per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2014-09-01
10
28
5
28
22397
تبیین رابطه مدیریت دانش و چابکسازی یگانهای آجا
Identifying between knowledge management and agility of units in Aja
شهریار سیمچی
shahryarsimchi@yahoo.com
1
- کارشناس ارشد مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
دانش موجب افزایش بهرهوری در سازمان و خروج آن از رکود و رخوت است و چابکسازی در سطح سازمان یکی از پایههای افزایش بهرهوری مدیریت دانش است. چابکی سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای قدرتمند شناخته میشود که لازمۀ محیطهایی با عدم قطعیت و یا تغییرات زیاد را داراست .از آنجا که کارکنان، دانش و مهارت آنان سرمایه اصلی هر سازمان محسوب میشود، میتوان انتظار داشت که فراهم آوردن بستر مناسب جهت فعالیتهای مدیریت دانش در شکست یا موفقیت سازمان چابک نقش بهسزایی دارد. در این مقاله، شکلی از همگرایی این دو از این نظر که ابعاد آنها قویاً با یکدیگر ارتباط نزدیکی خواهند داشت، مورد ارزیابی و استدلال قرار گرفته تا بیان گردد عناصر، ابعاد و فرایندهای مدیریت دانش در چابکسازی یگانهای آجا موثر است. یکی از یگانهای آجا بهعنوان نمونه انتخاب و مطالعه شد همچنین وضعیت چابکی و مدیریت دانش در آنها (با کمک پرسشنامه) مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری 120 نفر و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 60 نفر تعیین گردید. بررسی و تجزیه و تحلیل حاصل از دستاوردهای این مقاله حاکی از وجود ارتباط میان ابعاد و مولفههای پیادهسازی مدیریت دانش با ابعاد و مولفههای چابکسازی یگانها میباشد.
Knowledge as the most important aspect of any organization increases its productivity and helps it get rid of depression and depletion. One of the foundations of knowledge management to improve productivity is agility in the organization. One of the most powerful tools known as an agile organization is ability to respond to changes in environments with uncertainty. Since employees and their knowledge and skills are the key asset of any organization, it can be expected that providing a framework for knowledge management activities has an important role in the failure or success of an organization. In this paper, a form of the integration of the two dimensions is shown to be closely connected. The argument is evaluated and used to express the elements of knowledge management processes and agility of Army units effectively. The population of sample is 120 individuals and 60 individuals were determined using Cochran formula. Review and analysis of the results show high correlation and effectiveness exist between the dimensions and elements of the implementing knowledge management and agility of army units.
https://www.qjmst.ir/article_22397_b869d177ba67d73916f01754775db2ef.pdf
چابک سازی
مدیریت دانش
اطلاعات نظامی. همکاری متقابل
Agility
knowledge management
mutual collaboration
Intelligence
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2014-09-01
10
28
29
46
22398
شناسایی و بررسی عوامل کلیدی موفقیت در استقرار مدیریت دانش در صنعت هوانوردی
Identifying and assessing the key success factors of knowledge management in Aviation Industry
محمد موسی خانی
mosakhani@ut.ac.ir
1
عبدالله وثوقی نیری
a.vosoughi@yahoo.com
2
- دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
- دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دانش به عنوان مهمترین وظیفه سازمان برای مدیریت و استفاده از منابع حیاتی و همچنین به عنوان رویکردی نوین برای بهرهبرداری و توسعه داراییهای غیرملموس سازمان معرفی میشود که اجرای موفق آن در سازمان مستلزم فراهمسازی بسترهای فکری، مهارتی و علمی خاص است. هر سازمانی عوامل کلیدی خاص خود را جهت استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش دارد. دغدغه سازمانها این است که این عوامل را شناسایی و به آنها توجه کنند تا در موفقیت مدیریت دانش پیش قدم باشند. این تحقیق از لحاظ طبقهبندی بر مبنای هدف یک تحقیق کاربردی و از جنبه زمانی، مقطعی و از لحاظ طبقهبندی بر حسب روش یک تحقیق پیمایشی است که به شناشایی و بررسی عوامل کلیدی موفقیت در استقرار مدیریت دانش در صنعت هوانوردی میپردازد. نتایج تحقیق نشان داد که 6 عامل توانمندسازی کارکنان، ساختار دانش، فرهنگ حمایتی، درگیر شدن کارکنان، زیرساخت سیستمهای اطلاعاتی، و الگوبرداری عوامل بحرانی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت مورد بررسی بشمار میروند که برای استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش مستلزم توجه به آنها است.
