per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2018-02-20
13
42
5
29
32657
Research/Original/Regular Article
آزمون فرضیه اسلحه و (یا) رفاه در کشورهای با درآمد بالا، متوسط و پائین
Testing the Guns and (or) Butter Hypothesis in High, Middle and Low Income Countries
محمدحسن فطرس
fotros@basu.ac.ir
1
ابوالقاسم گل خندان
golkhandana.a@gmail.com
2
استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه لرستان
بر اساس فرضیه اسلحه و رفاه، افزایش مخارج نظامی میتواند منجر به سطح رشد اقتصادی بالاتری شود. در مقابل این فرضیه، فرضیه اسلحه یا رفاه معتقد است که افزایش مخارج نظامی، کاهنده سطح رشد اقتصادی میباشد. در این راستا، هدف اصلی این مطالعه آزمون تجربی فرضیه اسلحه و (یا) رفاه برای کشورهای با درآمد بالا، متوسط و پائین، طی دورهی زمانی 2014-1995 میباشد. به این منظور، از یک مدل سولوی تعمیمیافته و روش اقتصادسنجی گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی (SGMM) استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشاندهنده اثر مثبت و معنادار هزینههای نظامی بر رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد بالا (فرضیه اسلحه و رفاه)، اثر منفی و معنادار هزینههای نظامی بر رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد پائین (فرضیه اسلحه یا رفاه) و اثر بیمعنای هزینههای نظامی بر رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد متوسط (فرضیه خنثی) میباشد. لذا میتوان گفت که تأثیر هزینههای نظامی بر رشد اقتصادی در سطوح مختلف درآمدی، متفاوت است.
Based on the Guns and Butter hypothesis, rising military expenditures could lead to higher levels of economic growth. In contrast to this hypothesis, the Guns or Butter hypothesis believes that rising military expenditures decreases the level of economic growth. In this regard, the main objective of this study is the empirical test of the Guns and (or) Butter hypothesis for high, middle and low income countries during the period 1995-2014. For this purpose, an augmented Solow model and the Systematic Generalized Method of Moment's (SGMM) were used. The findings of this study showed the positive and significant impact of military expenditures on economic growth in high-income countries (Guns and Butter hypothesis), the negative and significant effect of military expenditures on economic growth in low-income countries (Guns or Butter hypothesis), and the meaningless effect of military expenditures on economic growth in middle-income countries (neutral hypothesis). Therefore, it can be said that the effect of military expenditures on economic growth varies at different levels of income.
https://www.qjmst.ir/article_32657_45a8f5f5f057a476f4a7a0d665937daf.pdf
رشد اقتصادی
هزینههای نظامی
فرضیه اسلحه و (یا) رفاه
سطح درآمد
گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی (SGMM)
economic growth
Military expenditures
Guns and (or) Butter hypothesis
Income Level
Systematic Generalized Method of Moment's (SGMM)
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2018-02-20
13
42
31
61
32658
Research/Original/Regular Article
تأثیر بهکارگیری شبیهسازها جهت ارﺗﻘاء آموزش خلبانان بال ثابت هوانیروز
The Obligation to Use the Flight simulators to Enhance Training of I.R.I.A.A Fix Wing Pilots
حمید محمد حسین
hmh.1343@yahoo.com
1
تورج زین الدین
www.zeinoddin.toraj@gmail.com
2
ابراهیم ایجابی
ebrahimijabi@yahoo.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
دافوس/دانشکده فرماندهی و ستاد/تهران/ایران
دانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
بدون شک آموزش یکی از ابزارهای مهم برای توسعه سازمان است. آموزش فرآیندی مداوم، پرهزینه و دشوار است که نتیجهی آن در زمان بحرانها نمایان میشود. ارتقاء آموزش خلبانی نیز با توجه به پیشرفتهای چشمگیر در صنعت هوانوردی، به یک ضرورت تبدیل گشته و خلبانان باید قادر باشند خود را با تغییرات هماهنگ نمایند. برای ارتقاء آموزش یک خلبان میبایست دانش، مهارت و نگرش او ارتقاء یابد. برای آموزش بسیاری از سرفصلهای آموزش خلبانی مثل حالات اضطراری، راهکاری غیر از استفاده از شبیهساز وجود ندارد. بااینحال یگان بال ثابت هوانیروز از بهکارگیری سامانه شبیهساز باوجود مزیتهای فراوان بهعنوان بهترین وسیله کمکآموزشی خلبانی، محروم است. هدف این پژوهش تبیین ضرورت بهکارگیری شبیهسازها جهت ارﺗﻘاء آموزش خلبانان بال ثابت