@article { author = {Mansouri, Abbasali}, title = {Soft War}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {4}, number = {9}, pages = {1-7}, year = {2007}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جنگ نَرم}, abstract_fa = {در پی مقاله جنگ نامتقارن از نگاهی دیگر در فصلنامه علوم و فنون نظامی سوالاتی مطرح شد که لازم است راجع به بعضی از آنها در قالب این مقاله پرداخته شود. در مقاله فوق اشاره شد که اصطلاح جنگ نامتقارن اصطلاحی است که زائیده تفکرات  نیروهای اطلاعاتی و به منظور جنگ روانی و اتلاف نیروهای فکری است و لذا این جنگ صرفاً یک جعل اصطلاح است و در مجموعه کتب و یا مقالاتی که در این رابطه نوشته شده به مطالب جدیدی برخورد نمی‌شود.عدم درک صحیح از نوع و چگونگی عملکرد آمریکا در عراق این سوء تفاهم را به وجود آورده که عملیات نظامی صورت گرفته در عراق به گونه‌ای بوده که شکل جنگ جدیدی از آن استنباط می‌شود که باید آنرا جنگ نامتقارن نامید.اگر شکل عملکرد آمریکا در عراق تجزیه و تحلیل شود این مغلطه عملیاتی مرتفع می‌گردد.این سوال مهمی است که باید جواب آنرا یافت. آیا آمریکا در عراق عملیات نظامی به معنای درگیری یگان با یگان انجام داد؟ آیا گسترش نیروهای طرفین در این جنگ شکل گرفت و اصول حاکم بر جنگها در این عملیات جاری شد؟  اگر گسترش نیروهای عراقی روبروی واحدهای عملیاتی آمریکا صورت گرفت این ترکیب و گسترش نیرو و تغییرات مداوم که در اثر فشارهای نیروهای مقابل صورت گرفته بطور روزانه چگونه بود ؟ آمریکا کدام یک از تاکتیک های رخنه ای، احاطه ای و ... را بکار برد و حاصل این تاکتیک چه میزان کشته و یا اسیر عراقی بود ؟ اگر بتوانیم به سوالات فوق جواب دهیم بدان معناست که عملیات صورت گرفته مشابه و مطابق تاکتیکهایی است که در دانشکده‌های فرماندهی و ستاد ارتشهای جهان تدریس می‌شود و عنوان جنگ نامتقارن یک اصطلاح جعلی است و اگر نتوان پاسخ آنرا یافت، سوال دیگری مطرح است و آن اینکه آیا اشغال نظامی در پی عملیات رزمی انجام شد و یا اساساً بدون اینکه عملیات رزمی صورت گیرد اشغال انجام شده است ؟ آنچه در اخبار و وسایل ارتباط جمعی مشاهده شد یک سناریوی عملیات رزمی بود. نه یک عملیات رزمی به معنای واقعی آن. آنچه این احتمال را قوت می‌بخشد عدم انجام مقابله در نقاط حساس نظامی و عدم مقاومت در اشغال بغداد بود که کاملا و بطور زنده از شبکه‌های تلویزیونی جهان پخش شد.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.qjmst.ir/article_27060.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_27060_d3090ef9b142e593b282b3ad013a6576.pdf} } @article { author = {Tavakol, Akbar}, title = {Fire and maneuver}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {4}, number = {9}, pages = {8-22}, year = {2007}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آتش و مانور}, abstract_fa = {آتش و مانور همواره از مهم‌ترین عناصر توان رزمی بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای در استراتژی هدایت نبرد داشته‌اند. در گذشته‌های بسیار دور، عنصر آتش را تفنگ‌های فتیله‌ای و سپس تفنگ‌های چخماقی وعنصر مانور را یگان‌های پیاده و سوار اسبی تشکیل می‌دادند. درقرن نوزدهم  عملیات با آتش مسلسل‌ها و توپخانه سبک پشتیبانی می‌گردید اما همچنان تاکتیک تغییر چندانی ننموده بود. در نیمه اول قرن بیستم اختراع تانک منجر به ابداع تاکتیک پدافند متحرک با