Knowledge Management is introduced as the most important task of organizations to manage and use this vital source and also as an approach to operate and develop intangible assets.Successful implementation of Knowledge Management in organizations requires providing special intellectual, ingenuity and scientific contexts. In most studies that have examined critical success factors of knowledge management, some general factors as key success factors of Knowledge Management are presented. However, each organization has its key factors.This research, in terms of classification based on objective, is an applied research and in terms of classification based on time, place and approach is a survey research. This aims to identify and assess the key success factors of knowledge management in the aviation industry.The results showed that six factors are the critical success factors in the implementation of knowledge management in investigated research: staff Empowerment, knowledge structure, supportive culture, involvement of employees, infrastructure of information systems, and standards.
https://www.qjmst.ir/article_22398_79da74fb2f5630d09db05274770187d7.pdf
مدیریت دانش
استقرار مدیریت دانش
صنعت هوانوردی
توانمندسازی کارکنان
knowledge management
key factors in establishing KM
aviation industry
staff empowerment
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2014-09-01
10
28
47
74
22399
تبیین نقش جنگ سایبری در جنگهای آینده
Identifying the role of cyber war in future conflicts
ایرج بختیاری
eraj_baktiar@yahoo.com
1
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
روند رو به رشد تحول و پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات و کاربرد گسترده آن در عرصه فضای مجازی و استفاده از ابزار و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط، بر روشها و فنون نبردها تاثیر داشته و شکل جدیدی از جنگ را پدید آورده است. الزام نیروهای مسلح کشورها بهره برداری از آخرین دستاوردهای فناوری را امری حیاتی نموده است از این رو شناخت صحیح و ورود به موقع در عرصه های نوین دفاعی همواره یکی از دغدغه های طراحان و بازیگران حوزه راهبرد و دفاع میباشد. در این مقاله الگوهای کشورهای صاحب فناوری در فضای مجازی بین تجهیزات ارتباطی ، مخابراتی، شبکههای رایانه ای و سیستم مبتنی بر رایانه مورد مطالعه قرار گرفته و فضای سایبر و و فرصتها و تهدیدهای آن در جنگ آینده بررسی شده است نتیجه مقاله حاکی از این است که جنگ سایبری به اندازه کنشهای عینی میادین نبرد جدی است . در این راستا اقدامن لازم برای کاهش نسبی آسیب پذیری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در برابر حملات سایبری پیشنهاد میشود
Increasing development in information technology and its extensive use in cyber space, along with hardware and software have caused the techniques and methods of war to change greatly. Hence, taking advantages of recent developments in technology is necessary for IRIA. Exact recognition and in time introduction of new defensive measures are of main concern for strategists and players of defense and strategy field. This article aims to study the new patterns of war which the countries with technological power fully pursue in the cyber space and among communication, network and other systems related to computer.The article tries to study cyberspace briefly and analyze its opportunities and threats in a future war. The results show that the threat of cyber war is as serious as that of normal war. Some measures have been introduced to reduce the relative vulnerability of IRIA against cyber attacks.