هوانیروز میباشد. جامعه آماری شامل خلبانان و مهندسان بال ثابت و متخصصین شبیهساز هوانیروز است. نوع پژوهش کاربردی، روش انجام آن توصیفی و رویکرد پژوهش آمیخته میباشد. دادههای اطلاعاتی به روشهای میدانی و کتابخانهای و با ابزارهای مصاحبه، پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. یافتههای پژوهش مؤید آن است که بهکارگیری شبیهساز تأثیر مثبت و معناداری بر ارﺗﻘاء آموزش خلبانان بال ثابت هوانیروز دارد. تحلیل کمی آماری نیز نشان میدهد که میزان این تأثیر در ارﺗﻘاء دانش پروازی خلبانان 50%، ارﺗﻘاء مهارت پروازی خلبانان 66% و ارﺗﻘاء نگرش پروازی خلبانان 52% میباشد. بنابراین استفاده از شبیهساز امری ضروری و اجتنابناپذیر بوده و یگان بال ثابت هوانیروز ملزم به استفاده از شبیهسازها در آموزش خلبانی میباشد.
Undoubtedly, education is an important tool for the development of an organization.Training is continuous, costly and difficult process, which its result appears at the time of crisis. Improvement in pilot training has also become a necessity in light of significant advances in the aeronautical industry, and pilots must be able to adapt themselves to changes.To enhance a pilot training, his knowledge, skill and attitude should upgrade. There is no other way than the simulator to teach many pilot training topics such as emergency situations.However I.R.I.A.A Fix Wing is deprived of the use of flight simulator system, despite the many advantages as the best pilot training aid. The purpose of this study is to explain the need for the use of flight simulators to enhance the I.R.I.A.A Fix Wing pilots training. The statistical population consists of I.R.I.A.A Fix Wing pilots, Engineers and I.R.I.A.A flight simulator specialists. The data were collected by field and library methods and by interviewing tools; and were analyzed using descriptive and inferential statistics.The findings of the study indicated that using flight simulator has a positive and significant effect on the promotion of I.R.I.A.A Fix Wing pilots training.A quantitative statistical analysis also showed that the effect of this improvement on flight knowledge is 50%,flight skill is 66% and flight attitude is 52%.Therefor, the use of flight simulator is indispensable and inevitable So, I.R.I.A.A Fix Wing is required to use flight.
https://www.qjmst.ir/article_32658_5afd7892fb8cc5911a289aefe4ba773d.pdf
آموزش
شبیهساز پروازی
دانش پروازی
مهارت پروازی
نگرش پروازی
Training
Flight simulators
Knowledge
Fix Wing Pilots
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2018-02-20
13
42
63
85
32659
Research/Original/Regular Article
چالشهای مأموریتهای حفظ صلح ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ساختار و نیروی انسانی
The Challenges of Peace Missions of I.R.IRAN Army with Emphasis on Structure and Human Resources
مسعود سرودی
m.soroudi98@sndu.ac.ir
1
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
سازمان ملل متحد با قدمتی 73 ساله با عضویت تمامی کشورها میتواند با مشارکت همه در ایجاد و حفظ صلح جهانی بسیار موثر عمل نماید؛ اگرچه اقدامات سیاسی پشت پرده 5 کشور دارای حق وتو در شورای امنیت در روند برقراری صلح پایدار در برخی موارد خلل ایجاد میکنند ولی حضور همه کشورها باعث کمرنگتر شدن این موارد میشود. جمهوری اسلامی ایران نیز از آنجائیکه پرچمدار تشییع در جهان میباشد لازم است در همه عرصهها بخصوص حفظ صلح با جدیت و با بهرهگیری از تمام توان شرکت نماید تا عملاً صلحدوستی دین مبین اسلام برهمگان روشن و مبرهن گردد. البته حضور پیوسته و موثر در مأموریتهای حفظ صلح از طریق ساختار سازمانی مناسب و افسرانی مستعد و خلاق، با دانش لازم در حیطه زبان انگلیسی، رایانه و فرهنگ کشور میزبان میسر میباشد. در این مقاله به تبیین چالشهای مأموریتهای حفظ صلح ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهکارهای مناسب برای هر یک از آنها پرداخته شده است. روش تحقیق بکارگرفته شده از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری در نظر گرفته شده نیز کلیه افسران و نفراتی هستند که دارای یکی از شرایط مورد نظر (شرکت در مأموریت، شرکت در مأموریتهای آموزشی و یا خدمت در مشاغل مرتبط ستادی) هستند. در پایان، محقق به این نتیجه رسیده که یقیناً تشکیل مرکز آموزش حفظ صلح و البته تغییر در ساختار ستادی میتواند در رفع چالشهای پیشروی مأمورین ناظر نظامی بسیار موثر باشد.