پشتیبانی آتش انبوه گردید که تا مدت‌ها، مفاهیم تاکتیکی آفند و پدافند در ارتش‌ها از آن نشأت می‌گرفت. در واپسین سال‌های قرن بیستم پیشرفت‌های شگرفی در زمینه سلاح‌های کالیبر کوچک، مهمات و سلاح‌های هوشمند، موشک‌های سطح به سطح، سیستم موقعیت یاب جهانی، تصاویر ماهواره‌ای، فناوری هلیکوپتر و هواپیماهای جنگی نظیر استیلث پدید آمد که بالقوه مانور را موخر بر آتش نمود. جنگ کوزوو، جنگ اول خلیج فارس، عملیات تجاوز امریکا به افغانستان و عراق نمونه‌های اخیری هستند که در آن‌ها عنصر آتش عملیات نیروهای مانوری را تسهیل و عنصر مانور را به یک جابجایی ساده نیروها برای اشغال اهداف از پیش خنثی شده تبدیل نموده است.  فضای جنگ آینده بی شک بسیار مرگ بار، غیرخطی، سیال و غیرایستا خواهد بود. به دلیل مرگباری بیش از اندازه سلاح‌های پشتیبانی آتش، یگان‌ها برای حفظ موجودیت خود نیازمند تفرقه شدیدتر و تحرک بیشتر می‌باشند. موقعیت‌های پیروزی در چنین محیطی سریع الزوال بوده و به دست آوردن و حفظ کنترل میدان نبرد بسیار مشکل خواهد بود. ایجاد و توسعه شرایط مطلوب تنها از طریق افزایش تحرک و قدرت آتش یگان‌هایی با اندازه کوچک‌تر و تجهیزات پیشرفته‌تر (حتی در شرایط دشوار و نامطلوب) امکان پذیر خواهد بود. آتش و مانور دو روی یک سکه هستند لذا در عمل هیچ مانوری بدون پشتیبانی آتش امکان پذیر نبوده و هیچ آتشی بدون توسعه وضعیت از طریق گسترش مناسب نیروها (مانور) موثر نخواهد بود. انقلاب در فناوری نظامی به طور مسلم بر وضعیت ارتش‌ها در خاورمیانه تاثیر گذارده است لذا جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشور و ارتش برتر در منطقه می‌بایست با تکیه بر توانمندی‌های‌ ملی خود در راه برخورداری از فناوری‌های نوین قدم‌های اساسی برداشته و نسبت به نهادینه نمودن توانمندی‌های حاصله در سال‌های اخیر در کشور بخصوص در زمینه موشک‌ها و سلاح‌های پشتیبانی آتش همت بگمارد.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.qjmst.ir/article_27062.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_27062_2b1043abefd5df2fcd5c29f2ced2342f.pdf} } @article { author = {Moradian, Mohsen}, title = {The defects of Lancaster's equations in explaining the battle scene}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {4}, number = {9}, pages = {23-35}, year = {2007}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کاستیهای معادلات لانچستر در تبیین صحنه نبرد}, abstract_fa = {در راستای مدل سازی صحنه نبرد، لانچستر یکی از افراد موفقی است که توانست با ارائه معادلات ریاضی و اثبات قانون 3 بر 1، برای مدتهای طولانی فکر طراحان عملیات و استراتژیستهای نظامی را به خود مشغول کند. این مقاله پس از ارزیابی معادلات خطی و مربع لانچستر نشان خواهد داد که این معادلات در زمینه هایی چون: 1- نادیده گرفتن عقب نشینی و حرکات به عقب 2- مبادله زمین و زمان 3- بازدهی نزولی 4- بی توجهی به پشتیبانی هوایی نیروها ناقص بوده و نیازمند حک و اصلاح می باشند. اما از آنجا که بحث در باره این معادلات مستلزم آشنایی مقدماتی خوانندگان محترم با آنها می باشد، لذا ابتدا این معادلات به طور مختصر تشریح شده و سپس نقائصی که به نظر می رسد بر این معادلات وارد می باشند، توضیح داده شده است. یادآوری این نکته ضروری است که این مقاله در صدد ردّ قطعی معادلات لانچستر نبوده و نویسنده معتقد است معادلات مذکور با اعمال برخی اصلاحات، هنوز هم می توانند برای مدل سازی صحنه عملیات مورد استفاده قرار گیرند.