحسین(1382) اسلام و انسان معاصر؛ قم: دفتر انتشارات اسلامی
22
طلوعی، محمود(1355) تاریخ نیروی هوایی؛ تهران: چاپخانه نیروی هوایی
23
علی بابایی، غلامرضا(1385) تاریخ نیروی هوایی ایران؛ تهران: آشیان
24
هرسی، پل و بلانچارد، کنث(1377)؛ مدیریت رفتار سازمانی(ت: علاقه بند،علی)؛ تهران: امیرکبیر
25
میخلز، روبرت(1377) جامعهشناسی احزاب؛ تهران: نشر قومس
26
مصوررحمانی،غلامرضا(1364)، خاطرات سیاسی(25 سال در نیروی هوایی ایران)؛ تهران، انتشارات رواق
27
نوروزی فرسنگی، احمد(1385)؛ ارتش در تاریخ و انقلاب اسلامی؛تهران:موسسه فرهنگی انتشاراتی زهد
28
لیپست، سیمور مارتین و دوز، رابرت(1373) جامعهشناسی سیاسی(ترجمه: محمدحسین فرجاد)؛ تهران: توس؛
29
پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری؛www.khamenehei.ir
30
نرمافزار رسانهای صهبا
31
پایگاه اطلاعرسانی www.jahadi.ir
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه سبک یادگیری با انگیزه پیشرفت تحصیلی در مرکز آموزش پشتیبانی نزاجا
این پژوهش با هدف تعیین سبک یادگیری و بررسی رابطه آن با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان در مرکز آموزش پشتیبانی شهید امانی نزاجا انجام شده است. در ادامه رابطه مؤلفههای جمعیتشناختی (تحصیلات، سن و سابقه خدمت) با سبک یادگیری دانشجویان مرکز آموزش شهید امانی نزاجا سنجیده میشود. روش تحقیق از نوع همبستگی در سطح اطمینان 95/0 است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دورههای عالی، مقدماتی و تخصصی ثانویه در رستههای مختلف میباشند، با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه پژوهش تعداد 262 نفر برآورد گردید که از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب، پرسشنامه انگیزة پیشرفت تحصیلی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفایکرونباخ 809/0 برآورد شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون بهرهگیری شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که سبک یادگیری غالب در بین دانشجویان مرکز آموزش پشتیبانی شهید امانی نزاجا سبک جذبکننده میباشد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین سبک یادگیری با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان و همچنین بین سبک یادگیری با سن و سابقه خدمت دانشجویان مرکز آموزش پشتیبانی نزاجا رابطه معناداری وجود ندارد و مقدار معنا داری آن به ترتیب برابر با 221/0 ، 068/0 و 949/0 است. ولی بین سبک یادگیری و مقطع تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار معکوس وجود دارد و مقدار معناداری آن برابر با 205/0- است
https://www.qjmst.ir/article_22403_fe2f096ac78f43473066c5af1be5acd9.pdf
2014-09-01
137
152
سبک یادگیری
انگیزه
پیشرفت تحصیلی
مرکز آموزش پشتیبانی نزاجا
وحید
مرادی
v.morady445@yahoo.com
1
- کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
مسلم
احمدی
mos.ah@qjmst.ir
2
- عضو هیات علمی دانشگاه افسری امام علی(ع)
AUTHOR
منابع
1
باقری، مسعود(1391)، بررسی رابطه بین هوش معنوی با خلاقیت و انگیزه پیشرفت مورد مطالعه: دانش آموزان متوسطه ناحیه یک کرمان، کنفراس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، دانشگاه مازندران
2
بهرامی، فاطمه و رضوان، شیوا(1385)، بررسی رابطة بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای آموزشگاهی آنان، مجلة پژوهشهای تربیتی و روانشناختی دانشکدة علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه اصفهان، سال دوم، شمارة ۲ : 72-61
3
پارسا، محمد (1376)، روان شناسی تربیتی چاپ اول؛ تهران، انتشارات علمی.
4
تابع بردبار، فریبا(1391)، رابطه ویژگیهای شخصیت و سبکهای یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان برخط، مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی فارس، دوره 3، شماره2 :16-10
5
صالحی، شایسته(1380)، تدریس اثر بخش، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، دوره 3 ، شماره2: 21-12
6
کشاورز، محسن و جعفری، احمد و سلحشور ، مریم و وزیری، سید علی(1392)، رابطه سبکهای شناختی و ویژگیهای شخصیتی با پیشرفت تحصیلی(مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی تهران)، فصلنامه علمی دانشکده علوم پزشکی تربت حیدریه دوره اول، شماره1: 19-11
7
کلباسی، سعید و ناصری، محسن و شریف زاده، غلامرضا و پورصفر، علی(1387)، سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گامهای توسعه در آموزش پزشکی مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره 5 شماره1 :10-1
8
نصری، صادق و خورشید، علیرضا(1391)، بررسی ارتباط چندگانهی ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری دانشآموزان، مجلهی روان شناسی مدرسه، دورهی 1، شماره 4: 123- 104
9
نوری، فریده و یزدچی، صفورا(1392)، بررسی رابطه بین رضایت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در درس فیزیک مبتنی برانگیزه تحصیلی، چهاردهمین کنفراس آموزش فیزیک ایران، دانشگاه فرهنگیان تهران، 12 تا 15 شهریور
10
ولیزاده، لیلا و فتحی آذر، اسکندر و زمان زاده، وحید(1386)، ارتباط ویژگیهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره7 ،شماره2: 450-443
11
Cassidy, J (2004), learning style overviw of theories, models, and measures educational psychology. 24, No 4, 419-444.
12
Hrgadon,S (2010), learning style theory versus sustained hard work . available in: www.stevehargadon.com
13
Karami R. [To examine the relation of learning styles with study and learning methods in pupil of charoimagh’s high school]. Master’s thesis, Tabriz, Faculty of Training Sciences. Tabriz University 2003. (Persian)
14
Kolb, A., & Kolb, D. (2005). Learning style and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of Management Learning & Education, 4, 193-212
15
Kolb, D., Boyatzis, R. (2000). Experiential learning theory. NJ: Lawrence Erlbaum.
16
Seif, A. K. (2007). Ravanshenasi-e Parvareshi-e Novin [Modern educational psychology]. Tehran: Doran.
17