ORIGINAL_ARTICLE
نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در مؤلفههای احصاء شده قدرت ملی
قدرت ملی کشورها عمدتاً محصول کنشها و واکنشهای اجزای تشکیلدهنده آن، و دارای ابعاد گوناگون نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... است. در این پژوهش نقش آجا در مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و نرم قدرت ملی بررسی شده است. جامعه آماری شامل500 نفر از کلیه فرماندهان و مسئولین و اساتید در سطوح عالی آجا است که بهمنظور اعتبارسنجی، تعداد20 نفر خبره بهصورت هدفمند قضاوتی، و جهت تکمیل نمودن پرسشنامهها، تعداد 80 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی انتخاب شد. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی با رویکرد آمیخته (کمی- کیفی) است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آجا یکی از بزرگترین سازمانهای کشور بوده و در ابعاد گوناگون نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زمینه اعتلای قدرت ملی را فراهم میآورد. نقش ارتش در سیاست، یک نقش مستقیم نیست و نباید بیش از این گسترش یابد و این بهترین راهبرد برای حفظ ارتش و دور نگهداشتن آن از قیلوقالهای ناپایدار سیاسی است. آجا ظرفیت تأثیرگذاری اقتصادی را دارد، اما به دلایلی از این ظرفیت استفاده مطلوب صورت نگرفته است. معیار نهایی قدرت ملی، توانمندی نظامی است. درواقع ایفای نقش نظامی، وظیفه ذاتی و اصلی آجا بوده و سایر نقشها، نقش جانبی و فرعی هستند. نقش آجا در مؤلفه نرم قدرت ملی قابلتوجه و مهم است ولی به نظر میرسد تا تأثیرگذاری مطلوب فاصله زیادی دارد.
https://www.qjmst.ir/article_246633_329f8591072755ba3f25b06e0501e92c.pdf
2021-11-22
5
29
10.22034/qjmst.2021.521251.1479
قدرت ملی
مؤلفه اقتصادی
مؤلفه سیاسی
مؤلفه فرهنگی
مؤلفه نرم
مؤلفه نظامی
امیر
نیازمند
amir.niazmand57@gmail.com
1
مدرس دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
حافظ نیا، م.، و زرقانی، س.، و احمدی پور، ز.، و رکن الدین افتخاری، ع. (1385). طراحی مدل سنجش قدرت ملی کشورها. ژئوپلیتیک، 2(2 (پیاپی 4)), 46-73.
1
حافظ نیا، محمدرضا، (1386)، قدرت و منافع ملی، تهران: نشر انتخاب.
2
روزکرانس، ریچارد، (1386)، اقتصاد و امنیت ملی، ترجمه سید محمدعلی متقینژاد، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
3
زرقانی، سید هادی، (1388)، مقدمهای بر قدرت ملی: مبانی، کارکردها، محاسبه و سنجش، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
4
شهلائی، ناصر، ولیوند زمانی حسین (1398)، نظریههای راهبردی، تهران: انتشارات دافوس آجا.
5
قالیباف، محمدباقر، (1390)، جایگاه قدرت نرم در قدرت ملی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه راهبرد، سال بیستم، شماره
6
کالینز، جان. ام، (1393)، استراتژی بزرگ، اصول و رویهها، ترجمه کورش بایندُر، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
7
کریمی مله، علی و بابایی، اکبر، (1390)، امنیت ملی از منظر امام خمینی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
8
گلشن پژوه، محمودرضا، (1387)، جمهوری اسلامی ایران و قدرت نرم نگاهی به قدرت نرمافزاری جمهوری اسلامی ایران، تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر گسترش تولید علم.
9
نای، جوزف، (1389)، قدرت نرم ابزارهای موفقیت در سیاست بینالملل، ترجمه سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: دانشگاه امام صادق.
10
ولیپور، سید حسین، (1393)، گفتمانهای امنیت ملی در ج. ا.ا، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
11
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر سبک زندگی کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران بر میزان تعهد سازمانی آنان (مطالعه موردی: کارکنان منطقه یکم امامت نداجا)
یکی از سرمایههای بسیار مهم در هر سازمانی، نیروی انسانی آن سازمان است و موفقیت یا شکست هر سازمان تا حدود زیادی به عملکرد نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. سبک زندگی بهعنوان عاملی مؤثر بر رفتار کارکنان، تسهیلکننده تعهد سازمانی آنها است. در نیروهای مسلح که با مقوله حیاتی امنیت و دفاع از جامعه سروکار دارند و برونداد فعالیت کارکنان این سازمانها، تولید امنیت و ایجاد بازدارندگی در مقابل دشمنان است، ارزش سرمایه انسانی متعهد و متدین بیشتر نمایان میشود. این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر سبک زندگی بر میزان تعهد سازمانی کارکنان آجا انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان منطقه یکم امامت نداجا در سال 1398 بودند که از بین آنها تعداد 350 نفر با استفاده از روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان داد که: بین بُعد نگرشها و گرایشها، بُعد فعالیتها، بُعد روابط انسانی با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود داشته و بُعد اموال تنها با تعهد مستمر رابطه معنادار دارد و این متغیر با سایر ابعاد تعهد سازمانی در این تحقیق فاقد رابطه معنادار است. درنتیجه سبک زندگی بر تعهد سازمانی کارکنان منطقه یکم امامت نداجا تأثیر مستقیم و مثبتی داشته و بین این دو متغیر یک رابطه قوی برقرار است و بر این اساس، تقویت سبک زندگی در ابعاد بیانشده به افزایش تعهد سازمانی کارکنان آجا منجر خواهد شد.
https://www.qjmst.ir/article_246634_ec22e314a4321bfb6982e7d13b12563d.pdf
2021-11-22
31
54
10.22034/qjmst.2021.124098.1403
سبک زندگی
تعهد سازمانی
ارتش جمهوری اسلامی ایران
حمید
کریمی
hameed.kareemi@gmail.com
1
استادیار دانشکده علوم و فنون فارابی، تهران ایران
AUTHOR
نبی الله
دهقان
drdehghan@ymail.com
2
دانشیار دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران
AUTHOR
محمدرضا
محمدی گودرزی
goodarzi2018@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی، اکبر. (1394). بررسی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی، مورد مطالعه: کارکنان معاونت نیروی انسانی نزاجا، فصلنامه علوم و فنون نظامی، 11 (3): 184-176.
1
آذر، داوود. (1393). بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی فرماندهان و مدیران بر تعهد سازمانی کارکنان آجا، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دفاعی، دانشکده فرماندهی و ستاد آجا، دافوس آجا.
2
آذربایجانی، مسعود و دیگران. (1382). روانشناسی اجتماعی بانگرش به منابع اسلامی، تهران، انتشارات سمت.
3
آزاد، عباس، رفیعی هنر، حمید. (1396). رابطه بین مؤلفههای سبک زندگی اسلامی و موفقیت در تبلیغ، دوفصل نامه علمی- ترویجی پژوهشنامه سبک زندگی، 3 (4): 37-19.
4
اعظمی و همکاران. (1391). تأثیر موقعیت شغلی بر سبک زندگی زنان شاغل در وزارت تعاون، فصلنامه کار و رفاه اجتماعی، 4 (22): 72-65.
5
امامی، مصطفی. (1391). تهعد سازمانی و عوامل مؤثر بر آن، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرتال جامع علوم انسانی، (35): 41-22.
6
امیرکبیری، علیرضا؛ دهقان، نبیا... ؛ شیخ، علیرضا؛ فتحی، صمد. (1394). تأثیر رهبری تحولگرا و تبادلگرا بر تعهد سازمانی (مورد مطالعه: سازمان آموزشی-نظامی)، فصلنامه راهبرد دفاعی، 13 (49)
7
بابایی فرد و همکاران. (1394). بررسی برخی از عوامل مؤثر بر سبک زندگی دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
8
باقریکَلجاهی، صالح. (1389). تعهد سازمانی از دیدگاه نظریهپردازان و نقش راهبردهای مدیریت منابع انسانی در بهبود آن، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 7 (31): 36-30.
9
جمشیدی، حمدا... و همکاران. (1390). روش تحقیق با رویکرد نظامی، تهران، انتشارات دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا.
10
دوارد گریفیتس، دانیل. (1389). روابط انسانی در مدیریت آموزشی، ترجمه خداداد بخشی، تهران نشر چوگان.