The 73-year-old United Nations, with membership of all countries, can work very well with the participation of all in the creation and maintenance of world peace; although political actions behind the scenes of the five countries with veto right in the Security Counci interferel in some cases, the presence of all countries makes these things less important. Since the Islamic Republic of Iran is the flagship of the Shiite in the world, in all areas, especially peace, it must take full advantage of its full potential in order to make practically the peaceful establishment of Islam clear. Of course, continuous and effective presence in peacekeeping missions is possible through an appropriate organizational structure, talented and creative officers, with the mastery of English, computer and culture of the host country.This paper addresses the challenges of the missions of maintaining the peace of the Army of the Islamic Republic of Iran and provides appropriate solutions for each of them. The statistical population is considered to be all officers and individuals who have one of the required conditions (participating in missions, participating in training missions, or serving in related staffing positions). In the end, the researcher concludes that the establishment of a Peacebuilding Training Center, and a change in the staffing structure could be very effective in solving the challenges facing the military observer.
https://www.qjmst.ir/article_32659_8c6c1ca42fb5c3a9ca62849e178055cb.pdf
حفظصلح
مأموریت
سازمان ملل
ارتش جمهوری اسلامی ایران
Peacebuilding
Mission
United Nations
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2018-02-20
13
42
87
112
32660
Research/Original/Regular Article
نقش مدیریت تقاضای سفر در ترافیک شهری (مورد مطالعه شهر تهران)
The Role of Travel Demand Management in Urban Traffic (Case Study: Tehran)
ابوالحسن ملکی
malekiabolhassan@gmail.com
1
دانشجوی دوره دکتری مدیریت ترافیک دانشگاه علوم انتظامی امین
امروزه یکی از مشکلات و معضلات زندگی شهری، ازدحام ترافیک و سختی رفت و آمد در سطح شهرها به ویژه کلانشهرها می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت تقاضای سفر به عنوان یک سیاست برای نیل به حمل و نقل پایدار و کاهش مشکلات تراکم ترافیک از طریق جهتدهی به تقاضای سفر به جای افزایش امکانات حمل و نقل در راستای پایداری شهری میباشد. روشهای مدیریت تقاضای سفر به عنوان سیاستی موثر در بهبود عملکرد و افزایش سطح سرویسدهیِ سیستمهای حمل و نقل به کار گرفته میشوند. در این پژوهش با بررسی راهکارهای مختلفِ مدیریت تقاضای سفر، میزان تاثیرگذاری هر راهکار برای کلانشهر تهران بررسی شده است تا نقش استراتژیهای مدیریت تقاضای سفر در غلبه بر برخی از چالشهای شایع سیستمهای مدیریت ترافیک و دستیابی به معیارهای شهر پایدار در مقوله حمل و نقل در شهرهای رو به توسعه مشخص شود. این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و در سه مرحله مطالعات اسنادی، اطلاعات میدانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مبتنی بر دو روش کتابخانهای و میدانی انجام شده است. بدین منظور تعدادی از راهکارهای مدیریت تقاضای سفر بر روی مدل کلاننگر شهر تهران اجرا شده و نتایج هر راهکار و تاثیرات آنها بر روی ترافیک با توجه به تحقیقات پیشین از طریق نرمافزار مدلسازی مدیریت ترافیک مورد بررسی قرار گرفته و بطور تجمیع شده در جدولی ارائه شده است. در پایان اثر ترکیبی راهکارهای مدیریت تقاضا بر روی ترافیک شهر تهران بررسی شده است. نتیجه مطالعه نشان داد با اجرای راهکارهای کوتاه و میانمدت مدیریت تقاضا میتوان کاهش 10 درصدی در تقاضای سفر را محقق نمود.