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.qjmst.ir/article_27063.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_27063_8bc95522e1953a4711bff4a947a278b8.pdf} } @article { author = {Rezaei, Bahram}, title = {Information operations, superiority factor of combat power and information superiority as the art of war}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {4}, number = {9}, pages = {36-56}, year = {2007}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عملیات اطلاعاتی، عامل برتر ساز توان رزمی و برتری اطلاعاتی به عنوان هنر جنگ}, abstract_fa = {از دیر باز بشر در آرزوی تولید سلاحی بود تا بتواند او را هر چه سریعتر به مقصود که همانا نابودی دشمن است برساند . اختراع بسیاری از سلاحها او را تا حدود زیادی به این مهم رسابید ولی با اختراع سلاحهای اتمی ، مشکل دیگر یعنی کشتار بی حد و حساب موجودات زنده از طریق استفاده از این نوع سلاحها  بود که روح اکثر انسانها را آزرده می نمود.  سلاحهای هسته ای از قدرت تخریب بالایی برخوردارند،دیدگاه کلی در مورد انفجار هسته ای بصورت یک توده قارچی شکل و انفجار در سطح زمین است،چنین انفجاری اثرات مهلک و کشنده مختلفی همانند موج انفجار،گرما و تشعشعات را دارد که دامنه گسترش آنها به شدت انفجار بستگی دارد.اما اثرات انفجار هسته ای به این موارد محدود نمی شود بلکه پالس الکترومغناطیسی(EMP) از جمله عوامل و آثار مخرب دیگر این نوع انفجار است این نوع بمبها بسیار گران قیمت بوده و تولید و نگهداری آنها با مشکلات عدیدهای روبرو می باشد ولی اخیرا بشر به نوع دیگری از سلاح دست پیدا کرده که در مقایسه با بمبهای اتمی ارزانتر و نگهداری آنها بسیار آسانتر است . این سلاح در اصطلاح بمب گرافیتی نامیده می شود و هیچ یک از آثار مخرب و مهلک بمبهای اتمی را نداشته ولی کاملا قادر به از کار انداختن ماشین جنگی دشمن می باشد.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.qjmst.ir/article_27065.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_27065_e81cc3eed18c48efc94253f07861f045.pdf} } @article { author = {Izadi, Reza}, title = {Graphite bombs and EMP and HPM}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {4}, number = {9}, pages = {57-73}, year = {2007}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بمبهای گرافیتی و EMP و HPM}, abstract_fa = {از دیر باز بشر در آرزوی تولید سلاحی بود تا بتواند او را هر چه سریعتر به مقصود که همانا نابودی دشمن است برساند . اختراع بسیاری از سلاحها او را تا حدود زیادی به این مهم رسابید ولی با اختراع سلاحهای اتمی ، مشکل دیگر یعنی کشتار بی حد و حساب موجودات زنده از طریق استفاده از این نوع سلاحها  بود که روح اکثر انسانها را آزرده می نمود.  سلاحهای هسته ای از قدرت تخریب بالایی برخوردارند،دیدگاه کلی در مورد انفجار هسته ای بصورت یک توده قارچی شکل و انفجار در سطح زمین است،چنین انفجاری اثرات مهلک و کشنده مختلفی همانند موج انفجار،گرما و تشعشعات را دارد که دامنه گسترش آنها به شدت انفجار بستگی دارد.