11
دهقان، نبیا... (1396). الگوی سبک زندگی کارکنان نیروهای مسلح با تأکید بر ابعاد فردی و سازمانی، مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، تهران، گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی.
12
رستمی، محمود. (1378). فرهنگ واژههای نظامی، تهران، انتشارات ستاد مشترک آجا.
13
رضاییان، علی. (1398). مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت.
14
ریچارد، شفر. (1391). فرهنگ اصطلاحات جامعهشناسی، ترجمه حسن شیران، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
15
شعبانپور، موسی. (1394). وضعیت سبک زندگی اسلامی در نیروهای مسلح، مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی، تهران، 13 (100): 112-78.
16
فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی، چاپ اول، تهران، انتشارات صبح صادق.
17
ﻓﻜﻮری ﺣﺎﺟﻲ ﻳﺎر، ﺣﺴﻴﻦ، ﺳﻠﻴﻤﺎنﭘﻮرﻋﻤﺮان، ﻣﺤﺒﻮﺑﻪ. (1394). اﻟﮕﻮی ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﻼﻣﻲ ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ اﻳﺮاﻧﻲ، مجموعه مقالات نخستین همایش ملی سبک زندگی، نظم و امنیت، زنجان.
18
فیروزه ای، کیوان. (1393) ، شیوه زندگی سالم و تأثیر آن بر سلامتی، مجله علم ورزش.
19
قاسمی، یاسین. (1391). گرایشات انسانها چگونه بر شکلدهی رفتارهایشان تاثیر میگذارد، مجله مردمان.
20
کاویانی، محمد. (1390). کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی، فصلنامه روانشناسی و دین، 14 (2): 90-25.
21
کریمی، یوسف. (1398). نگرش و تغییر نگرش، چاپ دوازدهم، تهران، انتشارات نشر ارسباران.
22
عین القضاتی، علرضا؛ فرجامی، مهران؛ بیک بیلندی، علیاکبر؛ ابراهیمی، مهدی؛ پیکرنگار، عبدا...؛ قاسمپور، عباس؛ چغامیرزا، عیسی. (1393). طراحی الگوی راهبردی سبک زندگی نیروهای مسلح مکتبی، پژوهشگاه عالی دفاع و تحقیقات راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، 8 (5): 22-18.
23
گیدنز، آنتونی. (1397). جامعهشناسی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران، نشر نی.
24
ماده 13 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران.
25
مهدوی کنی، محمدسعید. (1387). دین و سبک زندگی، چاپ سوم، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
26
وبر، ماکس. (1395). مفاهیم اساسی جامعهشناسی، ترجمه احمد صدراتی، تهران، نشر مرکز.
27
Allen, N.J. & Meyer, J.P., (1997), The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization, Journal of Occupational Psychology, (63) 8
28
Brown, R.B. (2018). ''Organization Commitment and Lifestyle'', Journal of Vocational Behavior, (11) 1: 21-53
29
Chaney, D. (2002). Lifestyles. London: Rutledge
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی تحولات مفهومی قدرت در نظریه روابط بینالملل و جنگ در نظریههای نظامی
تأملات نظری در دانش روابط بینالملل مبتنی بر مفهوم محوری «قدرت» شکل گرفته و همچنین کاربست قدرت، عینیترین رفتار در سیاست خارجی دولتهاست. بااینحال با ورود به دوران جهانیشدن، قدرت در مفهوم، ابعاد، ابزارها، حتی مبانی و گفتمانها دچار تحول شده است. متناظر با این روند، «جنگ» نیز در نظریههای نظامی دچار تحولاتی در ابزارها، هدف و ... شده است. لذا به نظر میرسد مطالعه تطبیقی میان دو مفهوم قدرت و جنگ در رویکردهای مربوطه، میتواند ضمن توسعه دانش نظری، درک راهبردی از فضای امنیتی-دفاعی پیشرو را نیز ارتقا دهد. بر این اساس این پژوهش با هدف «بررسی تطبیقی تحول مفهوم جنگ در نظریات نظامی با تحول در مفهوم قدرت در روابط بینالملل» انجام شد. نوع پژوهش «توسعهای» و روش مورداستفاده ترکیبی از «تبینی-مقایسهای» است. نتایج پژوهش نشان داد که در تحول مفهومی قدرت و جنگ، میتوان یک خط سیر انباشتی و متناظر را شناسایی کرد که طی آن «جنگ هیبریدی» در تناظر با مفهوم «قدرت هوشمند» مفهومسازی میشود. در یک تحول پارادایمی نیز میتوان تناظر دیگری را میان «قدرت پسامدرن» در نظریه روابط بینالملل و «جنگ شناختی» در نظریههای نظامی، ترسیم کرد.
https://www.qjmst.ir/article_246635_b80b8ba9f1a41c7cb843fdd2258670fa.pdf
2021-11-22
55
83
10.22034/qjmst.2021.141682.1470
قدرت
جنگ
امنیت
نظریههای جنگ
روابط بینالملل
عبداله
مرادی
moradi.abdolah@gmail.com
1
استادیار روابط بین الملل دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عباس
خیراتی
abbas.kheyrati@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی پدافندغیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملّی، تهران، ایران
AUTHOR
ابراهیمیفر، طاهره و منوری، علی (1391)، «درآمدی بر بازشناسی مفهوم قدرت در روابط بینالملل: چشماندازها و گونهها»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، شماره هجدهم، صص 22-5.
1
احمدی، خدابخش و جاویدی، نصیرالدین (1399). «کاربردهای علوم شناختی در علوم نظامی»، فصلنامه طب نظامی، دوره 22، شماره 1، صص 12-22.
2
دریفوس، هیوبرت و پل رابینو (1378). میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک، ترجمه: حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
3
دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال (1390). «فناوری های قدرت در جنگ نرم»، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، شماره اول.
4
دوئرتی، جیمز و فالتراگراف، رابرت (1372). نظریه های متعارض در روابط بینالملل، ترجمه: علیرضا طیب و وحید بزرگی، تهران: قومس.
5
راسل، برتراند (1384). قدرت، ترجمه: نجف دریابندی، تهران: انتشارات خوارزمی.
6
زهتاب سلماسی، یعقوب (1389). «نظریههای تکاملی جنگ»، فصلنامه علوم و فنون نظامی، سال ششم، شماره 14، صص 92-75.
7
زهدی، یعقوب و کلانتری، فتح الله (1395). واکاوی پارادایمهای جنگ آینده، تهران: مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی.
8
جمشیدی، محمدحسین، شامیری، افشین (1397). «تبیین ارتباط فرهنگ و قدرت در روابط بینالملل»، پژوهشنامه ایرانی سیاست بینالملل، سال هفتم، شماره اول، صص 29-52.
9
جونز، مارتین، جونز، رایس و وودز، مایکل (1386). مقدمهای بر جغرافیای سیاسی، ترجمه: زهرا پیشگاهیفرد و رسول اکبری، تهران: دانشگاه تهران.
10
چگنیزاده، غلامعلی (1392). «ایران، جهان اسلام و تغییر در هندسه قدرت بینالمللی»، پژوهش های راهبردی سیاست، سال دوم، شماره هفتم.
11
حسنلو، خسرو (1388: 76). مروری بر مفاهیم جنگ، تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی.
12
حیدری، کیومرث و عبدی، فریدون (1391)، «جنگهای آینده و مشخصات آن با تحلیلی بر دیدگاه برخی صاحبنظران نظامی غرب»، فصلنامه مدیریت نظامی، سال دوازدهم، شماره 48، صص 76-43.
13
فتاحی اردکانی، حسین، مسعودنیا، حسین و امامجمعه زاده، سیدجواد (1397). «تحلیل مفهوم قدرت و منابع تشکیل دهنده آن از دیدگاه جوزف نای (سخت، نرم و هوشمند)»، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، شماره هجدهم، صص 152-130.
14
قاسمی، فرهاد و اسماعیلی فرزین، ایرج (1396). «جنگ هیبریدی در سیستم بینالمللی پیچیده-آشوبی»، فصلنامه مدیریت نظامی، سال هفدهم، شماره 2، صص 92-52.
15
قربانی شیخنشین، ارسلان، کرمی، کامران و عباسزاده، هادی (1390). «قدرت هوشمند؛ تحول نوین قدرت در عصر جهانیشدن»، فصلنامه روابط خارجی، سال سوم، شماره چهارم، صص150-125.
16
قوام، عبدالعلی (1384). روابط بینالملل؛ نظریه ها و رویکردها، تهران: سمت.