https://www.qjmst.ir/article_22399_91a5ee4d01310922aa11d794ac20e945.pdf
جنگ سایبر
اطلاعات
ارتباطات رایانهای
شبکه
Cyber war
Intelligence
computer communication
Network
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2014-09-01
10
28
75
92
22400
تبیین رابطه توانمندسازی روانشناختی کارکنان باقابلیت بلوغ سازمانی مطالعه موردی؛ گروه 55 توپخانه اصفهان
Identifing the relationship between psychological empowerment and people capability of organizational maturity in Isfahan 55 field Artillery Group
فرزاد فانی
farza.fani@qjmst.ir
1
احمد محمدی
ahmadmohammadi1217@gmail.com
2
- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
- کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
هدف کلی تحقیق حاضر تبیین رابطه توانمندسازی روانشناختی کارکنان رسمی باقابلیت بلوغ سازمانی آنان در پادگان گروه 55 توپخانه اصفهان میباشد. برای این منظور توانمندسازی روانشناختی بر اساس نظریه وتن و کمرون در 5 بٌعد احساس شایستگی، احساس خودمختاری، احساس مؤثر بودن،احساس معنیدار بودن و احساس اعتماد بررسیشده و قابلیت بلوغ سازمانی بر اساس الگوی بلوغ سازمانی کورتیس در4 بٌعد بلوغ عاطفی، بلوغ عقلی، بلوغ حرفهای و بلوغ اجتماعی بررسی شد. این تحقیق یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی دارد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان رسمی پادگان گروه 55 توپخانه اصفهان تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 172 نفر برآورد گردید و به روش نمونهگیری تصادفی انتخابشدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای است که با توجه به تعریف عملیاتی توانمندسازی روانشناختی وتن و کمرون و تعریف عملیاتی بلوغ سازمانی کورتیس تنظیم گردیده و پس از سنجش روایی و پایایی استفاده شد. پرسشنامهها جمعآوری و اطلاعات حاصل جمعبندی شد و با استفاده از روشهای آمار توصیفی، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل بیانگر آن است که بین توانمندسازی روانشناختی کارکنان باقابلیت بلوغ سازمانی آنان در پادگان گروه 55 توپخانه اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد.
The overall goal of this research is to explain the relationship between psychological empowerment of employees and capability of organizational maturity in Isfahan 55 field Artillery Group. For this purpose, according to Weton& Cameron theory, psychological empowerment was examined in five dimensions: sense of competence, sense of self determination, sense of impact, sense of significance and sense of trust. Also, Capability of organizational maturity based on Kortis organizational maturity model was examined in four dimensions; emotional maturity, rational maturity, professional maturity and social maturity. This study has a main hypothesis and four sub-hypotheses. The research population is from Isfahan 55 field Artillery Group. Sample of 172 people was estimated using Cochran formula and were chosen randomly. Data collection is a questionnaire that is based on Weton and Kameron’s definition of psychological empowerment and Kortis definition of organizational maturity. After gathering, summarizing and classifying data, it was analyzed by descriptive statistics method. The results revealed a meaningful relationship between psychological empowerment of employees and organizational maturity there.
https://www.qjmst.ir/article_22400_eb5e72718a2c3b1afcd48b8fcea45cc4.pdf
توانمندسازی
بلوغ سازمانی
نواحی فرایندی
سطوح بلوغ
empowerment
organizational maturity
process areas
maturity levels
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2014-09-01
10
28
93
110
22401
نیروی دریایی شبکهمحور، راهبرد انتقال برای افزایش قابلیتهای عملیاتی
Naval force network centric, strategy of transition for increasing operational capabilities
پرویز سلیمی پناه
khsalman1978@gmail.com
1
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
پیشرفت و توسعه فناوری در سلاحها و حساسههای نصبشده بر روی سکوهای (یگانهای شناور و پروازی) نیروهای دریایی، روزبهروز شرایط جدیدی را در دریا ایجاد میکند. قدرت کشف حساسهها، افزایش برد سلاحها و ماندگاری سکوهای پرتاب آنها در دریا باعثگردیدهاست امکانات بکار گرفتهشده در عملیاتهای دریایی در سطح و زیرسطح دریاها گسترش وسیعی داشته باشند. ازاینرو، امروزه شاهد گسترش صحنه نبرد در دریا بوده و بالطبع فرماندهان عملیاتی با شرایط خاص و پیچیدهای برای کسب و ارائه تصویر عملیاتی مواجهاند که در صورت عدم تبادل بهموقع و دقیق اطلاعات نیروهای خودی، دشمن و منطقهعملیات بین یگانهای عملکننده، موفقیت در عملیات و رسیدن به اهداف مأموریت با چالشهای بزرگ روبرو خواهد شد. با توجه به این موارد، این مقاله بر آن است راهبردهای شبکهمحور شدن و استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و شبکهای را برای افزایش قابلیتهای عملیاتی نیروی دریایی بررسی نماید.