Today, one of the problems of urban life is traffic congestion in cities, and especially in metropolises. The present study aimed to investigate the role of travel demand management as a policy for sustainable transport and reduce traffic congestion problems by directing demand for travel rather than increasing transportation facilities in line with urban sustainability. In this research, by surveying the different methods of travel demand management, the level of effectiveness of each method on the Tehran is studied so that the role of the travel demand management strategies in overcoming some prevalent challenges of traffic management and reaching the criteria of sustainable city in the term of transportation in the developing country will be characterized.This study was performed in three steps; documentary studies, field research and analysing the information by library and field methods. Some of the demand management strategies were tested on Tehran, and the result of each strategy and the influence of them on traffic considering the previous studies were analysed by the EMME2 software. At the end, the collective influence of demand management strategies in Tehran was analysed.
https://www.qjmst.ir/article_32660_a2cb2c561c2907f50bfd9b50fcb49961.pdf
مدیریت تقاضای سفر
ساعات اوج تراکم ترافیک
روانسازی ترافیک
مدیریت حمل و نقل
Travel demand management
Peak time of traffic congestion
Transportation management
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2018-02-20
13
42
113
139
32661
Research/Original/Regular Article
نقش خطای بصری در سوانح هوایی نهاجا در دهه 80 و ارائه راهکارهای پیشگیررانه
The Role of Visual Illusion in IRIAF Air Accident/ Incident in 2000 s and Solutions to Prevent Them
محمد رضا محمدی تودشکی
mrmt720@yahoo.com
1
پژوهشکر پژوهشکده عالی جنگ، دافوس آجا، تهران، ایران
هواپیما به جزء لاینفکی از دنیای امروز تبدیل شده است. کنترلکننده این جسم پرنده، انسانی است که آموزش هوانوردی را دیده است و بهعنوان خلبان هدایت آن را به عهده دارد؛ اما آیا انسان برای زیست در آن فضا آفریدهشده است و توانایی بصری و پردازش مغز او میتواند امکان پردازش تمام تصاویر و اطلاعات را داشته باشد. در این مقاله سعی شده است تا به برخی از نقاط ضعف سامانه بصری از دیدگاه فیزیولوژیکی و روانشناسی انسان بپردازد و ساختار موجود در نشاندهندههای هواپیماهای نهاجا موردبررسی قرارگرفته و درنهایت راهکاری در خصوص کاهش خطای بصری ارائه گردد. بامطالعه منابع علمی مختلف و بررسی پرونده سوانح هوایی؛ در جامعه آماری خلبانانی که دچار سانحه هوایی گردیدهاند، خطای بصری بررسیشده و درنهایت با توجه به تجزیهوتحلیل و نتایج حاصله از آن این نتیجه حاصل گردید که بهمنظور کاهش خطای بصری، ضمن بهروزرسانی سامانههای هشداردهنده هواپیماها، کادر پروازی با فیزیولوژی سامانه بصری آشنا شده و استفاده از سامانههای آموزشی مربوطه نسبت به کاهش خطای ادراکی خود کوشا باشند تا بتوانند خود را با محیط غیرمتعارف پرواز هماهنگ سازند تا سوانحی که علت آن خطای بصری است کاهش یابد.