17
کرمی، جهانگیر (1383). «نظام بینالمللی جدید: هژمونی، چندقطبی یا یک- چندقطبی»، فصلنامه سیاست دفاعی، سال دوازدهم، شماره، 4، صص81-112.
18
کلگ، استوارت (1380). چارچوبهای قدرت، ترجمه: مصطفی یونسی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
19
گریفیتس، مارتین (1388)، دانشنامه روابط بینالملل و سیاست جهان، ترجمه: علیرضا طیب، تهران: نشر نی.
20
گیلپین، رابرت (1398). جنگ و تغییر در سیاست جهان، ترجمه: سجاد بهرامی، تهران: مخاطب.
21
ستاریخواه، علی، خادم، امیرهوشنگ، نصیرزاده، عزیز و میرسمیعی، محمد (1395). «ماهیت صحنه جنگ ترکیبی آینده علیه جمهوری اسلامی ایران در افق 1404»، آیندهپژوهی دفاعی، سال اول، شماره 1، صص 44-27.
22
سلطانی نژاد، احمد، جمشیدی، محمدحسین و پوردست، زهرا (1395). «دگرگونی مفهوم قدرت در پرتو فناوری نوین اطلاعاتی- ارتباطی»، دوفصلنامه دانش سیاسی، سال دوازدهم، شمارة اول.
23
سیف زاده، حسین (1381). اصول روابط بینالملل، تهران، نشر میزان.
24
شیرودی، مرتضی (1384). «جنگ، انواع، انگیزهها و جنگ تحمیلی»، فصلنامه رواق اندیشه، شماره 46.
25
صادقی، احمد (1381). «بازنگری مفاهیم و مبانی قدرت در روابط بینالملل»، سیاست خارجی، شماره 61.
26
صبورینژاد، احمد و جمشیدی، محمد (1397). «ظهور جنگهای هیبریدی و تأثیر آن بر راهبرد دفاعی آمریکا علیه ایران»، آفاق امنیت، سال یازدهم، شماره سیوهشتم، صص 165-143.
27
عباسی، محمد (1395). «نسبت مفهومی قدرت و امنیت نرم در دولت ملی»، فصلنامه علوم سیاسی، سال دوازدهم، شماره سیوهفتم، صص 73-40.
28
لوکس، استیون (1375). قدرت نگرشی بنیادین، ترجمه: عماد افروغ، تهران: رسا.
29
متقی، ابراهیم (1392). «تحول رهیافت موازنه قدرت در نظم های منطقه ای: هویت گرایی در برابر ساختارگرایی»، فصلنامه راهبرد، شماره 67، صص 165-192.
30
مرندی، محمدرضا و عابدینی، زهرا (1391). «تحول مفهوم قدرت از سخت به نرم و کاربرد آن از سوی آمریکا در مورد ایران»، فصلنامه رسانه، شماره 4، دوره 23، صص 68-43.
31
محسنی، علی، جاودانی مقدم، مهدی و حاجی، محسن (1397). تحول پارادایمی مفهوم قدرت و امنیت در عصر جهانیشدن و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، سال هشتم، شماره سوم، صص 129-99.
32
محمدینجم، سیدحسین (1393). جنگ شناختی: بُعد پنجم جنگ، تهران: مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی.
33
منوچهری، عباس (1376). «قدرت، مدرنیسم و پست مدرنیسم»، اطلاعات اقتصادی-سیاسی، مهر وآبان، صص 32-39.
34
نبوی، عباس (1388). فلسفه قدرت، تهران: سمت.
35
نصری، قدیر(1386). قدرت ملی، مبانی، انواع و شاخص ها، تهران: فارابی.
36
نظری، علی اشرف (1384). «تحلیل قدرت از دیدگاه استیون لوکس، قدرت از نگاه کثرت گرا اصلاح طلب و رادیکال»، فصلنامه راهبرد، سال، شماره دوم، صص 383-392.
37
وحیدی، موسیالرضا (1386). «فراتکنولوژی و تحول مفهوم قدرت در روابط بینالملل»، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال دهم، شماره چهارم، صص 724-697.
38
هالستی، کی.جی (1373). مبانی تحلیل سیاست بینالملل، ترجمه: بهرام مستقیمی و مسعود طارمسری، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
39
هانتینگتون، ساموئل (1378). «آمریکا: ابرقدرت تنها»، ترجمه: مجتبی امیری، اطلاعات سیاسی اقتصادی، دوره 13، شماره 9 و 10.
40
Ackerman, peter & Jack DuVall (2000). Force More Powerful: A Century of Non-Violent Conflict, Palgrave Macmillan.
41
Barnett, Michael & Raymond Duvall (2005). "Power in International Politics", International Organization, 59, pp 39-75.
42
Bienvenue, Emily & Zac Rogers & Sian Troath (2018), "Innovation and Adaptation Cognetive Warfare", The Cove network for the Australian Army.
43
Burchill, S & others (2013). Theories of international relations, Chapter 3 Liberalism, Palgrave Macmillan.
44
Buzan, B. & Little, R. (2000). International Systems in World History: Remaking the Study of International Relations, London: Oxford University Press.
45
Cortright, david (2006). Gandi & Beyond, nonviolence for an age of Terrotism, London: paradigm publishers
46
Cullen, Patrick J. & Reichborn, Erik (2017), Understanding Hybrid Warfare, Multinational Capability Development Campaign (MCDC)
47
Haass Richard N. (2008). "The Age of Nonpolarity What Will Follow U.S. Dominance", Foreign Affairs, Availavle at: articles 2008-05-03.
48
Hay, Colin (1997). "Divided by a Common Language: Political Theory and The Concept of Power", politics, Vol 17, No. 1, pp.45-52.
49
Huntington, Samuel P. (1996). The Clash of Civilization and The Remaking of World Order, New York: Simon and Schuster.
50
Ikenberry, John (2006). After Victory, Chicago: Stanford University Press.
51
Korybko, Andrew (2015), Hybrid Wars: The Indirect Adaptive Approach To Regime, Moscow: Peoples’ Friendship University of Russia.
52
McCuen, J.J. (2008). "Hybrid wars", Military Review, Vol.88, No.2, pp 107-113.
53
Nye، Joseph S (2004). Soft Power: the Means to Success in World Politics, NewYork: Public Affairs.
54
Nye, Joseph S. & Armitage, Richard L (2008), "Implementing Smart Power: Setting an Agenda for National Security Reform", Commission On Smart Power, CSIS: Center for Strategic & International Studies.
55
Nye, Joseph (2012). The Future of Power, London: Palgrave
56
Nye, Joseph S. (2018). "How Sharp Power Threatens Soft Power", Foreign Affairs, Jan 24, 2018.
57
Lind, W.S. (2004). "Understanding fourth generation war", Military Review, Vol.84, No.5, pp12-16.
58
Thagard, Paul (2018). "Cognitive Science", Britannica Concise Encyclopedia.
59
Walt, S. M. (1990). The origins of alliance, Cornell University Press
60
Sharp, gene (2006). power & struggle, Exnending horizons books
61
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل عمده مؤثر بر طرحریزی عملیات نظامی در جنگ آینده با رویکرد کلاسیک
طرحریزی نظامی فرآیند تصمیمگیری است که با دریافت مأموریت شروع و مجموعه فعالیتهای فرمانده و ستاد با در نظر گرفتن منابع و راههای کار، جهت تهیه طرحها یا دستور عملیاتی و وصول به هدفهای تعیینشده انجام میشود. طرحریزی درواقع نقشه راه عملیات نظامی برای رسیدن به هدف است. از این رو این پژوهش با هدف شناسایی عوامل عمده مؤثر بر طرحریزی عملیات نظامی در جنگ آینده با رویکرد کلاسیک انجام شد تا فرانمای قابلاتکا جهت طراحی نظامی ارائه شود و فرماندهان، افسران ستاد و طراحان عملیات از آن بهره ببرند. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی است که با رویکرد آمیخته انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد از تعداد 108 نفر پژوهشخواندگان، 4/94 درصد از جامعه نمونه معتقدند ابعاد اصول جنگ، توان رزمی، قواعد اساسی رزم، سامانههای رزم زمینی، هنر جنگ و خلاقیت و نوآوری با مؤلفهها و شاخصهای مربوطه در طرحریزی عملیات نظامی در جنگ آینده با رویکرد کلاسیک اثرگذارند.
https://www.qjmst.ir/article_246637_f865aa6fe0ed4208999123952fe7303f.pdf
2021-11-22
85
112
10.22034/qjmst.2021.138573.1453
طرحریزی
عملیات نظامی
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
کلاسیک
جنگ آینده
حسین
دادوند
ho.dadvand@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
حمید
حسن پور
h_hasanpour@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی ، تهران، ایران.