Developing and advancing of technology in weapons and sensors on naval platforms are creating new situation at sea. Sensor’s Ability of detection, promoting of weapon’s range and endurance of their platforms at sea cases assets applied in naval operations deploy on surface and subsurface very much. Therefore, we have seen battlefield has extended at sea today and this extension makes special and complex condition for acquisition and presentation of an operational picture by operational commanders that if information of friendly forces, enemy and battlefield don’t exchange timely between operating units, operation and mission cannot be successful. As for these cases, this essay is trying to assess what strategy must be adapted by naval force to be network centric and increase its operational capability networked and informational technology.
https://www.qjmst.ir/article_22401_3b02752806714db27788be1527e2a290.pdf
عملیات شبکهمحور
انتقال
فناوریاطلاعات
نیروی دریایی
network centric operation
Transition
Information technology
naval force
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2014-09-01
10
28
111
136
22402
سیاستگذاری دفاعی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) با بهره-گیری از اندیشه نظامی مقام معظم رهبری
Defense Policy-making of Khatam - ol - Anbia (pbuh) Air Defense Headquarters considering the military thought of the Supreme Leader
علی ایمانی
setvatimani@gmail.com
1
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
پژوهش حاضر متمرکز بر موضوعی است که "سیاستگذاری دفاعی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) با بهرهگیری از اندیشه نظامی مقام معظم رهبری"را تبیین مینماید.این پژوهش از نظر نوع، کاربردی است که تجزیه تحلیل آن به روش کیفی و تحلیلی (با تکیهبر تحقیق میدانی) انجامشده است. پشتیبانیهای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، نقش اساسی در سیاستگذاری دفاعی قرارگاه پدافند هوایی آجا ایفا نموده است که هدف از این تحقیق تبیین سیاستگذاری دفاعی این سازمان نظامی دفاعی با ابتناء بر اندیشه نظامی معظمله میباشد. قرارگاه پدافند هوایی مادامی در مأموریت محوله توفیق دارد که سیاستگذاری معقول و اثربخشی در عرصههای مدیریت منابع انسانی، بکارگیری فناوریهای نوین نظامی، افزایش توان نظامی و تدوین رهنامهای فراگیر و مؤثر قدرت پدافند هوایی داشته باشد. به نظر میرسد اثربخشی قدرت پدافند هوایی مرهون توسعه متوازن مؤلفههای قدرت در این حوزه است.آنچه در این راستا بهعنوان مسئله تحقیق مطرح میگردد این است که فرامین، رهنمودها و تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا در سیاستگذاری دفاعی در عرصههای (نیروی انسانی و مدیریت آن، فناوری نظامی و توان تجهیزاتی و رهنامه نظامی قرارگاه پدافند هوایی آجا) چگونه مؤثر بوده است در پایان سیاستهایاجراییوکاربردی در سه حوزه نیروی انسانی،تجهیزات و توان رزمی و همچنین رهنامه نظامی قرارگاه ارائه گردیده است.
This paper focuses on the subject expressed by Defense Policy-making of Khatamolanbia (pbuh) Air Defense Headquarters considering the military thought of the Supreme Leader. This is an applied research because the objective is positional and specified for the executive policy-making of the Air Defense Headquarters in the present conditions. Also, the analysis is qualitative-analytical.The supports of the Supreme Leader and the Armed Forces General Commander have played a fundamental role in the defense policy-making of the Air Defense Headquarters and the aim of this research is to explanation of the defense policy-making of this defensive organization based on the military thought of His Eminence. The Air Defense Headquarters will be able to accomplish its mission as long as it enjoys rational and effective policy-making in human resource management, modern military technology, increasing military power and formulation of a comprehensive and effective doctrine in air defense power.It seems that the effectiveness of the air defense power depends on the balanced development of the power standards in this field. What has been introduced as the research problem in this research is how effective the commands and guidance of the Supreme Leader are in the defense policy-making (HRM, military technology, technological power and military doctrine of the Air Defense Headquarter)Finally executive and applicatory policies in three areas of manpower, equipments and combat power and military doctrine are offered.