اما اثرات انفجار هسته ای به این موارد محدود نمی شود بلکه پالس الکترومغناطیسی(EMP) از جمله عوامل و آثار مخرب دیگر این نوع انفجار است این نوع بمبها بسیار گران قیمت بوده و تولید و نگهداری آنها با مشکلات عدیدهای روبرو می باشد ولی اخیرا بشر به نوع دیگری از سلاح دست پیدا کرده که در مقایسه با بمبهای اتمی ارزانتر و نگهداری آنها بسیار آسانتر است . این سلاح در اصطلاح بمب گرافیتی نامیده می شود و هیچ یک از آثار مخرب و مهلک بمبهای اتمی را نداشته ولی کاملا قادر به از کار انداختن ماشین جنگی دشمن می باشد.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.qjmst.ir/article_27066.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_27066_a4d50c77cf56759e7e6f3fb43fe877c5.pdf} } @article { author = {Pirzadfar, Ghodratollah}, title = {The Lebanese Hezbollah resistance movement and the fateful defeat of the Zionist regime in the 33rd day}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {4}, number = {9}, pages = {74-91}, year = {2007}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جنبش مقاومت حزب الله لبنان و شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی درنبرد33 روزه}, abstract_fa = {بخاطر ظهور ایفا کننده قدرتمندى به نام حزب‌الله لبنان برای اولین بار در تاریخ نبرد اعراب و اسراییل افسانه شکست ناپذیری ارتش صهیونیستی فرو ریخت و معادلات منطقه تغییر پیدا کرد. در این راستا و به بهانه حملات اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان دراین مقاله به گوشه‌هایی از اهمیت این سرزمین و همچنین نقش حزب‌الله به عنوان بازیگرى قدرتمند، از زوایای مختلف پرداخته می شود.در منطقه خاورمیانه، لبنان کشور پیچیده اى است که اقوام و طوایف با گرایشهای دینی گوناگونی می باشد. با وجود آن که  این کشور در زمره واحدهای سیاسی جهان عرب به شمار می آید. تنوع زبان ومذهب درآن به وفور مشاهده می گردد. در واقع لبنان جزیره کوچکی است که حاوی  پدیده های متضاد می باشد و همچنین میتوان فرزانگی،فضیلت وخصائل عالی انسانی را درآن دید و برعکس آن را نیز مشاهده نمود. به همین علت بسیاری از صاحب نظران موفق به بررسی دقیق اوضاع این سرزمین نشده اند. اماموقعیت خاص ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک این کشور،آن را درکانون توجه کشورهای خاورمیانه وهمچنین غرب قرارداده است وازطرفی مرز مشترک70 مایلی آن درجنوب باسرزمین های اشغالی ورویارویی های حزب الله با رژیم اشغالگر قدس،باعث شده است تا همواره تحولات این منطقه باحساسیت پیگیری شود، وبحران درلبنان تاثیربسزایی برتحولات خاورمیانه داشته باشد.                                                                                             در نهایت به علل بحران جاری از زوایای مختلف در این زمینه پرداخته می شود.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.qjmst.ir/article_27068.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_27068_1cc1ed6f016bab41740e2e8df4f9e3e6.pdf} } @article { author = {Nasiri, Ezatollah}, title = {Professional Army}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {4}, number = {9}, pages = {93-104}, year = {2007}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارتش حرفه ای}, abstract_fa = {جنگ ذاتاً شامل بی‌نظمی و عوامل ناشناخته است. اغلب پیش می‌آید که تصمیم‌گیری‌هایی که برای هدایت نیروها، یگانهای نظامی و حتی طرح ریزی کلان عملیات صورت می‌گیرد، بر پایه دکترین مشخص نبوده و شانس نقش مهمی در آن دارد. با