AUTHOR
تورج
زین الدین
www.zeinoddin.toraj@gmail.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی نظامی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.
AUTHOR
آئیننامه سازمان و روش ستاد. (5-101) (1376). چاپ دوم انتشارات آجا.
1
باقری، محمد حسن. (1393). تدوین دکترین صحنه جنگ، انتشارات دافوس آجا.
2
تایلور، بارون. (1395). راهبرد نوآوری دفاعی انگلستان، ترجمه: وحیده علیپور و همکاران، تهران، مرکز آینده پژوهی علوم و فناوری دفاعی.
3
جهرمی، محمد حسین. (1381). مبانی جنگ نامتفارن، تهران، انتشارات دافوس سپاه.
4
چگینی، حسن. (1384). طرحریزی استراتژیک نظامی و برنامهریزی دفاعی، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی، چاپ دوم.
5
حاجیانی، ابراهیم. (1395). روششناسی طراحی و تدوین الگوی مطلوب در پژوهشهای اطلاعاتی، تهران: فصلنامه راهبرد، شماره 78.
6
حسنبیگی، ابراهیم. (1390). مدیریت راهبردی، تهران، انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی.
7
حسنپور، حمید و رضالو، رضا. (1398). اولویتبندی عوامل نرمافزاری قدرت رزمی در جنگهای غیرخطی (رزم زمینی)، علوم و فنون نظامی، 15(47).
8
حسنپور، حمید. (1396). هفت اشتباه استراتژیک ارتش عراق در عملیات بیتالمقدس، تهران، روزنامه ایران، 4خرداد 1396 سال بیست و پنجم، شماره 7068.
9
حسنپور، حمید. (1398). جنگ کلاسیک (طرحریزی و اصول قواعد رزم)، تهران: انتشارات دافوس.
10
حسنپور، حمید. (1398). قدرت رزمی برترساز، تهران: انتشارات دافوس.
11
حسنپور، حمید. (1399). نقش بازی جنگ در ارتقاء تصمیمگیری فرماندهان نیروهای مسلح، تهران، فصلنامه بازی جنگ دافوس آجا
12
حیدری، کیومرث. (1390). جنگهای آینده، تهران: انتشارات دافوس.
13
دادوند، حسین. (1397). مدافعان کرخه، تهران: انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول.
14
رستمی، محمود. (1386). فرهنگ واژههای نظامی، تهران: انتشارات ایران سبز، چاپ دوم.
15
سمیعی، فیروز؛ بختیاری، مسعود و نورایی، منوچهر. (1379). آئیننامه عملیات (جلد دوم)، تهران: انتشارات دافوس.
16
شهلایی، ناصر؛ مهرنیا، احمد و ولیوندزمانی، حسین. (1388). نظریههای راهبردی، تهران: انتشارات دافوس.
17
شیخ، محمدرضا و حسنپور، حمید. (1395). طرحریزی عملیات اطلاعاتی در نبرد زمینی، تهران، انتشارات دافوس آجا.
18
عالی، صمد. (1394). مدیریت خلاقیت و نوآوری، تهران: فصلنامه تدبیر، شماره 110.
19
قنبری جعفری، محمد حسین. (1381). جزوه مبانی جنگهای نامتفارن، تهران: انتشارات سپاه.
20
گات زمینی دافوس. (1394). مبانی جنگ ناهمتراز، تهران، انتشارات دافوس آجا.
21
ستاد مشترک آجا (1376). آئیننامه سازمان و روش ستاد (5-101)، تهران: انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران، چاپ دوم.
22
نیروی زمینی ارتش امریکا (1386). آئیننامه عملیات (FM-3-0) ارتش امریکا، ترجمه: فریدون کیومرثی، تهران: انتشارات ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
23
مرادیان، محسن. (1389). استفاده از الگوسازی ریاضی در الگوی مصرف نظامی، تهران: فصلنامه راهبرد دفاعی، 8(29).
24
مرادیان، محسن. (1395). آئیننامه مرجع نزاجا، تهران: انتشارات مرکز مطالعات نزاجا.
25
معینوزیری، نصرتالله و یاسینی، حسین. (1379). آئیننامه عملیات (جلد یکم)، تهران: انتشارات دافوس.
26
میرسعید و همکاران. (1396). شناسایی و دستهبندی بازیگران جنگهای آینده، تهران: فصلنامه راهبردی، سال پانزدهم، شماره 59.
27
الوانی، مهدی و همکاران(1397). شناسایی مهمترین عوامل خلاقیت و نوآوری دفاعی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال شانزدهم، ش64.
28
ولیوند زمانی، حسین و شهلایی، ناصر. (1398). نظریههای راهبردی، انتشارات دافوس اجا، تهران.
29
Przybelski, Tom. (2010). Analyzing Warfare, Newport, RI: Naval War College. Williamson, J. (1996). Offensive operation Doctrine.England.
30
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش مؤلفههای مبتنی بر هوش اخلاقی بر روی تعهد سازمانی کارکنان نظامی
نیروی انسانی از مهمترین سرمایههای یک سازمان بوده که داشتن مؤلفه تعهد سازمانی میتواند آن سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری نماید. برای ارتقاء تعهد سازمانی در نیروی انسانی مطالعات بسیاری انجام شده که در این میان به نقش هوش اخلاقی، بهعنوان عامل تأثیرگذار و مهم، کمتر توجه شده است؛ بنابراین در این مطالعه اثربخشی آموزش مؤلفههای مبتنی بر هوش اخلاقی بر روی تعهد سازمانی کارکنان یکی از یگانهای نیروهای مسلح بررسی شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 60 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند؛ سپس آموزش مؤلفههای هوش اخلاقی برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه اجرا شد و گروه کنترل از هیچگونه آموزشی برخوردار نشدند. در این پژوهش از پرسشنامه تعهد سازمانی استفاده شد و دادههای بهدستآمده به شیوه تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش اخلاقی بر روی مؤلفههای تعهد سازمانی (تعهد عاطفی با 69/55F= و 001/0P=، تعهد مستمر با 38/54F= و 001/0P= و تعهد هنجاری با 05/43F= و 001/0P=) کارکنان نظامی بود. یافتههای پژوهش نشان داد که کاربرد آموزش مؤلفههای هوش اخلاقی در فضای کار برای کارکنان میتواند در ارتقاء مؤلفههای هوش اخلاقی و همچنین افزایش آگاهی و بالا بردن تعهد سازمانی آنها مؤثر باشد.
https://www.qjmst.ir/article_247162_05677e47a83cd77234515344e495d953.pdf
2021-11-22
113
136
10.22034/qjmst.2021.528653.1524
تعهد سازمانی"
" هوش اخلاقی"
" کارکنان نظامی
سجاد
پناهی فر
s.panahi62@gmail.com
1
مدرس دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
یونس
کاکاوند
kakavand62@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران
AUTHOR
استرون، حسین (1377). تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش، دوره پنجم، شماره مسلسل 17، ص 74-73.
1
اسکندری، غلامرضا. اسکندری، کریم. بیگ زاده، جعفر و کردبچه، شیما. (1391). تاثیر هوش اخلاقی مدیران بر مهارتهای ارتباطی آنان در سازمان تامین اجتماعی، فراسوی مدیریت. 6(21)، 105-128.
2
اسماعیلی طرزی، زهرا؛ بهشتی فر، ملیکه و اسماعیلی طرزی، حمیده(1392). رابطه هوش اخلاقی با میزان اعتماد آفرینی مدیران. فصلنامه اخلاق علوم رفتاری، 8(1) .70-84
3
بیوکزاده، فرناز؛ نادیپور، حسن؛ ونکی، زهره و عصاره، مرضیه (1396). بازتاب هوش هیجانی مدیران پرستاری بر تعهد پرستاران، فصلنامه مدیریت پرستاری،6(1). ص 42-51.
4
حاجیها، زهره؛ ملاسلطانی، جمال(1395). بررسی رابطه هوش اخلاقی با عملکرد کارکنان موسسات حسابرسی تهران، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره11شماره1، ص105-116
5
حیات بخش، سحر. انتصار فومنی، غلامحسین. حجازی، مسعود. (1399). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر اخلاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم مدارس دولتی. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 16(56)، 131-156.