https://www.qjmst.ir/article_22402_96e4a60e80c010e32eaacaeef4f0272a.pdf
قرارگاه پدافند هوایی
مقام معظم رهبری
سیاستگذاری دفاعی
Air Defense Headquarters
Ayatollah Khamenei
General Commander of the Armed Forces
Defense policy-making
per
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علوم و فنون نظامی
2008-191X
2676-4520
2014-09-01
10
28
137
152
22403
بررسی رابطه سبک یادگیری با انگیزه پیشرفت تحصیلی در مرکز آموزش پشتیبانی نزاجا
Evaluation of learning and its relationship with educational achievement motivation and demographic factors in Student Center of martyr Amani Army
وحید مرادی
v.morady445@yahoo.com
1
مسلم احمدی
mos.ah@qjmst.ir
2
- کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی
- عضو هیات علمی دانشگاه افسری امام علی(ع)
این پژوهش با هدف تعیین سبک یادگیری و بررسی رابطه آن با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان در مرکز آموزش پشتیبانی شهید امانی نزاجا انجام شده است. در ادامه رابطه مؤلفههای جمعیتشناختی (تحصیلات، سن و سابقه خدمت) با سبک یادگیری دانشجویان مرکز آموزش شهید امانی نزاجا سنجیده میشود. روش تحقیق از نوع همبستگی در سطح اطمینان 95/0 است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دورههای عالی، مقدماتی و تخصصی ثانویه در رستههای مختلف میباشند، با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه پژوهش تعداد 262 نفر برآورد گردید که از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب، پرسشنامه انگیزة پیشرفت تحصیلی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفایکرونباخ 809/0 برآورد شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون بهرهگیری شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که سبک یادگیری غالب در بین دانشجویان مرکز آموزش پشتیبانی شهید امانی نزاجا سبک جذبکننده میباشد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین سبک یادگیری با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان و همچنین بین سبک یادگیری با سن و سابقه خدمت دانشجویان مرکز آموزش پشتیبانی نزاجا رابطه معناداری وجود ندارد و مقدار معنا داری آن به ترتیب برابر با 221/0 ، 068/0 و 949/0 است. ولی بین سبک یادگیری و مقطع تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار معکوس وجود دارد و مقدار معناداری آن برابر با 205/0- است
This study aimed to determine the learning style and study its relationship with the motivation of students' progress in learning center support martyr Trust Nzaja done.In relation to demographic variables (education, age and years of service) with their students' education center martyr Trust Nzaja measured. The method of correlation confidence level is 0/95. The study includes the student, tertiary, primary and secondary specialized in different fields are the number 820,Using Cochran formula sample of 262 people were estimated to have been selected by simple random sampling method. Two questionnaires were used to collect data:1. Kolb Learning Style Questionnaire: This questionnaire consists of 12 questions and answers of instruction, content validity and reliability of the tools used by Kolb and other researchers studied Ast.2- academic achievement motivation questionnaire:The questionnaire consists of 20 questions based on the Likert scale 11 measures of academic achievement motivation.Reliability was estimated using Cronbach's alpha 0/908 and for analyzing the data, the Pearson correlation was used.The results show that the dominant learning style of the student martyr Support Training Centre Trust Nzaja style is absorbing.And a significant amount of the order of 0/221, 0/068 and 0/949 is. But MnaDar inverse relationship between learning style and level of education, there are significant amounts equal to -0/205 is.
https://www.qjmst.ir/article_22403_fe2f096ac78f43473066c5af1be5acd9.pdf
سبک یادگیری
انگیزه
پیشرفت تحصیلی
مرکز آموزش پشتیبانی نزاجا
learning
Motivation
academic achievement