Today, airplanes have become indispensable parts of our lives. They are controlled by the pilots trained in aviation field. But the question is whether physiology of human being is capable of adjusting his visual ability and brain capacity to process the images and information necessary to survive in the air. In this paper, we have tried to address some of the weaknesses of human visual system from a physiological and psychological point of view, and ultimately, to find a solution to reduce visual illusion. Studying various scientific resources and interviews with experts involved in the field of air accidents; visual illusion in the statistical population of the pilots who have experienced an air accident, was investigated. Final analysis of the results of this research indicated that to reduce the risk of visual illusion, a good deal of knowledge about the physiology of human visual system as well as the related training systems designed to reduce the cognitive illusions is required on the part of the air crew, so that they can adjust themselves to the flight unconventional environment and hopefully the air accidents caused by the visual illusions are minimized.
https://www.qjmst.ir/article_32661_ea08d8e3b488c336941155369f1d5573.pdf
خطای بصری
سوانح هوایی
نهاجا
پیشگیری
Visual illusion
Air accident/ incidents
IRIAF
prevention
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2018-02-20
13
42
141
167
32662
Research/Original/Regular Article
عملکرد هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات بیت المقدس
The Function of I.R.I.A.A in Opration Beit-Ol-Moqaddas
حسن نوروزی
hassannorouzi92@gmail.com
1
احمدمهدی جمالی
ahmadmehdi1446@gmail.com
2
حمید حسنپور
hhassanpour@hotmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
به اعتقاد کارشناسان نظامی، عملیات بیتالمقدس بزرگترین و موفقترین عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول ۸ سال جنگ تحمیلی بوده است. به این دلیل که منجر به دستاوردهای بزرگ تاکتیکی شد، توانست در سال دوم جنگ، کفة ترازو را به نفع ایران برگرداند. نام هوانیروز آجا با اکثریت عملیاتهای انجامگرفته در طول هشت سال دفاع مقدس بهویژه عملیات بیتالمقدس عجین گشته است. عملکرد مؤثر هوانیروز در هشت سال دفاع مقدس با جانفشانی خلبانان و پرسنل فنی این یگان در روزهای ابتدایی جنگ آغاز و با یکی از فتوحات بزرگ جنگ که همان عملیات بیتالمقدس است ادامه یافت. سوال اصلی این مقاله، چگونگی عملکرد هوانیروز (در راستای هلیبرن، تخلیه مجروحین و پشتیبانی آتش) در عملیات بیتالمقدس میباشد. جامعه آماری شامل کارکنان هوانیروز اعم از فرماندهان، خلبانان، کارکنان فنی که در عملیات بیتالمقدس شرکت داشتهاند میباشد. روش تحقیق، توصیفی- کیفی با رویکرد تحلیل اطلاعات کمی- کیفی (آمیخته) میباشد. دادههای اطلاعاتی به روشهای میدانی و کتابخانهای و با ابزارهای مصاحبه، پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آمارهای ﺗوصیفی و استنباطی مورد تجزیه وﺗحلیل قرارگرفته است. یافتههای مقاله مؤید آن است که عملکرد هوانیروز آجا تأثیر به سزایی در پیروزی عملیات بیتالمقدس داشته است؛ بنابراین پیشنهاد گردیده است: مرکز آموزش هوانیروز با توجه به شناخت دقیق مأموریتهای ذاتی هوانیروز برای آموزش دانشجویان در تایپهای مختلف خلبانی بهطور دقیق اقدام نماید.
ABSTRACT According to military experts, Operation Beit-ol-Moqaddas was the largest and most successful operation of the Islamic Republic of Iran's armed forces during the eight years of the imposed war. Because it led to great tactical achievements, it was able to win the balance in favor of Iran in the second year of the war. The name of the army aviation is associated with a majority of operations carried out during the eight years of the holy defense, especially the operations of Beit-ol-Moqaddas. The effective operation of army aviation in eight years of holy defense was initiated by the pilots and technical personnel of this unit in the early days of the war and continued with one of the great conquests of the war, which was the operation of Beit-ol-Moqaddas. The main question of this article is how the army aviation performance (in the direction of heliborne, evacuation of injured and fire support) in Operation Beit-ol-Moqaddas. The statistical population includes, commanders, pilots and technical staff involved in the operations of the Beit-ol-Moqaddas. the research method, the descriptive-qualitative method with the quantitative-qualitative information analysis (mixed). Data were collected by field and library methods and by interviewing tools, a questionnaire was collected and analyzed using descriptive and inferential statistics. The findings of the article confirm that the army aviation performance has had a significant impact on the victory of the Operation Beit-ol-Moqaddas. Therefore, it is suggested that the army aviation Training Center be conducted accurately to train students in various pilot types.