6
دهقان منشادی، منصور. (1396). بررسی رابطه هوش اخلاقی با وجدان کاری و تعهد سازمانی با تأکید بر رویکرد اسلامی در مدیران مدارس شهرستان میبد. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 2(3)، 67-86.
7
دهقانی فیروزآبادی، محمد محسن، مکارم، اصغر، حسینی، محمدعلی، کورای، حبیب اله، راشدی، وحید(1394) بررسی رابطه هوش اخلاقی کارکنان و تعهد سازمانی کارکنان مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی شهر یزد، مدیریت ارتقای سلامت، دوره4، شماره2، 47-40.
8
سیاهکل محله، علیرضا؛ رضایی، سجاد؛ یوسف زاده چابک، اهرخ و ریحانیان، آتوسا (1394). ارتباط هوش هیجانی، عدالت سازمانی و رضایت از شغل با تعهد سازمانی کارکنان بیمارستان پورسینای شهر رشت. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان.24(96). ص 30-41.
9
شمسی، افضل؛ عبادی، عباس و مهرانی، فریبرز (1391). مقایسه کیفیت زندگی نظامیان مبتلا و غیر مبتلا به پر فشاری خون. مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی آجا.6(3)، ص 32-39.
10
صادقی فر،جعفر(1386). ارزش های فردی وتعهد سازمانی، شیراز: نوید شیراز، چاپ اول
11
عزیزیان کهن، نسرین؛ ابراهیمپور، حبیب؛ کریمیانپور، غفار و دارابی، مسعود (1397). تحلیل نقش میانجی اخلاق کاری در رابطه بین رهبری معنوی و تعهد سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری.13(2). ص 149-158.
12
عسکری، آزاده. (1398). رابطه هوش اخلاقی و هوش معنوی با تعهد سازمانی: نقش متغیر میانجی جامعه پذیری سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری. ۱۴ (۲) :۶۶-۷۳
13
عسگری، ناصر؛ خیراندیش، مهدی؛ هوشیار، اکبر و حامدی، اشکان (1392). رابطه بین سبک رهبری فرماندهان نظامی و تعهد سازمانی کارکنان. فصلنامه مدیریت نظامی،13(52). ص 69-80.
14
غفوریان شاگردی، امیر. عربشاهی، معصومه. غیور، مرتضی. پورنگ، علی. رجب زاده، محمود. (1397). تحلیل رابطه هوش اخلاقی با کیفیت خدمات ارائهشده: نقش میانجی تعهد سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری، ۱۳ (۴) :۸۶-۹۴.
15
فریدونی، محمد؛ دهقانی، مرضیه و شیخزاده، مصطفی (1392). بررسی رابطه بین سطح هوش اخلاقی اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه با شیوههای تدریس آنان در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱. مجله پرستاری و مامایی. ۱۱ (11)، ص 854-862.
16
گودرزی ،کوروش؛ جواهری زاده، ناصر؛ امیدی، معبود وعمران، حمیدرضا.(1393). بررسی ارتباط بین هوش اخلاقی و رضایت شغلی آموزگاران. کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، تهران.
17
محمدی، جواد؛ غضنفری، فیروزه و عزیزی، امیر(1393). ارتباط هوش اخلاقی با کیفیت زندگی کاری پرستاران. نشریه پرستاری ایران. 27 (90 و 91)، ص 54-64
18
مظفری، کوثر. (1396). بررسی رابطه هوش اخلاقی با تعهد سازمانی دبیران دبستان. سومین کنفرانس ملی روانشناسی علوم تربیتی و اجتماعی، بابل.
19
موسوی، سید کمال الدین و زنگی آبادی، ندا. (1394). رابطه هوش اخلاقی و تعهد سازمانی با سازگاری شغلی در دبیران تربیت بدنی شهر کرمان، اولین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، ورامین.
20
Abedini, Mahnoush. (2013). Investigated the relationship between Organizational intelligence and moral intelligence with a degree of organizational commitment principals Arshd. MA Thesis, University of BandarAbass. (In Persian).
21
Alhadabi, A., Aldhafri, S., Alkharusi, H., Al-Harthy, I., Alrajhi, M., & AlBarashdi, H. (2019). Modelling parenting styles, moral intelligence, academic self-efficacy and learning motivation among adolescents in grades 7–11. Asia Pacific Journal of Education, 39(1), 133-153
22
Allen N.J. & Meyer J.P. (1997). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: An examination of construct validity. Journal of Vocational Behavior, 94: 252-279.
23
Allen, N.J. & Meyer, J.P. (1990). The measurement and antecedents and of affective, continuance and normative commitment to the organization”, Journal of Occupational Psychology, Vol.63, pp.1-18.
24
Amanah, Ahmed & Ghandil, Ahmad & Hussein Fadhil, Alaa & Muhsin Alhakeem, Layla. (2021). The Role of Leaders' Moral Intelligence to Enhance Strategic Leadership. Management Accounting Research. 9(1), 65-78.
25
Ansari ME, Ardakani MS.(2013). Islamic work ethics and organizational commitment among employees of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine.; 6(2): 86-98 (In Persian).
26
Askari, A. (2019). Relationship between Moral and Spiritual Intelligence and the Organizational Commitment: the Mediating Role of Organizational Socialization . Ethics in science and Technology. 14 (2) :66-73. (In Persian).
27
Asgari, N., Kheirandish, M., Hoshyar, A., & Hamedi, A. (2014). Relationship between military commanders' leadership styles and personnel organizational commitment. Military management, 13(52), 69-89. (In Persian).
28
Asrar-ul-Haq, M., Kuchinke, K. P., & Iqbal, A. (2017). The relationship between corporate social responsibility, job satisfaction, and organizational commitment: Case of Pakistani higher education. Journal of Cleaner Production, 142, 2352-2363.
29
Astron, H. (1998). Organizational commitment. Management in education Journal. 5(17), 73-74. (In Persian).
30
Aziziankohan, N; Ebrahimpuor, H; Karimianpor, Q; Daarabi, M. (2018). Relationship between Spiritual Leadership and Organizational Commitment: the Mediating Role of Work Ethics. Ethics in science and Technology. 13 (2) :149-158. (In Persian).
31
Bauman, C. W., & Skitka, L. J. (2012). Corporate social responsibility as a source of employee satisfaction. Research in organizational Behavior, 32, 63-86.
32
Beheshtifar, Malikeh & Esmaeli, Zhra & Nekoei-Moghadam, Mahmood. (2011). Effect of Moral Intelligence on Leadership. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences. 43(1), 6-11.
33
Borba M. (2005). The step- by-step plan to building moral intelligence. Turing Kids Heart& Souls. National Educator Award, National council of Selfesteem: Jossey-Bass. Psychological Review, 84, 191-215.
34
Boyokzadeh F; Navipour H; Vanaki Z; Asareh M. (2017). Reflection of emotional intelligence’s nurse managers on nurses’ organizational commitment . Quarterly Journal of Nursing Management. 1 (6), 42-52. (In Persian).
35
Brown, R. C. (2013). Moral responsibility for (UN) healthy behavior. Journal of Medical Ethics, 39, 695-698.
36
Carolina Machado Dias Ramalho Luz, Sílvio Luiz de Paula, Lúcia Maria Barbosa de Oliveira, (2018) "Organizational commitment, job satisfaction and their possible influences on intent to turnover", Revista de Gestão, Vol. 25 Issue: 1, pp.84-101, https://doi.org/10.1108/REGE-12-2017-008
37
Cho, V., & Huang, X. (2012). Professional commitment, organizational commitment, and the intention to leave for professional advancement: An empirical study on IT professionals. Information Technology & People, 25(1), 31-54.
38
Dehghan Manshadi M. (2018). Investigating the ethical intelligence relationship with work conscience and organizational commitment with Emphasizing the Islamic approach of Meybod city school principals. qaiie. 2 (3) :67-86. (In Persian).
39
Dehghani F, MM; Makarem, A; Hoseini, M; Koray, H & Rashedi , V. (2015). Correlation between moral intelligence and organizational commitment of social welfare rehabilitation centers’ employees-Yazd city. JHPM. 4 (2) :40-47. (In Persian).
40
Ebadi A, Shamsi A, Mehrani F. (2017). Comparative study of the quality of life in male military and non-military people with and without hypertension. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing. 6(3), 32-39. (In Persian).