در نظر گرفتن عوامل بالا، مهارت در نبرد اغلب با تمرین و مانور افزایش پیدا می‌کند، و بهترین تمرین تجربیات در صحنه نبرد است. امروزه در تصمیم‌گیری در جهت طراحی برای عملیات نظامی علاوه بر قوانین نظامی, باید به شرایط محیطی, عقیدتی نیز توجه داشت. بطور مثال نوع مذهب و اعتقادات مردم کشور مقابل, میزان رضایت یا نارضایتی عامه مرد و نیروهای مسلح آن کشور باید در زمان و نحوه عملیات نظامی در نظر گرفته شود. بازی جنگ ترکیبی از بازی، جنگهای گذشته و علم است. بازی جنگ مانند یک بازی شطرنج است که در آن صفحه‌ایی با چندین راه متصور، برای تعییین مسیر حرکت در پیش روی کاربران وجود دارد. یک بازی جنگ معمولاً ازنقشه، تجهیزات، واحدهای نظامی و قوانین مربوط به خود تشکیل شده است که این قوانین اجازه می‌دهند که بعضی از اعمال را انجام داده و همچنین محدودیتهایی را نیز پیش رو قرار می‌دهد. اکثر نرم‌افزارهای موجود درکشورهای صاحب قدرت نظامی در زمینه بازی جنگ به منظور مقاصد نظامی طراحی شده‌اند، ولیمقاصد دیگری از جمله آموزشی و تجاری نیز مد نظر می‌باشند. بازی جنگ طبق تعریف وزارت دفاع آمریکا شامل: "شبیه‌سازی از یک عملیات نظامی است که شامل دو یا چند نیروی مخالف است، که در آن از قوانین، داده‌ها و رویه‌هایی طراحی شده برای نمایش دادن شرایط یک زندگی واقعی یا نزدیک به واقعی استفاده می‌شود. پروژه بازی جنگ، باعث بوجود آمدن بازیهای جنگ کامپیوتری بسیاری در شاخه‌های مختلف نظامی گردید. در کشورهای قدرتمند نظامی از جمله آمریکا، از بازیهای جنگ، برای مکانیزه کردن آموزش نیروهای نظامی خود نیز استفاده می‌کنند که برای این کشورها این خود بعنوان هدف بزرگی مطرح می‌باشد. یکی از دلایل استفاده از سیستمهای بازی جنگ به هنگام رزم، امکان تحلیل و بررسی راه کارهای موجود و موفق به همراه  شبیه سازی کردن رزم آتی می‌باشد. [[i]] امروزه کشورهای قدرتمند نظامی مانند آمریکا از نرم افزار بازی جنگ برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی سناریوهای تهدیدات ممکن که ممکن است تا سال 2020 اتفاق بیافتد بهره می‌گیرند. رئیس پیشین سازمان فضایی آمریکا اینگونه اهمیت بازی جنگ را توضیح می‌دهد: "بازیهای جنگ برای بررسی مباحث سیاست واقعی که باید در مورد آنها تصمیم‌گیری صریحی اتخاذ کرد، بصورت غیر قابل انکاری مهم هستند. بطور حتم، در مقوله فضا و صنعت فضایی، بازی‌های جنگ مفهوم پیشرفته‌تری از طبیعت سیستم‌های فضایی را در بر می‌گیرند."  }, keywords_fa = {}, url = {https://www.qjmst.ir/article_27069.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_27069_1005508e0b666225cbf0be8c59137a0d.pdf} } @article { author = {Khademhosseinieh, Ahmad}, title = {Range Ballistic}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {4}, number = {9}, pages = {105-113}, year = {2007}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {موشکهای بالستیک}, abstract_fa = {     موشک بالستیک به سببب ویژگیهای خواصی که در طراحی آنها لحاظ باعث ایجاد توانمندی قابل ملاحظه‌ای در قدرت نظامی کشورهای دارنده این موشکها گردیده و به عنوان فاکتوری مهم در معادلات قدرت نظامی مطرح میباشد. تشریح سیستم هدایت مسیر پرواز،‌ نوع سر جنگی و برد این موشکها به علاوه انواع مختلف سکوهای پرتاپ ثابت و متحرک این موشکها در این مقاله شناخت مناسبی به خوانندگان و علاقمندان به موشکهای بالستیک ارائه میدهد.