https://www.qjmst.ir/article_32662_c7eb9581bb083a4851e21a6ee5fa6f9e.pdf
عملیات بیت المقدس
هلی برن
تخلیه مجروح
پشتیبانی آتش
Operation Beit-ol-Moqaddas
Heliborne
Evacuation of the wounded
Fire Support
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2018-02-20
13
42
169
184
32718
Research/Original/Regular Article
بررسی تأثیر تمرینات آمادگی جسمانی بر ارتقاء عملکرد تیراندازی کارکنان نظامی (مورد مطالعه: یکی از یگانهای تکاور نیروی زمینی ارتش)
The Effect of Physical Fitness Exercises on Improving the Shooting Performance of Military Personnel (Case Study: One of the Army Ranger units)
حکمت احسان بخش
ehsanbakhshh@yahoo.com
1
مدرس/ دانشگاه
یکی از اصلیترین بخشهای آموزش نظامیان تمرینهای تیراندازی میباشد. درحال حاضر اطلاع دقیقی از میزان اثرگذاری برنامههای تمرینی مورد استفاده بر دقت تیراندازی تکاوران وجود ندارد. به همین دلیل مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر 6 هفته تمرین آمادگیجسمانی، بر نتایج تیراندازی تکاوران طراحی و اجرا شد. در این مطالعه 40 سرباز سالم به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) تقسیم شدند و در دو مرحلهی پیش و پس آزمون مورد مقایسه قرار گرفتند. گروه آزمایش بهمدت 6 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه به مدت 50 دقیقه به فعالیتهای ورزشی منتخب پرداختند. دادهها با استفاده ازنرمافزارSpss و روش آماری تی در گروههای همبسته و مستقل در سطح معنیداری 05/0 P < آزمایش شدند. تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از دو وضعیت تیراندازی (ایستاده و درازکش) نشان داد که اعمال متغیر مستقل اثر مثبت و معنیداری در سطح احتمال (05/0P <) بر دقت در تیراندازی داشته است. بهعبارت دیگر دقت در تیراندازی پس از اعمال متغیر مستقل (6 هفته تمرینات آمادگی جسمانی) بهتر و دقیقتر است. این نتیجه هنگامی که افراد در وضعیت ایستاده تیراندازی میکردند نیز بدست آمد و در وضعیت درازکش نیز اعمال متغیر مستقل نتیجه مثبتی بر دقت در تیراندازی داشته است و میزان اثر آن از نظر آماری و در سطح احتمال (05/0P <) معنیدار بوده است. در نتیجه برنامهی تمرینات ورزشی منتخب آمادگیجسمانی منجر به بهبود نتایج تیراندازی در دو وضعیت ایستاده و درازکش در تکاوران شد.
One of the most important parts of military training is shooting. There is currently no detailed information on the effectiveness of the training programs used for shooting accuracy. Therefore, the present study was designed and implemented to determine the effect of 6 weeks of physical fitness training on shooting results. 40 healthy soldiers were randomly divided into experimental (20) and control (20) groups and compared in both pre and post test.The experimental group was selected for sporting activities for 6 weeks, 3 sessions each week and 50 minutes each session. Data were analyzed using SPSS software and t-test in independent and correlated groups at a significant level of P <0.05. Analysis of the results showed that applying the independent variable had a positive and significant effect (P <0.05) 0 P). In other words, the accuracy in shooting after applying an independent variable (6 weeks of fitness training) was better and more accurate. This result was also obtained when people were shooting in a standing position and in liner condition; the application of an independent variable had a positive effect on the accuracy of shooting and its effect was statistically significant at the probability level (P <0.05).
https://www.qjmst.ir/article_32718_ae3a52cbc5cd68ac71c9fdf5c8651a8f.pdf
مهارت های حرکتی
آمادگی جسمانی
تیراندازی
تکاور
Motor skills
physical fitness
shooting
Ranger