41
Eskandari, G; Eskandari, K; Beigzadeh, J & Kordbache, S. (2012). The effect of managers' moral intelligence on their communication skills in the Social Security Organization, Beyond management journal, 6(21), 105-128. (In Persian).
42
Esmaeili T, Z; Beheshtifar, M; Esmaeili T,H. (2013). Relationship between Managers, Moral intelligence and Their Building trust in the Executive organizations of Kerman city . Ethics in science and Technology. 8 (1) :70-84. (In Persian).
43
Freidooni M, Dehghani M, Shikhzadeh M. (2014). EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN MORAL INTELLIGENCE AND TEACHING STYLES AMONG URMIAUNIVERSITY FACULTIES. Nurs Midwifery J. 11 (11); 845-862. (In Persian).
44
Fu, W., & Deshpande, S. P. (2014). The impact of caring climate, job satisfaction, and organizational commitment on job performance of employees in a China’s insurance company. Journal of Business Ethics, 124(2), 339-349.
45
Ghaforian, S A; Arabshahi, M; Ghayor, M; Porang, A & Rajabzadeh, M. (2019). Relationship between Ethical Intelligence and Service Quality: Mediator Role of Organizational Commitment. Ethics in science and Technology.; 13 (4) :86-94. (In Persian).
46
Godarzi, K; Javaherzadeh, N; Omidi, M & Omran, H. (2014). Investigating the relationship between moral intelligence and teachers' job satisfaction. Tehran; International Congress of Religious Culture and Thought. (In Persian).
47
Hajiha, Z; Mollasoltani, J. (2016). The Investigation of Relationship between Ethical Intelligence & Performance of Independent Auditors. Ethics in science and Technology. 11 (1) :105-116. (In Persian).
48
Hatam Siahkal Mahalle A, Rezaei S, Yousefzadeh Chabok S, Reyhaniyan A. (2016). The Relationship Between Emotional Intelligence, Relationship Between Emotional Intelligence, Organizational Justice, Job Satisfaction and Organizational Commitment Personnel,of the Personnal of PourSina Hospital ,Rasht . jour guilan uni med sci. 24 (96) :30-41. (In Persian).
49
Hayatbakhsh, S., Entesare Foumani, G., hejazi, M. (2020). The Effectiveness of Ethical Intelligence Training in Educational Ethic and Educational Self-Efficacy in Tenth Grade Female Students. Educational Psychology, 16(56), 131-156. doi: 10.22054/jep.2020.44113.2718. (In Persian).
50
Hess mer, L. T. (2010) Ethics in Management, Arabs translated, M. and Izadi, David. Tehran: Office for Cultural Research. Third edition
51
Hossan Chowdhury, M. (2011), "Ethical issues as competitive advantage for bank management", Humanomics. 27(2), 109-120. https://doi.org/10.1108/REGE-12-2017-008
52
Javadinezhad, A., Heydari, A., Naderi, F., Bakhtiyipoor, S., & Hafezi, F. (2019). The Effectiveness of Educating Moral Intelligence on Psychological Well-being of the Secondary School Students. Bioethics Journal, 8(29), 53-62.
53
Javed, B., Rawwas, M. Y., Khandai, S., Shahid, K., & Tayyeb, H. H. (2018). Ethical leadership, trust in leader and creativity: The mediated mechanism and an interacting effect. Journal of Management & Organization, 24(3), 388-405.
54
Jena, L. K., Pradhan, S., & Panigrahy, N. P. (2018). Pursuit of organisational trust: Role of employee engagement, psychological well-being and transformational leadership. Asia Pacific Management Review, 23(3), 227-234.
55
Karimi, M., Salehi, M. & Gholtash, A., (2014), The Relationship between Professional Ethics and Moral Intelligence with Organizational Behavior Citizenship in Female High School Teachers, Reef Resources Assessment and Management Technical Paper, Vol. 40, No. 1. (In Persian).
56
Khosravani, M., Khosravani, M., Borhani, F., & Mohsenpour, M. (2020). The relationship between moral intelligence and organizational commitment of nurses. Clinical Ethics, 15(3), 126-131.
57
Kim, H. W., Chan, H. C., & Gupta, S. (2016). Examining information systems infusion from a user commitment perspective. Information Technology & People, 29(1), 173-199.
58
Labrague, Leodoro & McEnroe-Petitte, Denise & Tsaras, Konstantinos & Cruz, Jonas & Colet, Paolo & Gloe, Donna. (2018). Organizational commitment and turnover intention among rural nurses in the Philippines: Implications for nursing management. International Journal of Nursing Sciences. 5. 10.1016/j.ijnss.2018.09.001.
59
Lee, M.R. (2009). E-ethical leadership for virtual project teams. International Journal of Project Management, 27: 456- 463.
60
Lennick D, Kiel F.(2011). Moral intelligence optimizing well-being: 2.0: Enhancing business performance and leadership success in turbulent times. USA: Pearson Prentice Hall;. p.29-36.
61
Lennick, D., & Kiel, F. (2005). Linking strong moral principles to business success. Pennsylvania, Wharton school of the University of Pennsylvania.
62
Lufihak, E. M. A. (2009). The impact of perceived organizational ethical climate on work satisfaction. journal of business Ethics, 84, 297-311.
63
Luthans, F (2008): Organizational behavior. Boston: McGraw Hill.
64
Ma, L., Zhai, X., Zhong, W., & Zhang, Z. X. (2019). Deploying human capital for innovation: A study of multi-country manufacturing firms. International Journal of Production Economics, 208, 241-253.
65
Mayer, R .C & Shoorman, D. F (2000). Differentiating antecedents of organizational commitment, a test of March & Simon model. Journal of organizational behavior. 19(1). 47-49.
66
Metin, K & Asli, K (2018), “The relationship between organizational commitment and work performance: a case of industrial enterprise”, Journal of economic and social development, Vol. 5, 46-50.
67
Moghadas, M and Khaleghi, M., (2013), Investigating of Relationship between Moral Intelligence and Distress Tolerance in Isfahan Staff, International Journal of Research In Social Sciences, Vol. 2, No. 2, pp. 26- 30. (In Persian).
68
Mohamadi J, Ghazanfari F, Azizi A.(2014). Relationship between Moral Intelligence and Nurses’ Quality of Work Life . IJN. 27 (90 and 91) :54-64
69
Moin, M. F. (2018). The link between perceptions of leader emotion regulation and followers’ organizational commitment. Journal of Management Development, 37(2), 178-187.
70
Mosavi, S K; Zangiabadi, N. (2013). The Relationship between Moral Intelligence and Organizational Commitment with Job Adjustment in Physical Education Teachers in Kerman, The First National Conference on Physical Education and Sports Sciences, Varamin, Iran. (In Persian).
71
Mozafari, K. (2015). Investigating the relationship between moral intelligence and organizational commitment of primary school teachers. Third National Conference on Psychology of Educational and Social Sciences, Babol, Iran. (In Persian).
72
Mussa, E. C., Mirzabaev, A., Admassie, A., Nshakira-Rukundo, E., & von Braun, J. (2019). Does childhood work impede long-term human capital accumulation? Empirical evidence from ruralEthiopia. International Journal of Educational Development, 66, 234-246.
73
Najafi Asl, H. (2019). A Literature Review on the Implications of Moral Intelligence and Educational Effectiveness in the Area of Educational Management; Are They Interrelated?. JMDMA, 1(3), 85-89.
74
Neves, L. G., & Coimbra, J. L. (2019). Evidence of the Validity of the Internal Structure of the Ethical, Transformational and Moral Leadership Scale in an Educational Portuguese Context. Paidéia (Ribeirão Preto), 29
75
Ngodo,O.E. (2008) procedural justice and trust. International journal of leadership studies, 4(1), 82-100.
76
Okpara, J. o. Wynn, p. ( 2008). The imact of ethical climate on job satisfaction, and commitment in Nigeria. Implications fo management development. Journal of Management Development.
77
Osman, A. (1999). Islamic Work Ethics & Professionalism. Kuala Lumpur: Frontier Enterprise.
78
Peltoniemi, Mirva & Vuori, Elisa. (2005). Competitive Intelligence and Co-evolution Within an Organisation Population. 404-411.
79
Petty, G. C., & Hill, R. B. (2005). Work ethic: Characteristics perceived work ethics ofsupervisors and workers. Journal of Industrial Teacher Education, 42(2) 5-20.