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.qjmst.ir/article_27070.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_27070_8236457c5834c6028e16123e5abf2554.pdf} } @article { author = {Sarkhosh, Afshin}, title = {War Game}, journal = {Military Science and Tactics}, volume = {4}, number = {9}, pages = {114-122}, year = {2007}, publisher = {AJA University of Command and Staff}, issn = {2008-191X}, eissn = {2676-4520}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازی جنگ}, abstract_fa = {جنگ ذاتاً شامل بی‌نظمی و عوامل ناشناخته است. اغلب پیش می‌آید که تصمیم‌گیری‌هایی که برای هدایت نیروها، یگانهای نظامی و حتی طرح ریزی کلان عملیات صورت می‌گیرد، بر پایه دکترین مشخص نبوده و شانس نقش مهمی در آن دارد. با در نظر گرفتن عوامل بالا، مهارت در نبرد اغلب با تمرین و مانور افزایش پیدا می‌کند، و بهترین تمرین تجربیات در صحنه نبرد است. امروزه در تصمیم‌گیری در جهت طراحی برای عملیات نظامی علاوه بر قوانین نظامی, باید به شرایط محیطی, عقیدتی نیز توجه داشت. بطور مثال نوع مذهب و اعتقادات مردم کشور مقابل, میزان رضایت یا نارضایتی عامه مرد و نیروهای مسلح آن کشور باید در زمان و نحوه عملیات نظامی در نظر گرفته شود. بازی جنگ ترکیبی از بازی، جنگهای گذشته و علم است. بازی جنگ مانند یک بازی شطرنج است که در آن صفحه‌ایی با چندین راه متصور، برای تعییین مسیر حرکت در پیش روی کاربران وجود دارد. یک بازی جنگ معمولاً ازنقشه، تجهیزات، واحدهای نظامی و قوانین مربوط به خود تشکیل شده است که این قوانین اجازه می‌دهند که بعضی از اعمال را انجام داده و همچنین محدودیتهایی را نیز پیش رو قرار می‌دهد. اکثر نرم‌افزارهای موجود درکشورهای صاحب قدرت نظامی در زمینه بازی جنگ به منظور مقاصد نظامی طراحی شده‌اند، ولیمقاصد دیگری از جمله آموزشی و تجاری نیز مد نظر می‌باشند. بازی جنگ طبق تعریف وزارت دفاع آمریکا شامل: "شبیه‌سازی از یک عملیات نظامی است که شامل دو یا چند نیروی مخالف است، که در آن از قوانین، داده‌ها و رویه‌هایی طراحی شده برای نمایش دادن شرایط یک زندگی واقعی یا نزدیک به واقعی استفاده می‌شود. پروژه بازی جنگ، باعث بوجود آمدن بازیهای جنگ کامپیوتری بسیاری در شاخه‌های مختلف نظامی گردید. در کشورهای قدرتمند نظامی از جمله آمریکا، از بازیهای جنگ، برای مکانیزه کردن آموزش نیروهای نظامی خود نیز استفاده می‌کنند که برای این کشورها این خود بعنوان هدف بزرگی مطرح می‌باشد. یکی از دلایل استفاده از سیستمهای بازی جنگ به هنگام رزم، امکان تحلیل و بررسی راه کارهای موجود و موفق به همراه  شبیه سازی کردن رزم آتی می‌باشد. [[i]] امروزه کشورهای قدرتمند نظامی مانند آمریکا از نرم افزار بازی جنگ برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی سناریوهای تهدیدات ممکن که ممکن است تا سال 2020 اتفاق بیافتد بهره می‌گیرند. رئیس پیشین سازمان فضایی آمریکا اینگونه اهمیت بازی جنگ را توضیح می‌دهد: "بازیهای جنگ برای بررسی مباحث سیاست واقعی که باید در مورد آنها تصمیم‌گیری صریحی اتخاذ کرد، بصورت غیر قابل انکاری مهم هستند. بطور حتم، در مقوله فضا و صنعت فضایی، بازی‌های جنگ مفهوم پیشرفته‌تری از طبیعت سیستم‌های فضایی را در بر می‌گیرند."  }, keywords_fa = {}, url = {https://www.qjmst.ir/article_27072.html}, eprint = {https://www.qjmst.ir/article_27072_c60cab758b5b4dd1617158313738d24d.pdf} }