80
Podsakoff, N. P., Whiting, S. W., Podsakoff, P. M., & Mishra, P. (2010). Effects of organizational citizenship behaviors on selection decisions inemployment interviews. Journal of Applied Psychology. Advance online publication.
81
Rokhman W.(2010). The effect of Islamic work ethics on work outcomes. Electronic Journal of Business Ethics and Organization commitment Studies; 15(1): 21-27.
82
Sadeghifar, J. (2007). Individual values and organizational commitment. Navid shiraz: Shiraz, Iran. (In Persian).
83
Sheikhi Fini, A. A., Zarei, E. & Abedini, M., (2013), Review the Relationship between Organizational Intelligence and Moral Intelligence with Organizational Commitment of High School Managers, Life Sci. Biomed. Vol. 3, No. 6, pp. 404-408. (In Persian).
84
Sutherland , Michael A ; (2010) ; An Examination of Ethical leadership & Organizational Commitment ; A Dissertation Doctor of Business Administration ; Submitted to Nova Southeastern University.
85
Toprak M, Karakus M. (2018). Teachers’ Moral Intelligence: A Scale Adaptation into Turkish and Preliminary Evidence. European Journal of Educational Research, 7(4): 901-911.
86
Turner, N., Barling, J. (2002). Transformationl leadership and moral reasoning. Journal of Applied Psychology, 87(2), 304-311.
87
Wombacher, J. C., & Felfe, J. (2017). Dual commitment in the organization: Effects of the interplay of team and organizational commitment on employee citizenship behavior, efficacy beliefs, and turnover intentions. Journal of Vocational Behavior, 102, 1-14.
88
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش دانش آموزان فرماندهی آموزش تخصص های دریایی باقرالعلوم (ع) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
این پژوهش کاربردی، به روش توصیفی، با رویکرد آمیخته و با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش دانشآموزان مرکز آموزش تخصصهای دریایی باقرالعلوم(ع) نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تعداد 318 نفر از خبرگان در امر تربیت و آموزش، فرماندهان و کلیه درجهداران با درجه ناو استوار یکمی به بالا بود که با استفاده از جدول آلفای کرونباخ و مورگان، حجم نمونه 174 نفر تعیین شد. نتایج نشان داد که عوامل: امکانات آموزشی، متون آموزشی، برنامهریزی آموزشی و ویژگیهای اساتید بر بهبود کیفیت آموزش دانش آموزان این فرماندهی مؤثرند.
https://www.qjmst.ir/article_246636_97b9375f915e464b420ccfdeeef463cb.pdf
2021-11-22
137
160
10.22034/qjmst.2021.528385.1522
آموزش
کیفیت
دانش آموزان
نیروی دریایی راهبردی
جواد
بوستانی
javadbustani0098@gmail.com
1
گروه آموزشی دریایی، دانشکده فرماندهی و ستاد،دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا،تهران،ایران
AUTHOR
غلامرضا
نصیرپور
rn89211@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدحسین
حجتی نیا
mh1441350@gmail.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
AUTHOR
ابطحی، سید ابراهیم. (1382). برنامهریزی و مدیریت راهبردی فناوری اطلاعات با استفاده از فناوری معماری اطلاعات، انتشارات شرکت رویکرد عصر نو. 48.
1
اصغرزاده، اصغر. و نژاد ایرانی، فرهاد. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان در ادارات دولتی آذربایجان شرقی، اجلاس ملی آیندهپژوهی علوم انسانی و توسعه.
2
اکبری، علیاصغر. (1372). طرح پردیس مرکزی ملی تحقیقات مهندســی ژنتیک و تکنولوژی زیستی، انتشارات دانشگاه تهران. 21.
3
آریانی، ابراهیم.، معینیکیا، مهدی. و حسینی، هاجر. (۱۳۹۷). بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی یادگیرندگان آموزش الکترونیکی در پیشبینی راهبردهای انگیزشی آنان، رویش روانشناسی. 7
4
بریمانی، ابوالقاسم.، صالحی، محمد. و صادقی، محمدرضا. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش عالی در دوره تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 2 (4): 50.
5
جعفری، محمد. و مؤمنی، قدیر. (1395). عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی در سال 1394، فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، دفتر تحقیقات کاربردی فا.ا.خراسان شمالی، 3 (9).
6
چرابین، مسلم. و دیهیم، جواد. (1395). نقش برنامهریزی آموزشی در تحقق برنامههای توسعه ملی با تأکید بر نظام آموزشی، ایدههای نو در علوم و فناوری. 9.
7
حاجی کریمی، عباسعلی. (1394). مدیریت منابع انسانی، چاپ سوم، تهران: انتشارات بازرگانی.
8
خدیوی، اسداله. و سید کلان، سید محمد. (1397). بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان؛ مطالعه موردی: پردیسهای استان اردبیل، دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7 (18): 40.
9
رزمی، امیر مختار. (1397). طراحی نظام جامع آموزش اثربخش کارکنان مبتنی بر استاندارد آموزشی ایزو10015، فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9 (3): 36.
10
رشیدیان، منوچهر. (۱۳۸۱). بررسی کارایی آموزشی اشکال مختلف متون دروس علوم پایه پزشکی مورداستفاده دانشجویان پزشکی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۴۶.
11
رهنوردآهن، فرجالله. (1394). نیازسنجی آموزشی مدیران عالی در بخش دولتی ایران، فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه. 23.
12
زمانی، اصغر. (1396). شناسایی، تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش در مراکز آموزش، فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، 6 (11): 22.
13
ساعتچی، محمود. (۱۳۶۸). فرآیند ارزشیابی دورههای آموزشی کارکنان سازمانها، فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه. ۴۹.
14
سیف، علیاکبر. (1398). روانشناسی پرورشی نوین:روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: انتشارات دوران.
15
طبرسا، غلامعلی.، حسن وند مفرد، مهدی. و عرف نژاد، محسن. (1391). تحلیل و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزشی، انتشارات فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 4 (4): 53 51.
16
طحانی، غلامرضا. و دانا طوسی، عبدالرضا. (1390). سیادت دریایی در نبردهای قرن بیستم، تهران: انتشارات دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران.
17
عبداللهی، حسین. (1387). درآمدی بر روشها، فنون و مهارتهای تدریس، چاپ اول، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
18
عسگرانی، مرتضی. (1398). طراحی و اجرای آموزش نیروی انسانی بر اساس رویکرد شایستگی، آموزش در علوم انتظامی. 12.
19
عیدی، اکبر. و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1390). گذر از شبه نیازسنجی به نیازسنجی آموزشی واقعی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 16.
20
فلاح، محمد.، رشادتجو، حمیده. و قلی قورچیان، نادر. (1397). ابعاد و مؤلفههای اثرگذار بر کیفیت در نظام آموزش عالی نظامی (موردمطالعه: یک سازمان نظامی)، فصلنامه مدیریت نظامی، 18 (8): 43.
21
کومبز، فیلیپ. (1353). برنامهریزی آموزشی چیست؟، برهان منش، محمد.، تهران: دانشگاه تهران.
22
مجتهدزاده، ریتا.، محمدی، آیین. و امامی، امیرحسین. (1390). طراحی آموزشی, اجرا و ارزشیابی یک سیستم یادگیری، تجربه ای در دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 359.
23
مشایخ، فریده. (1390). دیدگاههای نو در برنامهریزی آموزشی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها انتشارات سمت.
24
نلسون، آنابل. (1390). طراحی برنامه درسی، رضاپور، یوسف.، تهران: انتشارات سمت.
25
نوروزی، داریوش. و رضوی، سیدعباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی، تهران: انتشارات سمت.
26
واجارگاه، کوروش. (1383). برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، تهران: انتشارات سمت.
27
Stanciu, S. & Banciu, (2012). Quality of higher education in Romania: are graduates prepared for the lab our market?, Procardia-Social and Behavioral Sciences. 69.
28
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی اثربخشی آموزش در دانشگاه افسری امام علی (ع) بر اساس الگوی EFQM (با تمرکز بر 5 حوزه توانمندساز)
این مطالعه با هدف ارزشیابی اثربخشی آموزش در دانشگاه افسری امام علی (ع) بر اساس الگوی EFQM با تمرکز بر 5 حوزه توانمندساز انجام شد. نوع پژوهش توسعهای - کاربردی و روش آن، پیمایشی- توصیفی است؛ تعداد 943 پرسشنامه محققساخته که با توجه به مؤلفههای مذکور در "نظامنامه سیستم ارزشیابی اثربخشی آموزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران" طراحی، و روایی و پایایی آن به ترتیب توسط خبرگان و آلفای کرونباخ به تأیید رسید، به تفکیک بین 5 نوع کاربر (استادان، رئیسان گروههای آموزشی، کارکنان علمی-پژوهشی و فرماندهان یگانهای عملیاتی) بهصورت تمامشمار و (دانشجویان) تصادفی توزیع شد. مجموع امتیاز گویههای مربوط به هر حوزه و مندرج در پرسشنامهها مبین وضعیت نسبتاً مطلوب برای 5 حوزه توانمندساز الگوی EFQM (فرماندهی و مدیریت، استادان، دانشجویان، برنامه و فرایند یاددهی-یادگیری) بود. بیتردید آگاهی از وضعیت حوزههای آموزشی دانشگاه از طریق یک الگوی استاندارد جهانی، به آگاهی سازمان از نقاط قوت و ضعف خود و حرکت در مسیر پیشبرد اهداف، کمک شایانی خواهد کرد. بازنگری در برخی اصول و شیوههای اجرا در سازمان ارتش بهواسطه قدمت آن، بیش از دیگر ارگانها لازم و ضروری به نظر میرسد.
https://www.qjmst.ir/article_246638_4d1b18922ffb5f12456fea9181642762.pdf
2021-11-22
161
189
10.22034/qjmst.2021.535329.1570
ارزشیابی
مطلوبیت
آموزش
دانشگاه
الگوی EFQM
رضا
قربانی
rezaghorbani59@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
AUTHOR
حسین
عباسیان
h_abbasian@khu.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
آراسته
3
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
حسن رضا
زینآبادی
4
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
اسماعیلی، قوام(1380). ارزشیابی تاثیر دورههای ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان گمرک ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
1
امیدیان، فرانک. امیدیان، مرتضی و صفری، مهناز (1394). ارزیابی کیفیت عملکرد گروه های آموزشی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی دزفول بر اساس الگوی تعالی سازمانی درسال۱۳۹۲. فصلنامه علمی- پژوهشی توسعه آموزش جندیشاپور، 6(2)، 147-158.
2
بازرگان، عباس(1383). ارزشیابی آموزش عالی. دایره المعارف آموزش عالی. تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
3
بنیداوودی، شهره. مهرعلیزاده، یدا... و پارسا، عبدا...(1392). ارزیابی کیفیت آموزش دستیاران در مراکز آموزشی درمانی شهر اهواز با بهره گیری از مدل بنیادی مدیریت کیفیت اروپایی. دوفصلنامه توسعه آموزش جندیشاپور، 2(5)،2-10.
4
پازارگادی، مهرنوش. طاهره، اشک تراب و شراره، خسروی (1391). ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری به روش ارزشیابان متعدد: تجربیات و دیدگاه مدرسین. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1(2)، 102-111
5
خادمی کلهلو، محمد. عارفی، محبوبه و شمس مورکانی، غلامرضا(1395). ارزیابی عملکرد راهی به سوی تعالی نظام آموزش عالی؛ یک مطالعه موردی در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 6(16)، 117-142.
6
خدامیعباسیه، فهیمه. ضماهنی، مجید و خدابخشی، محمد(1393). راهکارهای یهبود عملکرد براساس مدل تعالی سازمانیEFQM (مطالعه موردی در صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فنآوری اطلاعات. مجله تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، 41 ،123-107.
7
خراسانی، اباصلت. عموزاد، محمد و ملامحمدی، اعظم(1395). اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران. آموزش و توسعه منابع انسانی، 8 ، 1-28.
8
زالی، محمدرضا و مهرگان، محمدرضا(1383). طراحی و تبیین سیستم ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی صنعتی کشور. پایاننامه دکتری دانشگاه تهران. دانشکده مدیریت.
9
سیدنقوی، میرعلی. صحت، سعید. دهقانان، حامد و فرهادی، علی(1395). ارزیابی عملکرد دانشگاههای نظامی مبتنی بر چارچوب تعالی و بالندگی سازمانی؛ مورد مطالعه یکی از دانشگاههای افسری. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 6(15)، 39-63.
10
شمس، غلامرضا. قهرمانی، محمد. معارفوند، زهرا و زنگنه، فاطمه(1393). ارزیابی عملکرد دانشگاه شهید بهشتی بر اساس مدل تعالی سازمانی. دوفصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 6(12)، 39-67
11
عباسیان، محمد. شیرمحمدی، جواد و هادینژاد، فرهاد(1398). ارزیابی شایستگیهای دانش آموختگان یک دانشگاه نظامی در مراکز آموزشی- فرهنگی. مدیریت نظامی، 3(19)،1-32.
12
فتحی واجارگاه، کوروش(1389). برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات سمت.
13
فرجی، حمیدرضا(1383). پیشرو کیفیت. تدبیر، 4(137)، 30-33.
14
فرهادی، علی و خیراندیش، مهدی(1393). آسیبشناسی اثربخشی دورههای مقدماتی رستهای. فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 3(13).
15
قورچیان، نادرعلی. جعفری، پریوش و رهگذر، حسن (1388). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس شاخصهای تعالی سازمانی با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(5)، 116-101.
16
قهرمانى، محمد(1388). ارزشیابی اثربخشى دورههاى کارشناسى ارشد مدیریت پروژه و مدیریت عملیاتى و بهرهبرداری. فصلنامه مدیریت و توسعه، 3(11)، 1-10.
17
کاظمی، سیدعباس(1375). طراحی الگوهای اثربخشی سازمانی با تاکید بر معیارهای فرهنگ سازمانی. پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس.
18
کریمى، فریبا و سلیمى، محمدرضا(1394). نقش آموزش در ارتقاى بهرهورى نیروى انسانى در سازمانها. دومین کنفرانس بینالمللى مدیریت و فرهنگ توسعه. دانشگاه آزاد اسلامى، واحدخوراسگان.
19
لطفیپور، پیمان. قورچیان، نادرقلی. آراسته، حمیدرضا و سیاری، حبیبا...(1398). آرایه مدلی برای ارزیابی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره). فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش علوم دریایی، 16.
20
مدل تعالیEFQM (2013) .ترجمه امیر پورآقا و مسعود ابراهیمی جمارانی (1392). تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
21
نوهابراهیم، عبدالرحیم و مجیدی، داوود(1393). ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت در ارتقای عملکرد شغلی کارکنان پلیس. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 2(3)، 95-118.
22
وثوق، فرشته. جعفری، پریوش و بیرانوند، جعفر(1395). ارزیابی عملکرد مدارس متوسطه بر اساس مدل بنیاد اروپایی کیفیت. کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت تهران، ایران.
23
یوسفی، امیدعلی و مستکملی، مصطفی(1391). خلاصه مقالات کنفرانس علمی-بینالمللی جهانی شدن و آموزش. مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، تهران.
24
Agostino, Deborah et al (2012). Developing a performance measurement system for public research centres. Journal of Business Science and Applied Management, 7 (1) 43-52.
25
Asgher,U., Leba, M., Ionică, A., Moraru, I., & Ahmad, R. (2015). Human Factors in the Context of Excellence Models: European Foundation for Quality Management (EFQM) Excellence Software Model and Cross-cultural Analysis. Procedia Manufacturing. 3:1758-1764
26
Balabonien, Ingrida, & Vecerskiene (2014). The peculiarities of performance measurement in universities. 19th International Scientific Conference; Economics and Management 2014, ICEM 2014, 23-25, April 2014, Riga, Latvia,604-616.
27
Ghicajanu, M., Irimic, S., Marica, L., & Munteanu, R. (2015). Criteria for Exellence in Business. Procedia Economics and Finance, 23,445-452.
28
Morrow, J. R., Mood, D.P., Disch, J.G. & Kang, M. (2010). Measurement and Evaluation in Human performance, Champaign: Human Kinetics, 1-12.
29
Peters, T.J., & Waterman, R.H. (1982). In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies. (1st), London: Harper Collins Publishers.
30
Suarez, E., Mora, A.C., & Roldán, J. L. (2016). The Role of strategic planning in excellence management systems. European Journal of Operational Research, 248(2), 532-542
31
Tari, J. J. (2006). An EFQM model self – assessment exercise at a Spanish University. Journal of Education Administration: 44 (2), 170-188.
32